Hur mycket skatt/moms
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Hur mycket skatt/moms

    har en rökare som rökt 1 pkt om dagen i 40 år betalat in via cigarretterna?

    Kan man göra en extremgrov uppskattning? (Tror inte det men det är MYCKET.)

    Apropå bullshit här nedan om att vi måste börja dra gränser för vilka som skall få vård.
    aka Sulan
  2. 1
    Hur mycket skatt/moms har en rökare som rökt 1 pkt om dagen i 40 år betalat in via cigarretterna?

    Kan man göra en extremgrov uppskattning? (Tror inte det men det är MYCKET.)

    Apropå bullshit här nedan om att vi måste börja dra gränser för vilka som skall få vård.
  3. bambuu
    #2

    365 paket

    gånger 40 är dryga 14000 paket. Gissar på 60% per paket

    365 x 40 är 14.600 x 35 kr i snitt eftersom det höjts med åren = 511 000

    tar man 60% av det så dryga 306 000 kr
  4. 2
    365 paket gånger 40 är dryga 14000 paket. Gissar på 60% per paket

    365 x 40 är 14.600 x 35 kr i snitt eftersom det höjts med åren = 511 000

    tar man 60% av det så dryga 306 000 kr
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3
    Säg att skatten varit 10:- per paket i genomsnitt, för enkelhetens skull. 10*365*40=146.000:-. Så säg att det rör sig om mellan 100.000 och 200.000 kronor i dagens penningvärde.
  6. 3
    Säg att skatten varit 10:- per paket i genomsnitt, för enkelhetens skull. 10*365*40=146.000:-. Så säg att det rör sig om mellan 100.000 och 200.000 kronor i dagens penningvärde.
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4

    Jag räknade likadant

    men sen så började jag fundera över hur stor procent av rökarna som verkligen blir sjuka av det? 10% I så fall har man ju 1,5 miljon per sjukdomsfall att spela på. Fast det kan ju å andra sidan hända att de pengarna inte räcker så långt som jag tror.
    aka Sulan
  8. 4
    Jag räknade likadant men sen så började jag fundera över hur stor procent av rökarna som verkligen blir sjuka av det? 10% I så fall har man ju 1,5 miljon per sjukdomsfall att spela på. Fast det kan ju å andra sidan hända att de pengarna inte räcker så långt som jag tror.
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5
    Ca 50% av alla rökare får sjukdomar till följd av rökningen.
  10. 5
    Ca 50% av alla rökare får sjukdomar till följd av rökningen.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6

    Åhå... så pass?

    Ja, jag är väl lite färgad av att min morsa är 82 och har rökt sen 40-talet eller tidigare, och hon är frisk.
    (Själv röker jag inte)

    Jag tycker i alla fall att det är så jävla fult att börja snacka om att utesluta vissa grupper från vård. Då kan vi ju börja med bilisterna och flygplansåkarna, förresten.
    aka Sulan
  12. 6
    Åhå... så pass? Ja, jag är väl lite färgad av att min morsa är 82 och har rökt sen 40-talet eller tidigare, och hon är frisk.
    (Själv röker jag inte)

    Jag tycker i alla fall att det är så jävla fult att börja snacka om att utesluta vissa grupper från vård. Då kan vi ju börja med bilisterna och flygplansåkarna, förresten.
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7

    Det täcker inte ens

    en halv by-pass-operation...
    ~ sprengja of fucking everything ~
  14. 7
    Det täcker inte ens en halv by-pass-operation...
  15. Medlem sedan
    Nov 2007
    #8
    Eller astmatiker (dåliga gener) eller varför inte tonåringar de är verkligen en fara och de borde ju faktiskt förstå bättre.
    Eller varför inte de som knullar runt och drar på sig en sjukdom, de måste ju bara skylla sig själva.
  16. 8
    Eller astmatiker (dåliga gener) eller varför inte tonåringar de är verkligen en fara och de borde ju faktiskt förstå bättre.
    Eller varför inte de som knullar runt och drar på sig en sjukdom, de måste ju bara skylla sig själva.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Kan man inte på något sätt lägga in den totala arbetstiden för rökare oxå
    med tanke på alla extra rster oftast rökarna i alla fall förr i världen tog sig
    nu när vi ändå håller på

    Kan man även få fram hur många som inte röker som blivit sjuka till följd
    av rökare så vore det ännu underbarare statestisk.
    Men dessa har ju då iofs inte betalat skatten man försöker räkna ut
    eftersom dom själva inte köper cigarettpaketen.
  18. 9
    Kan man inte på något sätt lägga in den totala arbetstiden för rökare oxå
    med tanke på alla extra rster oftast rökarna i alla fall förr i världen tog sig
    nu när vi ändå håller på

    Kan man även få fram hur många som inte röker som blivit sjuka till följd
    av rökare så vore det ännu underbarare statestisk.
    Men dessa har ju då iofs inte betalat skatten man försöker räkna ut
    eftersom dom själva inte köper cigarettpaketen.
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10

    är jag _inte_ av åsikten att självförvållade sjukdomar ska bekostas av den enskilde.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  20. 10
    Fö är jag _inte_ av åsikten att självförvållade sjukdomar ska bekostas av den enskilde.
  21. Medlem sedan
    Dec 2003
    #11

    Man borde kunna få ner

    kostnaderna inom vården. Tycker jag får det intrycket ... fast jag vet inte alls hur. Men du skrev ju en gång att veterinärvård inte alls är lika dyr. Och det är ju egentligen samma saker som görs. (Bortsett från by-pass och sånt.... jag menar grundläggande vård då)
    aka Sulan
  22. 11
    Man borde kunna få ner kostnaderna inom vården. Tycker jag får det intrycket ... fast jag vet inte alls hur. Men du skrev ju en gång att veterinärvård inte alls är lika dyr. Och det är ju egentligen samma saker som görs. (Bortsett från by-pass och sånt.... jag menar grundläggande vård då)
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12

    Det kan jag inte uttala mig om

    dvs om man kan sänka kostnaderna (utan att sänka kvalitén), jag vet bara hur det är nu...
    ~ sprengja of fucking everything ~
  24. 12
    Det kan jag inte uttala mig om dvs om man kan sänka kostnaderna (utan att sänka kvalitén), jag vet bara hur det är nu...
  25. Medlem sedan
    May 2001
    #13
    Tja, säg att en rökare röker en cigarett i timmen. Det tar 5 minuter per rökpaus (utöver de "officiella" rasterna, och lunchen). 5*8 arbetstimmar=40 minuter per dag, eller 3,3 timmar/vecka i minskad produktion för arbetsgivaren.

    Eftersom en timme kostar ca 300:- (i industrin), så hade rökaren kunnat generera produkter för ca 1.000:- per vecka istället för att röka (arbetsgivaren betalar ju lön oavsett var rökaren gör). Intäkterna för dessa produkter hade såklart kunnat användas till att anställa ytterligare personal.

    Slår man ut det hela på en rökares livstid, så rör det sig om 1.000:-x45 arbetsveckorx40 år=1,8 miljoner kronor i utebliven produktion (=uteblivna löner till de som inte antsälldes). Av dessa 1,8 miljoner kronorna är hälften utebliven skatt för samhället.

    Alltså kostar varje rökarens rökpauser ca 900.000:- i uteblivna skatteintäkter.
  26. 13
    Tja, säg att en rökare röker en cigarett i timmen. Det tar 5 minuter per rökpaus (utöver de "officiella" rasterna, och lunchen). 5*8 arbetstimmar=40 minuter per dag, eller 3,3 timmar/vecka i minskad produktion för arbetsgivaren.

    Eftersom en timme kostar ca 300:- (i industrin), så hade rökaren kunnat generera produkter för ca 1.000:- per vecka istället för att röka (arbetsgivaren betalar ju lön oavsett var rökaren gör). Intäkterna för dessa produkter hade såklart kunnat användas till att anställa ytterligare personal.

    Slår man ut det hela på en rökares livstid, så rör det sig om 1.000:-x45 arbetsveckorx40 år=1,8 miljoner kronor i utebliven produktion (=uteblivna löner till de som inte antsälldes). Av dessa 1,8 miljoner kronorna är hälften utebliven skatt för samhället.

    Alltså kostar varje rökarens rökpauser ca 900.000:- i uteblivna skatteintäkter.
  27. Medlem sedan
    Dec 2003
    #14

    Men det kanske de tar igen

    på ökad effektivitet efter pausen.
    aka Sulan
  28. 14
    Men det kanske de tar igen på ökad effektivitet efter pausen.
  29. Medlem sedan
    Jun 2007
    #15

    Då hoppas jag att du inte

    uppfattade _mig_ så för det var inte det jag menade. Snarare tvärtom. Vi gör alla våra val, en del bättre och en del sämre. Och för mig är det självklart att alla ska få den vård de behöver.

    Har inte hunnit googla ännu men det var inte SÅ nog eg, övriga ovanför fixade överslagsräkningen så bra ändå

    Däremot så berättade dotterns lungläkare att om alla rökare revde tills de var 100 så skulle 100% få kol. Låter lite skrämmande tycker jag

    Min mamma har men blåvägrar sluta, hon bli sjukare då påstår hon. Och insisterar på att hennes doktor håller med. JAG tror inte på henne
    Bara måste...... allt....
  30. 15
    Då hoppas jag att du inte uppfattade _mig_ så för det var inte det jag menade. Snarare tvärtom. Vi gör alla våra val, en del bättre och en del sämre. Och för mig är det självklart att alla ska få den vård de behöver.

    Har inte hunnit googla ännu men det var inte SÅ nog eg, övriga ovanför fixade överslagsräkningen så bra ändå

    Däremot så berättade dotterns lungläkare att om alla rökare revde tills de var 100 så skulle 100% få kol. Låter lite skrämmande tycker jag

    Min mamma har men blåvägrar sluta, hon bli sjukare då påstår hon. Och insisterar på att hennes doktor håller med. JAG tror inte på henne
  31. Medlem sedan
    Jun 2007
    #16

    Inte min uppfattning då :)

    det tar ju en stund innan man kommer igång igen när man avbrutit något åtminstone är JAG segstartad och jag röker inte ens... hm.. det kanske är DÄr problemet ligger
    Bara måste...... allt....
  32. 16
    Inte min uppfattning då :) det tar ju en stund innan man kommer igång igen när man avbrutit något åtminstone är JAG segstartad och jag röker inte ens... hm.. det kanske är DÄr problemet ligger
  33. Medlem sedan
    May 2001
    #17
    Det har jag svårt att tro. För att jobba igen de 5 minutrarnas paus, så krävs det att rökaren är i genomsnitt 9% effektivare än icke-rökare under hela sitt liv (får tex aldrig vara sjukskriven eller ta förtidspension pga rök-relaterade problem). Troligen är dessutom rökaren pga abstinens mindre effektiv än en icke-rökare de sista 5 minutrarna före rökpausen.
  34. 17
    Det har jag svårt att tro. För att jobba igen de 5 minutrarnas paus, så krävs det att rökaren är i genomsnitt 9% effektivare än icke-rökare under hela sitt liv (får tex aldrig vara sjukskriven eller ta förtidspension pga rök-relaterade problem). Troligen är dessutom rökaren pga abstinens mindre effektiv än en icke-rökare de sista 5 minutrarna före rökpausen.
  35. Medlem sedan
    Jun 2007
    #18
    tror inte att du ska titta på cigg och alkohol då om man ska se det ut samhälls perspektiv räkna sjukskrivningsdagar för fotboll i organiserad form från korpen till allsvenskan..
  36. 18
    tror inte att du ska titta på cigg och alkohol då om man ska se det ut samhälls perspektiv räkna sjukskrivningsdagar för fotboll i organiserad form från korpen till allsvenskan..
  37. Medlem sedan
    Jun 2007
    #19
    en rökpus är inte samma som hjärndöd
    Under min rökar period som varade från jag var 15 till för 9 år sedan så rökade jag upp massor med pengar MEN tiden jag rökade på jobb blev till möten med folk från andra avdelningar det var enda chansen att mötas..
  38. 19
    en rökpus är inte samma som hjärndöd
    Under min rökar period som varade från jag var 15 till för 9 år sedan så rökade jag upp massor med pengar MEN tiden jag rökade på jobb blev till möten med folk från andra avdelningar det var enda chansen att mötas..

Liknande trådar

  1. Egen företagare, skatt, moms osv
    By morran in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 17:55
  2. Hur mycket skatt
    By "Es mamma" in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 20:32
  3. hur mycket skatt?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 16:07
  4. Hur mycket skatt på vb???
    By Virrig mamma in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 22:25
  5. På tal om skatt och moms...
    By evaOregon in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 21:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar