Bjuden eller ej på barnkalas
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Bjuden eller ej på barnkalas

    För ett tag sedan frågade en mamma mig om min 6-åring var bjuden på "Lottas" kalas. Det var inget jag kände till. "Oj då", sa hon lite generat, "jag trodde hon hade bjudit hela klassen". Det var ju inte så kul att höra. Å andra sidan har jag väldigt svårt att tro att det var sant. Vår son är allmänt populär och har lätt med kompisar, även lärarna tycker om honom, och jag har svårt att tro att just han, om någon, skulle väljas bort. Samtidigt kan jag inte låta bli att reagera när jag vet att någon fyller år och anar att de kommer att ha kalas men någon inbjudan aldrig droppar ner hos oss. Min son är bjuden på ett kalas nu i januari och ett i februari, då fyller också hans bästa kompis i klassen år och jag räknar med att han också bjuder. Men det är väldigt många som fyller år den här årstiden, även sådana som jag vet att han leker med i skolan och/eller som han själv bjöd i när han fyllde i höstas, men som inte bjuder. Nästa vecka är det exempelvis en tjej i klassen som bjöd honom på sitt kalas förra året och som han själv bjöd när han fyllde år. Nu hörde jag en tjej prata om "Saras" kalas. Jag försöker trösta mig med att de kanske kommer att ha "tjejmiddagar", som jag vet förekommer, eller att deras föräldrar bara har råd med att bjuda de allra närmaste vännerna, eller vad som helst. Till saken hör också att vår son nästan bara leker med andra killar. Men så händer det ju att han inte blir bjuden på killkalas. Jag anstränger mig verkligen för att inte visa något för honom, tro inget annat. Men inuti blir jag lite bekymrad och undrar vad det beror på. Barnen själva, eller föräldrarna som lägger sig i?
  2. 1
    Bjuden eller ej på barnkalas För ett tag sedan frågade en mamma mig om min 6-åring var bjuden på "Lottas" kalas. Det var inget jag kände till. "Oj då", sa hon lite generat, "jag trodde hon hade bjudit hela klassen". Det var ju inte så kul att höra. Å andra sidan har jag väldigt svårt att tro att det var sant. Vår son är allmänt populär och har lätt med kompisar, även lärarna tycker om honom, och jag har svårt att tro att just han, om någon, skulle väljas bort. Samtidigt kan jag inte låta bli att reagera när jag vet att någon fyller år och anar att de kommer att ha kalas men någon inbjudan aldrig droppar ner hos oss. Min son är bjuden på ett kalas nu i januari och ett i februari, då fyller också hans bästa kompis i klassen år och jag räknar med att han också bjuder. Men det är väldigt många som fyller år den här årstiden, även sådana som jag vet att han leker med i skolan och/eller som han själv bjöd i när han fyllde i höstas, men som inte bjuder. Nästa vecka är det exempelvis en tjej i klassen som bjöd honom på sitt kalas förra året och som han själv bjöd när han fyllde år. Nu hörde jag en tjej prata om "Saras" kalas. Jag försöker trösta mig med att de kanske kommer att ha "tjejmiddagar", som jag vet förekommer, eller att deras föräldrar bara har råd med att bjuda de allra närmaste vännerna, eller vad som helst. Till saken hör också att vår son nästan bara leker med andra killar. Men så händer det ju att han inte blir bjuden på killkalas. Jag anstränger mig verkligen för att inte visa något för honom, tro inget annat. Men inuti blir jag lite bekymrad och undrar vad det beror på. Barnen själva, eller föräldrarna som lägger sig i?
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Att vara populär kan även vara att man tar mycket plats. Men jag har inget svar på varför din son inte är bjuden. Livet är ju så, man blir inte bjuden på alla partyn även om man är populär.
  4. 2
    Att vara populär kan även vara att man tar mycket plats. Men jag har inget svar på varför din son inte är bjuden. Livet är ju så, man blir inte bjuden på alla partyn även om man är populär.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Det kan vara så mycket

    och jag tror du gör rätt i att dölja dina tankar för sonen. Det som spökar mest är förmodligen dina egna erfarenheter och ffa dina egna associationer. När det gäller Lottas kalas så kanske det är så att alla _tjejer_ i klassen är bjudna? Fine. Det är okej. De kanske inte har plats att ha alla? De kanske ville välja en enklare väg genom att bjuda alla tjejer så att de inte ska välja den och den och den och den - då är det lättare att känna sig ratad om man inte blir bjuden, men är han kille och bara tjejer bjuds så är det ju bara så.

    Är det blandat kalas så var de väl ändå tvungna att dra gränsen nånstans och det handlar med största säkerhet då itne om att din pojk inte duger utan om att det helt enkelt behövdes dra en gräns. Av ekonomiska skäl, av platsbrist eller för att de kanske har tokångest över att göra kalas och därför vill göra ett litet.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  6. 3
    Det kan vara så mycket och jag tror du gör rätt i att dölja dina tankar för sonen. Det som spökar mest är förmodligen dina egna erfarenheter och ffa dina egna associationer. När det gäller Lottas kalas så kanske det är så att alla _tjejer_ i klassen är bjudna? Fine. Det är okej. De kanske inte har plats att ha alla? De kanske ville välja en enklare väg genom att bjuda alla tjejer så att de inte ska välja den och den och den och den - då är det lättare att känna sig ratad om man inte blir bjuden, men är han kille och bara tjejer bjuds så är det ju bara så.

    Är det blandat kalas så var de väl ändå tvungna att dra gränsen nånstans och det handlar med största säkerhet då itne om att din pojk inte duger utan om att det helt enkelt behövdes dra en gräns. Av ekonomiska skäl, av platsbrist eller för att de kanske har tokångest över att göra kalas och därför vill göra ett litet.
  7. Gretah
    #4
    Dra inte på så höga växlar för det där... Det kan bero på många saker, men knappast på att din son är utanför eller nåt sånt - eftersom han ju faktiskt blir bjuden på kalas....och barn kommer ju till honom när han bjuder. Om barnen får bestämma själva vilka de ska bjuda till sina kalas kanske de inte har så stor koll, utan slänger ur sej några namn på barn de lekt med de närmaste dagarna typ. och om din son mest leker med killar, så är det rätt så naturligt att det blir mindre tjejkalas. Om inte han är bekymrad över det här, så ta det med ro! Eller, försök i allafall.
  8. 4
    Dra inte på så höga växlar för det där... Det kan bero på många saker, men knappast på att din son är utanför eller nåt sånt - eftersom han ju faktiskt blir bjuden på kalas....och barn kommer ju till honom när han bjuder. Om barnen får bestämma själva vilka de ska bjuda till sina kalas kanske de inte har så stor koll, utan slänger ur sej några namn på barn de lekt med de närmaste dagarna typ. och om din son mest leker med killar, så är det rätt så naturligt att det blir mindre tjejkalas. Om inte han är bekymrad över det här, så ta det med ro! Eller, försök i allafall.
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    bra att du håller koll, utan att visa sonen att du gör det. Tror att du har helt rätt i dina funderingar om olika orsaker..
  10. 5
    bra att du håller koll, utan att visa sonen att du gör det. Tror att du har helt rätt i dina funderingar om olika orsaker..
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    Både och tror jag, dels tror jag en del föräldrar "gömmer sig" bakom "han får bjuda de HAN vill" för att slippa ta ansvaret och dels att en del tycker att det är "jobbigt" med för många barn. En 6-åring förstår inte konsekvenserna av att bara bjuda Lotta, Lisa och Per - att det innebär att han själv kanske inte blir bjuden sen. Dessutom anser jag det vara mitt jobb som förälder att förebygga mobbing etc genom att vara tydlig i min inbjudan och inte exkludera ngn. T ex att bjuda alla tjejer, eller bara förskole barnen om man går i en F1:a eller helt enkelt bara bjuda alla.
  12. 6
    Både och tror jag, dels tror jag en del föräldrar "gömmer sig" bakom "han får bjuda de HAN vill" för att slippa ta ansvaret och dels att en del tycker att det är "jobbigt" med för många barn. En 6-åring förstår inte konsekvenserna av att bara bjuda Lotta, Lisa och Per - att det innebär att han själv kanske inte blir bjuden sen. Dessutom anser jag det vara mitt jobb som förälder att förebygga mobbing etc genom att vara tydlig i min inbjudan och inte exkludera ngn. T ex att bjuda alla tjejer, eller bara förskole barnen om man går i en F1:a eller helt enkelt bara bjuda alla.

Liknande trådar

  1. Är du bjuden på dop eller bröllop i somm
    By Eventa Aff in forum Månadens fråga
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 21:04
  2. Bjuden eller ej på kalas?
    By 6002 in forum Mammasnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 10:38
  3. Är jag dum eller? (barnkalas)
    By Mamma A med lilla C in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 20:56
  4. Bjuden eller ej?
    By bläk in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 22:04
  5. Bjuden/inte bjuden på barnkalas
    By Hur känner ni andra? in forum Mammasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 10:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar