Säker borttagning...
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    Säker borttagning...

    Hej! Kan någon hjälpa mig med hur jag kan häva en säker borttagning av maskinvara... ? Har fått problem med mina usb-portar för när jag försöker plugga in ext. hårddisk, mp3, kamera osv så säger datorn ifrån med att han inte kan stödja porten, (tror det står så. ) Fick tips om att avinstallera alla portar och sen starta om så datorn själv får sköta ominstallationen. Gjorde det och då kom det upp en liten varning om att usb-hubbarna är i läge för "säker borttagning av maskinvara". Den enda knapp jag kunde välja på var fortsätt för att ta bort dem, men vågar jag det? Kommer de tillbaka när jag startar om datorn eller hur gör jag? Eller hur kan jag ta bort den från listan?? Hoppas någon kan hjälpa en tönt i datavärlden!! ;-)
  2. 1
    Säker borttagning... Hej! Kan någon hjälpa mig med hur jag kan häva en säker borttagning av maskinvara... ? Har fått problem med mina usb-portar för när jag försöker plugga in ext. hårddisk, mp3, kamera osv så säger datorn ifrån med att han inte kan stödja porten, (tror det står så. ) Fick tips om att avinstallera alla portar och sen starta om så datorn själv får sköta ominstallationen. Gjorde det och då kom det upp en liten varning om att usb-hubbarna är i läge för "säker borttagning av maskinvara". Den enda knapp jag kunde välja på var fortsätt för att ta bort dem, men vågar jag det? Kommer de tillbaka när jag startar om datorn eller hur gör jag? Eller hur kan jag ta bort den från listan?? Hoppas någon kan hjälpa en tönt i datavärlden!! ;-)
  3. Medlem sedan
    Feb 2007
    #2
    Kör du Windows 2000 eller Windows XP?
  4. 2
    Kör du Windows 2000 eller Windows XP?
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3
    Jag kör XP.
  6. 3
    Jag kör XP.
  7. Medlem sedan
    Feb 2007
    #4
    Ok. I så fall är det alltid bättre att stoppa enheten innan den tas bort, för att förhindra att data förloras. WinXP brukar använda fördröjd skrivning till enheter, vilket medför forlorade filer, korrupta filer och obrukbar data.

    Men vad jag förstår så kommer du inte åt enheterna heller, och då är det något med drivrutinerna. Uppdatera dem för USB-hanteraren och kanske till och med för chip-settet på moderkortet.

    Vad är det för dator/moderkort? Det brukar finnas med en CD till moderkortet och/eller datorn. Du har ävven möjligheten med systemåterställning och då går du bara till program - tillberhör - systemverktyg - systemåterställning. Klicka på ett datum som har fet text, som ligger innan du började få problem. och använd den systemåterställningspunkten.

    Det borde lösa problemet iallafall. Det kan ju alltid vara en inkompatibel uppdatering som gjort det.
  8. 4
    Ok. I så fall är det alltid bättre att stoppa enheten innan den tas bort, för att förhindra att data förloras. WinXP brukar använda fördröjd skrivning till enheter, vilket medför forlorade filer, korrupta filer och obrukbar data.

    Men vad jag förstår så kommer du inte åt enheterna heller, och då är det något med drivrutinerna. Uppdatera dem för USB-hanteraren och kanske till och med för chip-settet på moderkortet.

    Vad är det för dator/moderkort? Det brukar finnas med en CD till moderkortet och/eller datorn. Du har ävven möjligheten med systemåterställning och då går du bara till program - tillberhör - systemverktyg - systemåterställning. Klicka på ett datum som har fet text, som ligger innan du började få problem. och använd den systemåterställningspunkten.

    Det borde lösa problemet iallafall. Det kan ju alltid vara en inkompatibel uppdatering som gjort det.
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5
    Systemåterställningen har jag testat och det hjälpte inte för så fort jag startar datorn kommer det upp en lite ikon där det står "säker borttagning av maskinvara". Nu är jag ganska dum i detta område men borde det inte gå att typ ångra borttagningen, eller? Jag är gjort uppdatering på drivrutinerna till usb:n men det funkar inte heller..
  10. 5
    Systemåterställningen har jag testat och det hjälpte inte för så fort jag startar datorn kommer det upp en lite ikon där det står "säker borttagning av maskinvara". Nu är jag ganska dum i detta område men borde det inte gå att typ ångra borttagningen, eller? Jag är gjort uppdatering på drivrutinerna till usb:n men det funkar inte heller..
  11. Medlem sedan
    Feb 2007
    #6
    Gör en backup på alla dina filer du vill behålla och rensa sedan datorn... formattera och installera om windows.
    Det fungerar alltid... det brukar ta en och en halv timma cirka, med installation av drivrutiner.

    Nu har du ju suttit längre än så och letat efter en lösning...

    Annars kan det ju vara BIOS eller så att USB-portarna är söndur.

    Men att sitta i flera dagar med att rädda en installation av Windows känns lite meningslöst i detta läge.
  12. 6
    Gör en backup på alla dina filer du vill behålla och rensa sedan datorn... formattera och installera om windows.
    Det fungerar alltid... det brukar ta en och en halv timma cirka, med installation av drivrutiner.

    Nu har du ju suttit längre än så och letat efter en lösning...

    Annars kan det ju vara BIOS eller så att USB-portarna är söndur.

    Men att sitta i flera dagar med att rädda en installation av Windows känns lite meningslöst i detta läge.
  13. Medlem sedan
    Sep 2001
    #7
    okej.. hmm, hur gör jag då.. när jag formaterar om alltså.. Behöver jag skivor på windows eller... förlåt för dumma frågor men jag är väldigt tacksam för dina svar!!
  14. 7
    okej.. hmm, hur gör jag då.. när jag formaterar om alltså.. Behöver jag skivor på windows eller... förlåt för dumma frågor men jag är väldigt tacksam för dina svar!!
  15. Medlem sedan
    Feb 2007
    #8
    Ja, du behöver skivor, köpte du datorn ny, följde det antagligen med, eller så ligger återställningsfiler i en egen partition på hårddisken. Då får du se i instruktionsboken för hur du skall göra med just din dator.

    Är den begagnad så måste du ha en installationsskiva, samt en cd-nyckel för aktivering av ditt windows.

    Men det första du skall göra är att bränna ut allt du behöver ha kvar på skivor, sedan så kan du återkomma, så gör jag vad jag kan för att hjälpa dig genom installationsprocessen.

    //
  16. 8
    Ja, du behöver skivor, köpte du datorn ny, följde det antagligen med, eller så ligger återställningsfiler i en egen partition på hårddisken. Då får du se i instruktionsboken för hur du skall göra med just din dator.

    Är den begagnad så måste du ha en installationsskiva, samt en cd-nyckel för aktivering av ditt windows.

    Men det första du skall göra är att bränna ut allt du behöver ha kvar på skivor, sedan så kan du återkomma, så gör jag vad jag kan för att hjälpa dig genom installationsprocessen.

    //
  17. Medlem sedan
    Sep 2001
    #9
    Kom på en till sak.. Jag pluggade nyligen in en ny skrivare via en av usb-portarna.. och det fungerade perfekt.. Men när jag kör en ext.hårddisk, kamera eller mp3 så säger den ifrån...
  18. 9
    Kom på en till sak.. Jag pluggade nyligen in en ny skrivare via en av usb-portarna.. och det fungerade perfekt.. Men när jag kör en ext.hårddisk, kamera eller mp3 så säger den ifrån...
  19. Medlem sedan
    Feb 2007
    #10
    Prova då att inaktivera skrivcachen på porten/enheterna, som jag sade tidigare... det kan ju räcka... som sagt...
  20. 10
    Prova då att inaktivera skrivcachen på porten/enheterna, som jag sade tidigare... det kan ju räcka... som sagt...
  21. Medlem sedan
    Sep 2001
    #11
    Hej igen!
    nu har jag brännt ner allt som jag behöver spara i datorn. Har hittat en skiva som jag gjort när jag köpte datorn som heter återställningscd.. kan det vara den jag behöver tro? Vad är nästa steg?
  22. 11
    Hej igen!
    nu har jag brännt ner allt som jag behöver spara i datorn. Har hittat en skiva som jag gjort när jag köpte datorn som heter återställningscd.. kan det vara den jag behöver tro? Vad är nästa steg?
  23. Medlem sedan
    Feb 2007
    #12
    Verkligen allt? Mail? Kör du outlook?

    Alla bilder och dokument?
  24. 12
    Verkligen allt? Mail? Kör du outlook?

    Alla bilder och dokument?
  25. Medlem sedan
    Sep 2001
    #13
    eller kanske inte allt, men det jag tycker är värt att spara.. dokument och bilder.. Kan jag spara mailen på något sätt alltså? trodde de försvann..
  26. 13
    eller kanske inte allt, men det jag tycker är värt att spara.. dokument och bilder.. Kan jag spara mailen på något sätt alltså? trodde de försvann..

Liknande trådar

  1. Borttagning av Livmoder?
    By Millapigan in forum Mammasnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 19:26
  2. Säkert borttagning, hur koppla tillbaka?
    By tyskan in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 09:21
  3. Make up borttagning
    By peach in forum Hem & fritid
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 10:44
  4. operation/borttagning
    By petrapeps in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 07:48
  5. Gratis Viruskoll/ borttagning
    By Linda in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 11:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar