järnvärdet
_0805 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2004
    #1

    järnvärdet

    Hur mycket ligger ert HB på?
    När jag fick min lunginflammation o blev inlagd så upptäckte de att mitt hb bara var på 105. Nu ska jag äta järntabletter men niferex som min bm sa funkar inte för mig. Jag blir jättekass i magen och får kramper när jag blir nödig.
    Vad ska hb ligga på egentligen o tror ni att det går bra att äta typ mer leverpastej o spenat istället o få upp värdet med det?

    Ha en bra dag tjejer
    carpe diem
  2. 1
    järnvärdet Hur mycket ligger ert HB på?
    När jag fick min lunginflammation o blev inlagd så upptäckte de att mitt hb bara var på 105. Nu ska jag äta järntabletter men niferex som min bm sa funkar inte för mig. Jag blir jättekass i magen och får kramper när jag blir nödig.
    Vad ska hb ligga på egentligen o tror ni att det går bra att äta typ mer leverpastej o spenat istället o få upp värdet med det?

    Ha en bra dag tjejer
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Hej! Jag hittade följnde på http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=24144

    Vanliga referensvärden för Hb-värdet är ungefär 120-155 gram per liter för kvinnor och 130-170 gram per liter för män. De här riktlinjerna gäller upp till 80 års ålder. I högre åldrar kan blodvärdet vanligtvis ligga lite lägre, nedre gränsen är vid 115-120 gram per liter för både män och kvinnor.

    Jag tycker du ska höra av dig till din BM igen och fråga om andra läkemedel för det finns. Hoppas det löser sig för dig.
  4. 2
    Hej! Jag hittade följnde på http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=24144

    Vanliga referensvärden för Hb-värdet är ungefär 120-155 gram per liter för kvinnor och 130-170 gram per liter för män. De här riktlinjerna gäller upp till 80 års ålder. I högre åldrar kan blodvärdet vanligtvis ligga lite lägre, nedre gränsen är vid 115-120 gram per liter för både män och kvinnor.

    Jag tycker du ska höra av dig till din BM igen och fråga om andra läkemedel för det finns. Hoppas det löser sig för dig.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    Visst kan man få upp hb genom att äta mer järnrik kost, emn jag tror att om du ska ha upp det på bra nivå nu under graviditeten så behöver du nog något typ av järntillskott utöver vanlig mat
  6. 3
    Visst kan man få upp hb genom att äta mer järnrik kost, emn jag tror att om du ska ha upp det på bra nivå nu under graviditeten så behöver du nog något typ av järntillskott utöver vanlig mat
  7. Medlem sedan
    Nov 2007
    #4
    Mitt HB har legat på 122 de senaste två gångerna.
    Men trots det så blev jag ombed att använda niferex från v 20.

    Men jag har slutat helt. Jag fick diarré, förstoppning, krampa, illamående, allt på en gång! Så BM sa till mig att sluta omgående, och rekommenderade en annan tablett.

    MEN jag har ej köpt den, jag försöker äta en allsidigt kost och försöker på så sätt få i mig järnet. Får se den 8/2 när vi ska dit och det räcker.

    För jag tycker att det är bra onödigt att stoppa i sig en massa piller som kroppen kanske inte behöver!

    115-125 är väl normalvärde!

    Kram
  8. 4
    Mitt HB har legat på 122 de senaste två gångerna.
    Men trots det så blev jag ombed att använda niferex från v 20.

    Men jag har slutat helt. Jag fick diarré, förstoppning, krampa, illamående, allt på en gång! Så BM sa till mig att sluta omgående, och rekommenderade en annan tablett.

    MEN jag har ej köpt den, jag försöker äta en allsidigt kost och försöker på så sätt få i mig järnet. Får se den 8/2 när vi ska dit och det räcker.

    För jag tycker att det är bra onödigt att stoppa i sig en massa piller som kroppen kanske inte behöver!

    115-125 är väl normalvärde!

    Kram
  9. Medlem sedan
    Dec 2004
    #5
    Broccoli!
    Så var jag tillbaka här efter kräksjukor, förkylningar och influensor. i familjen..
    Var på en koll hos min Barnmorska för ca 3 veckor sedan (direkt efter 2 dygn i kräksjukan) och hade då ett dåligt järnvärde på 95. Blev beordrad niferex. Men i alla sjukdommar här hemma så glömde jag bort dem MEN har ätit väldigt mycket broccoli på senaste tiden och även mycket frukt och grönt. Var på koll igår och svarade lite pinsamt att jag inte börjat med järntabletterna än men provet visade ändå ett mkt bättre värde på 125 så visst går det med allsidigt kost också =)
    Kram
  10. 5
    Broccoli!
    Så var jag tillbaka här efter kräksjukor, förkylningar och influensor. i familjen..
    Var på en koll hos min Barnmorska för ca 3 veckor sedan (direkt efter 2 dygn i kräksjukan) och hade då ett dåligt järnvärde på 95. Blev beordrad niferex. Men i alla sjukdommar här hemma så glömde jag bort dem MEN har ätit väldigt mycket broccoli på senaste tiden och även mycket frukt och grönt. Var på koll igår och svarade lite pinsamt att jag inte börjat med järntabletterna än men provet visade ändå ett mkt bättre värde på 125 så visst går det med allsidigt kost också =)
    Kram
  11. Medlem sedan
    Feb 2007
    #6
    Om inte Niferex funkar, testa en annan sort. Att bara käka järnrik kost tror jag inte ger så stora förändringar tyvärr. Mitt hb var nere på 116 men efter ett par veckor med Niferex är det nu uppe på 124. 120-130 är ett ganska normalt värde tror jag.
  12. 6
    Om inte Niferex funkar, testa en annan sort. Att bara käka järnrik kost tror jag inte ger så stora förändringar tyvärr. Mitt hb var nere på 116 men efter ett par veckor med Niferex är det nu uppe på 124. 120-130 är ett ganska normalt värde tror jag.
  13. Medlem sedan
    Dec 2007
    #7

    Jag har en annan...

    sort som heter Hemofer och den har jag ätit under alla mina graviditeter och den funkar bäst på mig de andra blev jag också kass i magen av.

    Hoppas att det löser sig för dig.

    Kram
  14. 7
    Jag har en annan... sort som heter Hemofer och den har jag ätit under alla mina graviditeter och den funkar bäst på mig de andra blev jag också kass i magen av.

    Hoppas att det löser sig för dig.

    Kram
  15. Medlem sedan
    Jul 2004
    #8

    tack för alla svar

    nu har jag pratat med min bm och jag ska prova med Hemofer. Så hoppas jag att mitt hb går upp. Hade varit skönt att inte vara så trött.
    carpe diem
  16. 8
    tack för alla svar nu har jag pratat med min bm och jag ska prova med Hemofer. Så hoppas jag att mitt hb går upp. Hade varit skönt att inte vara så trött.

Liknande trådar

  1. Järnvärdet?
    By sensommarbarn in forum _1107 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 11:57
  2. järnvärdet upp :)
    By ma_gi in forum _0907 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 06:09
  3. Järnvärdet
    By Quintuz in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 10:40
  4. järnvärdet??
    By elin med hemlis in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 20:08
  5. Järnvärdet
    By Elin. in forum _0607 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 15:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar