*Camilla* jag har googlat åt
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    *Camilla* jag har googlat åt

    dig nu..

    Orsak(-er)
    Ett avvikande mönster i leverfunktionsproverna kan ses vid:

    Addison: Lågt blodtryck, höjt S-K, lågt S-Na, pigmentförändringar ( ”solbränd” med fokus i böjveck ), ASAT ofta högre än ALAT.

    Alkoholintag: Höjt GT och/eller CDT, höjt MCV. Vanligaste orsaken till leverskada i västvärden.

    Cancer: Osannolikt om endast ett av leverenzymerna är höjt! Ofta ASAT- dominans och förhöjt antal blodplättar (TPK).

    Celiaki (glutenöverkänslighet): Typisk klinisk bild! Endomysieantikroppar + gliadinantikroppar! Kontroller serumjärn (S-Fe), vitamin-B12, Folsyra, Homocystein.

    Cor incomp (sviktande hjärtfunktion): Sjukhistorien typisk, och typisk klinik!

    Diabetes: Höga levervärden vid höga blodsockervärden.

    Gallsten: Höjer inte leverfunktionsproverna annat än vid förträngning av gallgången (choledokusobstruktion) – inte ens vid inflammation i gallblåsan!

    Gilberts sjukdom: Isolerat högt S-Bilirubin. Ta kvot konjugerat/okonjugerat bilirubin.

    Hemocromatos: Hög transferrinmättnad, högt S-Ferritin, ofta svullna, uppdrivna fingerleder (MCP II och III). Ej högt blodvärde (Hb)!

    Låg ämnesomsättning (Hypothyreos): Lågt T4, högt TSH, typisk klinik. Höjda ASAT eller ALAT, ev högt GT.

    Läkemedel: Leverskada av ffa flucloxacillin. Höjda levervärden ses också vid användning av paracetamol, flucloxacillin, diklofenak, sulfonamider, nitrofurantoin, acetylsalicylsyra. Dessutom vid användning av dextropropoxifen, antiepileptika, Waran, fentiaziner, ibland P-piller och östrogen. Kombinatioen alkohol-paracetamol mycket skadlig för levern.

    Naturpreparat: Örttéer, Echinagard m fl.

    Lösningsmedel: Inandning av lösningsmedel hos t ex målare. Ger i praktiken ej stegrade leverenzymer.

    Polymyalgia reumatica: Kraftigt förhöjd sänka (SR), ofta påtagligt högt ALP.

    Primär biliär cirrhos (PBC): Feber, klåda, gulfärgade ögonvitor (icterus), smärtor under höger revbensbåge, positiv AMA-test, höga leverenzymer inkl ALP, hög sänka (SR). Höjer även CDT!

    Primär skleroserande cholangit: Hög sänka (SR), smärtor under höger revbensbåge, ofta magbesvär p g a samtidig tjocktarmsinflammation (oftast ulcerös colit), flera höjda transaminaser inkl CDT!

    Reumatoid artrit: ALP- höjning hos 10% av patienterna!

    Thalassemi: Låggradig hemolys. Lågt blodvärde (Hb) Ses ffa hos invandrare.

    Thyreotoxicos: Typisk sjukhistoria och klinisk bild. Kontrollera T4 !

    Wilsons sjukdom: Inlagring av koppar i levern. Högt S-ceruloplasmin, lågt ALP, ASAT ofta högre än ALAT. Lågt blodvärde (Hb), mjälten känns under vänster revbensbåge. Kayser-Fleischer-ring i hornhinnan (cornea); grå/grön/brun.

    Virushepatit: Ger ffa höjning av ALAT. Serologi beträffande anti-HAV, HBsAg, anti-HCV ( ev anti-EBV, anti-CMV). Mycket typiskt för hepatit C är levervärden som går upp och ned.

    Övervikt och förfettning av levern: vanlig orsak till höjda ALAT, ASAT, GT, BMI.

    http://www.fass.se/LIF/lakarbok/arti...rticleID=74833
    Hjärtat har sina skäl som förnuftet aldrig kan fatta. Risp rasp och ingenting var sig längre likt.

    Jag är bäst, ingen protest! :-)

    Har en blogg.

    www.tisdags.blogg.se





  2. 1
    *Camilla* jag har googlat åt dig nu..

    Orsak(-er)
    Ett avvikande mönster i leverfunktionsproverna kan ses vid:

    Addison: Lågt blodtryck, höjt S-K, lågt S-Na, pigmentförändringar ( ”solbränd” med fokus i böjveck ), ASAT ofta högre än ALAT.

    Alkoholintag: Höjt GT och/eller CDT, höjt MCV. Vanligaste orsaken till leverskada i västvärden.

    Cancer: Osannolikt om endast ett av leverenzymerna är höjt! Ofta ASAT- dominans och förhöjt antal blodplättar (TPK).

    Celiaki (glutenöverkänslighet): Typisk klinisk bild! Endomysieantikroppar + gliadinantikroppar! Kontroller serumjärn (S-Fe), vitamin-B12, Folsyra, Homocystein.

    Cor incomp (sviktande hjärtfunktion): Sjukhistorien typisk, och typisk klinik!

    Diabetes: Höga levervärden vid höga blodsockervärden.

    Gallsten: Höjer inte leverfunktionsproverna annat än vid förträngning av gallgången (choledokusobstruktion) – inte ens vid inflammation i gallblåsan!

    Gilberts sjukdom: Isolerat högt S-Bilirubin. Ta kvot konjugerat/okonjugerat bilirubin.

    Hemocromatos: Hög transferrinmättnad, högt S-Ferritin, ofta svullna, uppdrivna fingerleder (MCP II och III). Ej högt blodvärde (Hb)!

    Låg ämnesomsättning (Hypothyreos): Lågt T4, högt TSH, typisk klinik. Höjda ASAT eller ALAT, ev högt GT.

    Läkemedel: Leverskada av ffa flucloxacillin. Höjda levervärden ses också vid användning av paracetamol, flucloxacillin, diklofenak, sulfonamider, nitrofurantoin, acetylsalicylsyra. Dessutom vid användning av dextropropoxifen, antiepileptika, Waran, fentiaziner, ibland P-piller och östrogen. Kombinatioen alkohol-paracetamol mycket skadlig för levern.

    Naturpreparat: Örttéer, Echinagard m fl.

    Lösningsmedel: Inandning av lösningsmedel hos t ex målare. Ger i praktiken ej stegrade leverenzymer.

    Polymyalgia reumatica: Kraftigt förhöjd sänka (SR), ofta påtagligt högt ALP.

    Primär biliär cirrhos (PBC): Feber, klåda, gulfärgade ögonvitor (icterus), smärtor under höger revbensbåge, positiv AMA-test, höga leverenzymer inkl ALP, hög sänka (SR). Höjer även CDT!

    Primär skleroserande cholangit: Hög sänka (SR), smärtor under höger revbensbåge, ofta magbesvär p g a samtidig tjocktarmsinflammation (oftast ulcerös colit), flera höjda transaminaser inkl CDT!

    Reumatoid artrit: ALP- höjning hos 10% av patienterna!

    Thalassemi: Låggradig hemolys. Lågt blodvärde (Hb) Ses ffa hos invandrare.

    Thyreotoxicos: Typisk sjukhistoria och klinisk bild. Kontrollera T4 !

    Wilsons sjukdom: Inlagring av koppar i levern. Högt S-ceruloplasmin, lågt ALP, ASAT ofta högre än ALAT. Lågt blodvärde (Hb), mjälten känns under vänster revbensbåge. Kayser-Fleischer-ring i hornhinnan (cornea); grå/grön/brun.

    Virushepatit: Ger ffa höjning av ALAT. Serologi beträffande anti-HAV, HBsAg, anti-HCV ( ev anti-EBV, anti-CMV). Mycket typiskt för hepatit C är levervärden som går upp och ned.

    Övervikt och förfettning av levern: vanlig orsak till höjda ALAT, ASAT, GT, BMI.

    http://www.fass.se/LIF/lakarbok/arti...rticleID=74833
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Men vad folk hittar jämt. Jag söker ju med men hittar inte.... borde gå en google kurs kanskè?
  4. 2
    Men vad folk hittar jämt. Jag söker ju med men hittar inte.... borde gå en google kurs kanskè?
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Du kan få gå kurs hos mig, jag är google mästrinna:-)
  6. 3
    Du kan få gå kurs hos mig, jag är google mästrinna:-)
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    tackar och tar emot
  8. 4
    tackar och tar emot

Liknande trådar

  1. Camilla Camilla....arma lilla tjej
    By ajökenfröken in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 09:10
  2. jag har googlat
    By Black Lady in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 07:58
  3. Nu har jag googlat
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 22:47
  4. Nu har jag googlat och googlat
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 19:30
  5. Nu har jag googlat
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 18:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar