föräldrarpenning
Arbete, ekonomi & juridik
  1. mamma xx
    #1

    föräldrarpenning

    om jag har en lön på 28 000kr vad får jag ut i fp då?
    Har för mig att taket ligger under vad jag tjänar?

    Barn nummer fyra, vad blir det i bb?
    Hur lång fp får man när man får tvillingar?
  2. 1
    föräldrarpenning om jag har en lön på 28 000kr vad får jag ut i fp då?
    Har för mig att taket ligger under vad jag tjänar?

    Barn nummer fyra, vad blir det i bb?
    Hur lång fp får man när man får tvillingar?
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    några svar

    Det är i regel din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst, SGI, som används för att räkna ut din föräldrapenning. Din SGI räknas fram av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst. Den lägsta SGI:n är 24 procent av prisbasbeloppet, den högsta 7,5 gånger prisbasbeloppet.
    Prisbasbeloppet för 2008 är 41 000 kronor. Vid beräkning av föräldrapenning kan inkomster upp till 10 prisbasbelopp räknas in. Läs mer på faktabladet om Sjukpenninggrundande inkomst, SGI.

    För fyra brn får du 5 514kr i barnbidrag.


    Föräldrapenningen ger föräldrar möjlighet att avstå från arbetet för att vårda barnet i sammanlagt 480 dagar. Vid flerbarnsfödsel får ni ytterligare 180 dagar för varje barn utöver det första. Vid tvillingfödsel betalas ytterligare 90 dagar med ersättning enligt SGI och 90 dagar med ersättning enligt lägstanivån.

    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/
  4. 2
    några svar Det är i regel din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst, SGI, som används för att räkna ut din föräldrapenning. Din SGI räknas fram av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst. Den lägsta SGI:n är 24 procent av prisbasbeloppet, den högsta 7,5 gånger prisbasbeloppet.
    Prisbasbeloppet för 2008 är 41 000 kronor. Vid beräkning av föräldrapenning kan inkomster upp till 10 prisbasbelopp räknas in. Läs mer på faktabladet om Sjukpenninggrundande inkomst, SGI.

    För fyra brn får du 5 514kr i barnbidrag.


    Föräldrapenningen ger föräldrar möjlighet att avstå från arbetet för att vårda barnet i sammanlagt 480 dagar. Vid flerbarnsfödsel får ni ytterligare 180 dagar för varje barn utöver det första. Vid tvillingfödsel betalas ytterligare 90 dagar med ersättning enligt SGI och 90 dagar med ersättning enligt lägstanivån.

    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3

    taket för FP ligger högre

    än din lön
    2007 var taket 403000 i årsinkomst och nu är det uppräknat ytterligare

    Logga in på FK med e-legitimation så kan du själv simulera o se vad du får

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  6. 3
    taket för FP ligger högre än din lön
    2007 var taket 403000 i årsinkomst och nu är det uppräknat ytterligare

    Logga in på FK med e-legitimation så kan du själv simulera o se vad du får
  7. mamma 41
    #4
    vad bra, då blir det 80 % (är det va?) på min nuvarande lön.
    Trodde det var mindre.
    Tack.
  8. 4
    vad bra, då blir det 80 % (är det va?) på min nuvarande lön.
    Trodde det var mindre.
    Tack.
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5
    Jo, fast det blir ju 80% av lönen under föutsättning att du tar ut 7 dagar/vecka... Annars blir det mindre...
  10. 5
    Jo, fast det blir ju 80% av lönen under föutsättning att du tar ut 7 dagar/vecka... Annars blir det mindre...
  11. mamma 41
    #6
    aha man måste ta ut 7 dagar i veckan för att få 80%alltså?
    Hur många procent får man om man ex tar ut
    5 dgar i veckan?
  12. 6
    aha man måste ta ut 7 dagar i veckan för att få 80%alltså?
    Hur många procent får man om man ex tar ut
    5 dgar i veckan?
  13. Medlem sedan
    Mar 1999
    #7
    Dom räknar på 80% av lönen och delar upp det på daxersättning precis som a-kassa eller som när du är hemma med vab.

    Nu orkar jag inte räkna ut din dagspeng, men det kan du göra på FKs hemsida.

    Men säg att du får 560kr/dag då får du innan skatt 16800 om du tar ut 30 dagar på en månad. Tar du bara ut 20 (ca 5d/v) blir det i stället 11200 innan skatt.

    Så vet du bara vad din dagspeng är kan du lätt räkna ut vad du får ut, men som sagt. Det lättaste är att logga in på FKs hemsida och räkna där.
  14. 7
    Dom räknar på 80% av lönen och delar upp det på daxersättning precis som a-kassa eller som när du är hemma med vab.

    Nu orkar jag inte räkna ut din dagspeng, men det kan du göra på FKs hemsida.

    Men säg att du får 560kr/dag då får du innan skatt 16800 om du tar ut 30 dagar på en månad. Tar du bara ut 20 (ca 5d/v) blir det i stället 11200 innan skatt.

    Så vet du bara vad din dagspeng är kan du lätt räkna ut vad du får ut, men som sagt. Det lättaste är att logga in på FKs hemsida och räkna där.
  15. Medlem sedan
    Aug 2007
    #8
    Dagersättningen är alltid 80% men du väljer själv om du vill ta ut 1 dag/v eller upp till 7 dgr/v.

    Tar du ut 7 dgr/v räcker dina dagar knappt ett år. De flesta tar ut mindre antal dagar/v för att kunna vara hemma så länge som möjligt. När man tagit ut 180 dgr kan man dessutom börja ta av garantidagarna och blanda med de SGI grundade dagarna. Vill man behålla sin SGI efter att barnet fyllt 1 år måste man ta ut minst 5 dgr/v (SGI).

    Kan kännas lite krångligt men läs mer på www.fk.se.
  16. 8
    Dagersättningen är alltid 80% men du väljer själv om du vill ta ut 1 dag/v eller upp till 7 dgr/v.

    Tar du ut 7 dgr/v räcker dina dagar knappt ett år. De flesta tar ut mindre antal dagar/v för att kunna vara hemma så länge som möjligt. När man tagit ut 180 dgr kan man dessutom börja ta av garantidagarna och blanda med de SGI grundade dagarna. Vill man behålla sin SGI efter att barnet fyllt 1 år måste man ta ut minst 5 dgr/v (SGI).

    Kan kännas lite krångligt men läs mer på www.fk.se.
  17. mamma 41
    #9
    ok tror jag fattar.
    Nu blir det ju fler dagar eftersom det är tvillingar då.
    Så då räcker det lite mer än ett år i alla fall
  18. 9
    ok tror jag fattar.
    Nu blir det ju fler dagar eftersom det är tvillingar då.
    Så då räcker det lite mer än ett år i alla fall
  19. Anonym
    #10
    Om TS tar 7 dagar/vecka räcker SGI-dagarna i 195+45=240 dagar + ytterligare 90 LN-dagar (garantidagarna heter numera LästaNivå-dagar)
    eftersom det handlar om tvillingar.
    Och samma gäller för pappan.

    För ett barn räcker INTE en förälders fp-dagar i "knappt ett år" - såvida man inte planerar att lura den andre föräldern att skriva över dagar och därmed roffa åt sig (nästan) alla dagar själv!
  20. 10
    Om TS tar 7 dagar/vecka räcker SGI-dagarna i 195+45=240 dagar + ytterligare 90 LN-dagar (garantidagarna heter numera LästaNivå-dagar)
    eftersom det handlar om tvillingar.
    Och samma gäller för pappan.

    För ett barn räcker INTE en förälders fp-dagar i "knappt ett år" - såvida man inte planerar att lura den andre föräldern att skriva över dagar och därmed roffa åt sig (nästan) alla dagar själv!
  21. Medlem sedan
    Aug 2007
    #11
    Ja just det...glömde att det gällde tvillingar

    Härligt!
  22. 11
    Ja just det...glömde att det gällde tvillingar

    Härligt!
  23. Medlem sedan
    Aug 2007
    #12
    Jag vet inte hur du brukar göra när det gäller din man, men jag har en öppen kommunikation med min man och gemensamt har vi kommit överens om(efter att ha diskuterat förutsättningarna just nu) att han skriver över sina dagar på mig förutom de öronmärkta 60 dagarna.

    Att "lura" honom skulle aldrig falla mig in och ditt tankesätt säger en hel del om dig själv!
  24. 12
    Jag vet inte hur du brukar göra när det gäller din man, men jag har en öppen kommunikation med min man och gemensamt har vi kommit överens om(efter att ha diskuterat förutsättningarna just nu) att han skriver över sina dagar på mig förutom de öronmärkta 60 dagarna.

    Att "lura" honom skulle aldrig falla mig in och ditt tankesätt säger en hel del om dig själv!
  25. mamma 41
    #13
    snarare så att han kommer få ta mer ledighet, jag har svårare att vara borta från jobbet länge och jag kommer säkert få sjukskrivas ett tag innan de kommer också.
    Planerar på att vara hemma ett halvår.
  26. 13
    snarare så att han kommer få ta mer ledighet, jag har svårare att vara borta från jobbet länge och jag kommer säkert få sjukskrivas ett tag innan de kommer också.
    Planerar på att vara hemma ett halvår.
  27. Anonym
    #14
    För oss är det självklart att man delar f-ledigheten lika, men efter att ha läst en hel del här har jag förstått att det finns MÅNGA mammor som ser alla utom pappans öronmärkta dagar som "sina".

    Men det jag ville belysa med inlägget ovan var att det är synd - för att inte säga tragiskt - att förutsätta att det är mamman som tar merparten av f-ledigheten. Vilket marilen gjorde när hon påstod attt TS kunde vara hemma knappt ett år (underförstått de 330 dagarna som blir kvar när pappan "fått" "sina").
  28. 14
    För oss är det självklart att man delar f-ledigheten lika, men efter att ha läst en hel del här har jag förstått att det finns MÅNGA mammor som ser alla utom pappans öronmärkta dagar som "sina".

    Men det jag ville belysa med inlägget ovan var att det är synd - för att inte säga tragiskt - att förutsätta att det är mamman som tar merparten av f-ledigheten. Vilket marilen gjorde när hon påstod attt TS kunde vara hemma knappt ett år (underförstått de 330 dagarna som blir kvar när pappan "fått" "sina").
  29. Medlem sedan
    Aug 2007
    #15
    Mamma xx som postade inlägget verkade utgå från sig själv och ville ha svar på hur mkt HON skulle få i FP och hur länge HON skulle kunna vara hemma.
    Hon nämnde inget om att dela föräldraledigheten med sin man.

    Du och din man har uppenbarligen diskuterat och kommit fram till att dela på föräldraledigheten vilket är helt ok, men det är tragiskt att du är så trångsynt att du inte förstår att alla föräldrar tar personliga beslut baserat på deras unika situation just nu. Av en mängd olika anledningar tar föräldrar beslutet att mamman ska ta merparten av föräldraledigheten.

    Av alla dessa mammor finns det säkerligen ett flertal som hellre hade delat sin föräldraledighet med pappan men förutsättningarna tillåter det inte. Av alla dessa pappor finns det säkert de som skulle vilja dela föräldraledigheten med mamman men förutsättningarna tillåter det inte.

    Alla föräldrar gör så gott de kan och tar de beslut de anser vara bäst för familjen. Blir kanske inte alltid som man önskat men man gör det ändå.

    Du verkar vara väldigt enkelspårig och ser inte att vi alla är olika, men på ett sätt är vi lika, vi älskar våra barn och baserar våra beslut på det enkla faktum att de ska må bra.
  30. 15
    Mamma xx som postade inlägget verkade utgå från sig själv och ville ha svar på hur mkt HON skulle få i FP och hur länge HON skulle kunna vara hemma.
    Hon nämnde inget om att dela föräldraledigheten med sin man.

    Du och din man har uppenbarligen diskuterat och kommit fram till att dela på föräldraledigheten vilket är helt ok, men det är tragiskt att du är så trångsynt att du inte förstår att alla föräldrar tar personliga beslut baserat på deras unika situation just nu. Av en mängd olika anledningar tar föräldrar beslutet att mamman ska ta merparten av föräldraledigheten.

    Av alla dessa mammor finns det säkerligen ett flertal som hellre hade delat sin föräldraledighet med pappan men förutsättningarna tillåter det inte. Av alla dessa pappor finns det säkert de som skulle vilja dela föräldraledigheten med mamman men förutsättningarna tillåter det inte.

    Alla föräldrar gör så gott de kan och tar de beslut de anser vara bäst för familjen. Blir kanske inte alltid som man önskat men man gör det ändå.

    Du verkar vara väldigt enkelspårig och ser inte att vi alla är olika, men på ett sätt är vi lika, vi älskar våra barn och baserar våra beslut på det enkla faktum att de ska må bra.
  31. Anonym
    #16
    Fast var i hennes inlägg "ser" du att hon skulle ta merparten av f-dagarna/-ledigheten?
    Det är ju någon _du_ förutsätter - precis som jag förutsätter att det hanlar om hennes _del_ (dvs hälften) av dagarna eftersom det faktiskt är så f-försäkringen är utformad.
    Blir så trött på folk som _förutsätter_ att alla dagar utom de öronmärkta 60 är mammans!
  32. 16
    Fast var i hennes inlägg "ser" du att hon skulle ta merparten av f-dagarna/-ledigheten?
    Det är ju någon _du_ förutsätter - precis som jag förutsätter att det hanlar om hennes _del_ (dvs hälften) av dagarna eftersom det faktiskt är så f-försäkringen är utformad.
    Blir så trött på folk som _förutsätter_ att alla dagar utom de öronmärkta 60 är mammans!

Liknande trådar

  1. Föräldrarpenning
    By Skuttie in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 14:39
  2. föräldrarpenning
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 08:23
  3. Föräldrarpenning och lön
    By highme in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 16:27
  4. Föräldrarpenning
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 20:07
  5. Ang föräldrarpenning...
    By K-line in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 09:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar