Blandade känslor
Tonåringar
  1. tänker vidare
    #1

    Blandade känslor

    Jag, som dotter till en utbränd, undergiven jantelagsmamma ā la 30-tal, kan inte låta bli att tänka "Yes, go girl!" när min bortskämda snorflickunge till 15-åring, hävdar sin styrka, vilja och självsäkerhet. Det är med blandade (tysta) känslor jag ser henne trotsa sin pappa när han vill att hon städar eller diskar. Jag ber henne ofta själv om saker (respektfullt), men då brukar hon faktiskt ställa upp om än "om en stund". Ibland kommer städlusten självmant hos henne.

    I och för sig är jag så lyckligt lottad att min dotter inte svär och skriker åt någon, utan är kärleksfull mot alla i och utanför familjen. Det är ett grundkrav.
  2. 1
    Blandade känslor Jag, som dotter till en utbränd, undergiven jantelagsmamma ā la 30-tal, kan inte låta bli att tänka "Yes, go girl!" när min bortskämda snorflickunge till 15-åring, hävdar sin styrka, vilja och självsäkerhet. Det är med blandade (tysta) känslor jag ser henne trotsa sin pappa när han vill att hon städar eller diskar. Jag ber henne ofta själv om saker (respektfullt), men då brukar hon faktiskt ställa upp om än "om en stund". Ibland kommer städlusten självmant hos henne.

    I och för sig är jag så lyckligt lottad att min dotter inte svär och skriker åt någon, utan är kärleksfull mot alla i och utanför familjen. Det är ett grundkrav.
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    Heja henne!

    Det finns en stor skillnad mellan att vara plikttrogen och att vara hjälpsam. Din metod frammanar nog en genuint hjälpsam person som gärna hjälper till för att alla ska ha det bra.

    Att bråka sig till att barnen ska utföra sina "plikter" är inte bara tråkigt - det är kontraproduktivt i långa loppet. Om det inte finns någon som kontrollerar och bråkar så blir ju jobbet inte gjort...
  4. 2
    Heja henne!

    Det finns en stor skillnad mellan att vara plikttrogen och att vara hjälpsam. Din metod frammanar nog en genuint hjälpsam person som gärna hjälper till för att alla ska ha det bra.

    Att bråka sig till att barnen ska utföra sina "plikter" är inte bara tråkigt - det är kontraproduktivt i långa loppet. Om det inte finns någon som kontrollerar och bråkar så blir ju jobbet inte gjort...

Liknande trådar

  1. Blandade känslor
    By cia76 in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 07:30
  2. Blandade Känslor
    By l-chiica-l in forum Gravidsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 18:19
  3. Blandade känslor
    By QueenOfNight in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 09:20
  4. Blandade känslor
    By SAix in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 19:36
  5. Blandade känslor..
    By loella78 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 19:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar