Waran-fråga (blodpropp)
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Waran-fråga (blodpropp)

    Hej !

    Jag äter ju Waran, 5 tabl./dag p.g.a. en DVT (djup ventrombos = blodpropp i benet).
    Är väldigt orolig och har ingen läkare att fråga så jag provar här.

    * Är det möjligt att få fler proppar under Waranbehandlingen, eller kan man vara lugn så länge man går på medicinen ?

    * Mitt PK-värde idag är 2,2. Är inte det lågt trots 5 tabl/dag ?

    Hoppas någon kunnig kan svara, KRAM från Maria
    <3 Mamma till världens 3 vackraste barn <3

    Läs om vårat liv på http://eliassonfamily.blogg.se
  2. 1
    Waran-fråga (blodpropp) Hej !

    Jag äter ju Waran, 5 tabl./dag p.g.a. en DVT (djup ventrombos = blodpropp i benet).
    Är väldigt orolig och har ingen läkare att fråga så jag provar här.

    * Är det möjligt att få fler proppar under Waranbehandlingen, eller kan man vara lugn så länge man går på medicinen ?

    * Mitt PK-värde idag är 2,2. Är inte det lågt trots 5 tabl/dag ?

    Hoppas någon kunnig kan svara, KRAM från Maria
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Det är möjligt att få proppar under pågående waranbehandling, men då handlar det nästan alltid om att PK-värde legat på icke optimala nivåer under ganska lång tid - då funkar det ju inte som förebyggande.

    Dosen som krävs för ett visst PK-värde varierar kraftigt mellan olika människor, jag tycker det är hyggligt ordinärt.
  4. 2
    Det är möjligt att få proppar under pågående waranbehandling, men då handlar det nästan alltid om att PK-värde legat på icke optimala nivåer under ganska lång tid - då funkar det ju inte som förebyggande.

    Dosen som krävs för ett visst PK-värde varierar kraftigt mellan olika människor, jag tycker det är hyggligt ordinärt.
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3

    En fråga till =)

    Tusen tack för ditt svar. Du är verkligen trevlig och proffsig och jag läser alltid det du skriver och svarar till alla :-)

    Tänkte fråga en sak till. Vad har en frisk människa för PK-värde ? Alltså om man tar en helt vanlig person som inte har nått fel och testar ?

    Å så undrar jag, slutar man efter 6 mån bara "sådär" ? Vad händer då ? Får jag en propp igen kanske ? Behöver jag inte alltid äta detta ? Oj, blev visst fler frågor än en ;-)

    Tack på förhand iaf / Maria
    <3 Mamma till världens 3 vackraste barn <3

    Läs om vårat liv på http://eliassonfamily.blogg.se
  6. 3
    En fråga till =) Tusen tack för ditt svar. Du är verkligen trevlig och proffsig och jag läser alltid det du skriver och svarar till alla :-)

    Tänkte fråga en sak till. Vad har en frisk människa för PK-värde ? Alltså om man tar en helt vanlig person som inte har nått fel och testar ?

    Å så undrar jag, slutar man efter 6 mån bara "sådär" ? Vad händer då ? Får jag en propp igen kanske ? Behöver jag inte alltid äta detta ? Oj, blev visst fler frågor än en ;-)

    Tack på förhand iaf / Maria
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4
    Inte aiskylos men den första frågan kan jag iaf svara på- ett normalt PK-värde ligger på 0,9-1,1.
  8. 4
    Inte aiskylos men den första frågan kan jag iaf svara på- ett normalt PK-värde ligger på 0,9-1,1.
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5
    Hej, tack för uppskattningen! Jag tycker jag får mycket tillbaks av att svara på lite frågor här.

    Som Ulle skrev ligger PK normalt runt 1.

    Risken att få nya proppar efter 6 månader, om man inte har någon specifik orsak till proppbenägenhet, t ex APC-resistens, är ungefär densamma som innan du fick din propp/ar. Livslång behandling brukar bara ges om man har riktigt hög risk, har förmaksflimmer eller annan allvarlig sjukdom som ligger bakom att man fick proppen från början.
  10. 5
    Hej, tack för uppskattningen! Jag tycker jag får mycket tillbaks av att svara på lite frågor här.

    Som Ulle skrev ligger PK normalt runt 1.

    Risken att få nya proppar efter 6 månader, om man inte har någon specifik orsak till proppbenägenhet, t ex APC-resistens, är ungefär densamma som innan du fick din propp/ar. Livslång behandling brukar bara ges om man har riktigt hög risk, har förmaksflimmer eller annan allvarlig sjukdom som ligger bakom att man fick proppen från början.
  11. Rita S
    #6
    Hej Maria!

    Vill bara berätta att jag hade en lungemboli för 5 år sen men har inte märkt av det sedan dess.

    Jag hade inte märkt blodproppen i benet/höften utan vaknade plötsligt en natt med ordentlig värk och tryck över ryggen. Inga konstigheter hittades på undersökningarna, alla värden var normala.

    Jag fick en kur waran och har varit proppfri sen dess - men nojan kvarstår lite förstås.

    Hoppas det går bra för dig!

    /Rita
  12. 6
    Hej Maria!

    Vill bara berätta att jag hade en lungemboli för 5 år sen men har inte märkt av det sedan dess.

    Jag hade inte märkt blodproppen i benet/höften utan vaknade plötsligt en natt med ordentlig värk och tryck över ryggen. Inga konstigheter hittades på undersökningarna, alla värden var normala.

    Jag fick en kur waran och har varit proppfri sen dess - men nojan kvarstår lite förstås.

    Hoppas det går bra för dig!

    /Rita
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7

    Tack för svar

    Skönt att höra att det gått så bra för dig. Hittade dom någon orsak till proppen ?
    jag var ju gravid när jag fick min DVT så jag hoppas att det var orsaken och ingen annan farlig sjukdom...

    Hoppas hoppas hoppas att jag slipper sånt här mer nu.
    kram fran maria
    <3 Mamma till världens 3 vackraste barn <3

    Läs om vårat liv på http://eliassonfamily.blogg.se
  14. 7
    Tack för svar Skönt att höra att det gått så bra för dig. Hittade dom någon orsak till proppen ?
    jag var ju gravid när jag fick min DVT så jag hoppas att det var orsaken och ingen annan farlig sjukdom...

    Hoppas hoppas hoppas att jag slipper sånt här mer nu.
    kram fran maria
  15. Medlem sedan
    Mar 2008
    #8

    Hejsan

    Nu måste jag svara dig eftersom jag känner ingen annan som haft blodpropp jag har oxå fått blodpropp i vaden trodde mitt ben skulle explodera jag tränar mycket så jag trodde det va en muskelinflammation men det var en propp så jag fick waran jag åt som mest 8 st tabl om dan pga av min vikt sedan fick jag fragminsprutor jag åkte in och ut på akuten då jag trodde proppen vandrat till lungorna det kan tydligen göra det i vissa fall men väldigt sällsynt denna tid vill jag helst ha varit förutan för jag har fått komplikationer och starka biverkningar av medicinen, men har ett stort behov att prata med andra i samma situation då jag todde jag var ensam och att det bara drabbade 70 -åringar och dom som åt p-piller men inte mig , det är också väldigt farligt så jag är mycket rädd och orolig. Hör av dig till mig mvh Violen
  16. 8
    Hejsan Nu måste jag svara dig eftersom jag känner ingen annan som haft blodpropp jag har oxå fått blodpropp i vaden trodde mitt ben skulle explodera jag tränar mycket så jag trodde det va en muskelinflammation men det var en propp så jag fick waran jag åt som mest 8 st tabl om dan pga av min vikt sedan fick jag fragminsprutor jag åkte in och ut på akuten då jag trodde proppen vandrat till lungorna det kan tydligen göra det i vissa fall men väldigt sällsynt denna tid vill jag helst ha varit förutan för jag har fått komplikationer och starka biverkningar av medicinen, men har ett stort behov att prata med andra i samma situation då jag todde jag var ensam och att det bara drabbade 70 -åringar och dom som åt p-piller men inte mig , det är också väldigt farligt så jag är mycket rädd och orolig. Hör av dig till mig mvh Violen

Liknande trådar

  1. Waran information
    By May-Louise in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 09:00
  2. Dålig andedräkt av Waran?
    By anhörig 123 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 12:41
  3. PK-värde 2,0 ????? (Waran-frågor)
    By Maria m. 3 gullungar in forum Kropp & hälsa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 20:37
  4. Waran- och proppfråga
    By Maria m. 3 gullungar in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 08:52
  5. Johannesört och Waran?
    By Annica in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 11:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar