Levnadsomkostnader
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Levnadsomkostnader

    Eller vad det nu kan kallas. Jag tänker på allt som inte är räkningar, boendekostnader eller sparande. Jag funderar på vad som är vettigt att räkna på i en budget. Jag har inte kollat på vad vi verkligen gör över med (det orkar jag inte *s*), jag tänkte liksom bara vad som är "normalt" vad man bör räkna med, även om jag vet att det är högst olika från familj till familj.

    I min budget finns de här sifforna:
    Mat: 5 250 kr
    Kläder och skor: 1 650 kr
    Hygien: 1 030 kr
    Möbler, husgeråd, radio, TV: 860 kr
    Förbrukningsvaror: 230 kr
    Fritid och lek: 1 320 kr
    Sjuk- och tandvård: 250 kr
    Bil: 675 kr

    Jag tror kanske att jag har hämtat det här från konsumentverket, men de har nog ett år eller två på nacken. Vad tror ni? Rimligt? Helt åt skogen? Har jag (konsumentverket) glömt något?

    Just det vi är två vuxna och två barn (4 och 6 år) i familjen.
  2. 1
    Levnadsomkostnader Eller vad det nu kan kallas. Jag tänker på allt som inte är räkningar, boendekostnader eller sparande. Jag funderar på vad som är vettigt att räkna på i en budget. Jag har inte kollat på vad vi verkligen gör över med (det orkar jag inte *s*), jag tänkte liksom bara vad som är "normalt" vad man bör räkna med, även om jag vet att det är högst olika från familj till familj.

    I min budget finns de här sifforna:
    Mat: 5 250 kr
    Kläder och skor: 1 650 kr
    Hygien: 1 030 kr
    Möbler, husgeråd, radio, TV: 860 kr
    Förbrukningsvaror: 230 kr
    Fritid och lek: 1 320 kr
    Sjuk- och tandvård: 250 kr
    Bil: 675 kr

    Jag tror kanske att jag har hämtat det här från konsumentverket, men de har nog ett år eller två på nacken. Vad tror ni? Rimligt? Helt åt skogen? Har jag (konsumentverket) glömt något?

    Just det vi är två vuxna och två barn (4 och 6 år) i familjen.
  3. Medlem sedan
    Dec 1997
    #2

    Jag konstaterar att våra mat

    kostnader är ganska lika, min ligger runt 6000. Jag är ensamstående med fem barn.
  4. 2
    Jag konstaterar att våra mat kostnader är ganska lika, min ligger runt 6000. Jag är ensamstående med fem barn.
  5. LingonLisa
    #3

    Så här har vi det

    Jag har nyligen kollat upp siffrorna på konsumentverkets sida, men vi har tre barn så siffrorna blir ju inte riktigt rätt för dig:

    Mat utom lunch (ett mål äts tex ute, barnen på skola/dagis) 4960:-
    Kläder och skor 2400:-
    Fritid&lek inkl. mobil 1950:-
    Hygien 880:-
    Barnförsäkring 180:-
    Förbrukningsvaror 290:-
    Hemutrustning 920:-
    Telefon internet 860:-
    Hemförsäkring 100:-


    Nu har jag pga ansträngd ekonomi bokfört varje utgift sedan en dryg månad tillbaka. Detta har lett till att vi medvetet varit sparsamma, men vi äter inte sämre än annars, möjligen att vi äter pizza lite mer sällan. Vår matkostnad INKLUSIVE att min man har matlåda med sig hemifrån och att jag äter mer än hälften av mina luncher hemma, blev inte mer än 3500:-. Då köper vi ändå för det mesta kravmjölk och svenskt kött. Så med konsumentverkets budget är min bedömning att man kan unna sig ganska mycket onödigt, lyxig mat, godis, chips, läsk, snabbmat mm.

    Kläder och skor känns också ganska väl tilltaget, men då jag har tre tjejer som ärver varandra så blir ju såklart klädkontot lite mindre. Skulle gissa att vårt klädkonto ligger på ca 1000:- per månad.

    Fritid och lek + mobil...vad ingår där? Jag har räknat med medlemsavgifter i föreningar och barnaktiviteter, julklappar och andra presenter, böcker och mobiltelefon. Kommer då upp i ca 1000:- per månad.

    Hygienkontot är också i överkant för vår del. Shampo för 15:- räcker mer än en månad för oss. Hygienkontot blir ju större om man har blöjbarn såklart, men vårt är uträknat på tre flickor mellan 5 och 9 år samt två vuxna, och ligger kanske på en hundring i månaden, men jag har kanske glömt något?

    Barnförsäkringarna däremot kostar oss 258:- per månad, men där finns ju så stora variationer mellan vad som ingår och det är ju olika vad man vill betala för.

    Förbrukningsvaror vet jag inte riktigt vad det innebär. Har nog läst vad det skulle innefatta, men minns ej.

    Hemutrustning är svårt att uttala sig om. Det blir ju ofta en större summa pengar och ganska sällan, så vad det blir utslaget per månad har jag ingen aning om.

    Telefon och internet kostar oss ca 300:- vardera, dvs 600:- per månad.

    Hemförsäkringen ingår i min fackavgift.

    Så överlag tycker jag att konsumentverket tillåter en del utsvävningar i sin budget. Vi som bor i hus har däremot andra saker som kostar, som försäkring av lantbruksfastighet 330:- per månad, och då vi pendlar ganska långt till våra jobb har vi kostnader för drivmedel på ca 3000:- per månad. Bilförsäkringar för två bilar är en annan ganska stor post. Och barnomsorg, sotning, sophämtning, slamtömning, el....Vi har inga pengar kvar när månaden är slut.
  6. 3
    Så här har vi det Jag har nyligen kollat upp siffrorna på konsumentverkets sida, men vi har tre barn så siffrorna blir ju inte riktigt rätt för dig:

    Mat utom lunch (ett mål äts tex ute, barnen på skola/dagis) 4960:-
    Kläder och skor 2400:-
    Fritid&lek inkl. mobil 1950:-
    Hygien 880:-
    Barnförsäkring 180:-
    Förbrukningsvaror 290:-
    Hemutrustning 920:-
    Telefon internet 860:-
    Hemförsäkring 100:-


    Nu har jag pga ansträngd ekonomi bokfört varje utgift sedan en dryg månad tillbaka. Detta har lett till att vi medvetet varit sparsamma, men vi äter inte sämre än annars, möjligen att vi äter pizza lite mer sällan. Vår matkostnad INKLUSIVE att min man har matlåda med sig hemifrån och att jag äter mer än hälften av mina luncher hemma, blev inte mer än 3500:-. Då köper vi ändå för det mesta kravmjölk och svenskt kött. Så med konsumentverkets budget är min bedömning att man kan unna sig ganska mycket onödigt, lyxig mat, godis, chips, läsk, snabbmat mm.

    Kläder och skor känns också ganska väl tilltaget, men då jag har tre tjejer som ärver varandra så blir ju såklart klädkontot lite mindre. Skulle gissa att vårt klädkonto ligger på ca 1000:- per månad.

    Fritid och lek + mobil...vad ingår där? Jag har räknat med medlemsavgifter i föreningar och barnaktiviteter, julklappar och andra presenter, böcker och mobiltelefon. Kommer då upp i ca 1000:- per månad.

    Hygienkontot är också i överkant för vår del. Shampo för 15:- räcker mer än en månad för oss. Hygienkontot blir ju större om man har blöjbarn såklart, men vårt är uträknat på tre flickor mellan 5 och 9 år samt två vuxna, och ligger kanske på en hundring i månaden, men jag har kanske glömt något?

    Barnförsäkringarna däremot kostar oss 258:- per månad, men där finns ju så stora variationer mellan vad som ingår och det är ju olika vad man vill betala för.

    Förbrukningsvaror vet jag inte riktigt vad det innebär. Har nog läst vad det skulle innefatta, men minns ej.

    Hemutrustning är svårt att uttala sig om. Det blir ju ofta en större summa pengar och ganska sällan, så vad det blir utslaget per månad har jag ingen aning om.

    Telefon och internet kostar oss ca 300:- vardera, dvs 600:- per månad.

    Hemförsäkringen ingår i min fackavgift.

    Så överlag tycker jag att konsumentverket tillåter en del utsvävningar i sin budget. Vi som bor i hus har däremot andra saker som kostar, som försäkring av lantbruksfastighet 330:- per månad, och då vi pendlar ganska långt till våra jobb har vi kostnader för drivmedel på ca 3000:- per månad. Bilförsäkringar för två bilar är en annan ganska stor post. Och barnomsorg, sotning, sophämtning, slamtömning, el....Vi har inga pengar kvar när månaden är slut.
  7. Medlem sedan
    Jan 2008
    #4
    Jag tycker nog även jag att Konsumentverkets riktlinjer är bra som grund och sedan får man plussa på eller dra ifrån på de olika posterna beroende på hur just ens egna kostnader ser ut. Det kan gälla allt från försäkringar, mat, kläder men även tele som ju även ska inkludera ev mobiler. Sedan har vi ju fackavgifter mm som även de varierar. Har haft budget i många år nu just för att få en bättre koll på vart pengarna tar vägen. Därmed inte sagt att jag alltid kan hålla den, men då har jag åtminstone ett styrmedel där jag lätt kan stämma av och se var det drar iväg för mycket.
  8. 4
    Jag tycker nog även jag att Konsumentverkets riktlinjer är bra som grund och sedan får man plussa på eller dra ifrån på de olika posterna beroende på hur just ens egna kostnader ser ut. Det kan gälla allt från försäkringar, mat, kläder men även tele som ju även ska inkludera ev mobiler. Sedan har vi ju fackavgifter mm som även de varierar. Har haft budget i många år nu just för att få en bättre koll på vart pengarna tar vägen. Därmed inte sagt att jag alltid kan hålla den, men då har jag åtminstone ett styrmedel där jag lätt kan stämma av och se var det drar iväg för mycket.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar