Ny vb + tillägg?
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #1

    Ny vb + tillägg?

    Jag ska snart söka vb för min adhd son. Storebror med autism har senaste 3-4 månaderna vaknat varje natt flera gånger varje natt. Det är inte riktig nattskräck för han är kontaktbar men man måste sitta hos honom tills han somnar om och ibland tror man han har somnat och så vaknar han och gråter direkt igen.

    Det smidigaste är ju att lägga sig brevid honom men det går inte alltid. Men kan jag ta upp detta som tillägg till hans vb eller måste jag skriva det på en egen vb-ansökan?
  2. 1
    Ny vb + tillägg? Jag ska snart söka vb för min adhd son. Storebror med autism har senaste 3-4 månaderna vaknat varje natt flera gånger varje natt. Det är inte riktig nattskräck för han är kontaktbar men man måste sitta hos honom tills han somnar om och ibland tror man han har somnat och så vaknar han och gråter direkt igen.

    Det smidigaste är ju att lägga sig brevid honom men det går inte alltid. Men kan jag ta upp detta som tillägg till hans vb eller måste jag skriva det på en egen vb-ansökan?
  3. Fk-anställd
    #2
    Du skriver båda barnen på samma ansökan. Om jag förstår dig rätt så har du bara vb för ett barn nu? När du söker för barn nummer två söker du egentligen för båda barnen, eftersom det är det sammanlagda vård- och tillsynsbehovet+merkostnader som kommer att utredas.
  4. 2
    Du skriver båda barnen på samma ansökan. Om jag förstår dig rätt så har du bara vb för ett barn nu? När du söker för barn nummer två söker du egentligen för båda barnen, eftersom det är det sammanlagda vård- och tillsynsbehovet+merkostnader som kommer att utredas.
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    Jo du förstod rätt. jga har bara för ett barn nu. Men måste jag skriva om hela ansökan på det barnet jag redan har för? Hur blir det med omsökning? Ska göra en omsökning på stora pojken om 2 år tror jag det var görs den som tänkt om 2 år eller görs den när det ändå ska göras på mellangrabben om jag får vb för honom?
  6. 3
    Jo du förstod rätt. jga har bara för ett barn nu. Men måste jag skriva om hela ansökan på det barnet jag redan har för? Hur blir det med omsökning? Ska göra en omsökning på stora pojken om 2 år tror jag det var görs den som tänkt om 2 år eller görs den när det ändå ska göras på mellangrabben om jag får vb för honom?
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Om det inte har blivit några andra förändringar än den du beskriver här kan du hänvisa till tidigare ansökan när det gäller det barn du redan har vårdbidrag för. Du kommer att få ett nytt beslut som gäller för båda pojkarna. Hur långt det blir beror ju på hur er situation är, det kan din handläggare ge bättre svar på än jag. Men när man har vårdbidrag för fler barn än ett så görs bedömningen alltid utifrån alla de barn man söker vårdbidrag för.
  8. 4
    Om det inte har blivit några andra förändringar än den du beskriver här kan du hänvisa till tidigare ansökan när det gäller det barn du redan har vårdbidrag för. Du kommer att få ett nytt beslut som gäller för båda pojkarna. Hur långt det blir beror ju på hur er situation är, det kan din handläggare ge bättre svar på än jag. Men när man har vårdbidrag för fler barn än ett så görs bedömningen alltid utifrån alla de barn man söker vårdbidrag för.

Liknande trådar

  1. Tillägg
    By MrsW in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 01:07
  2. Tillägg
    By C med Thyra och Love in forum _0607 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 06:36
  3. ob tillägg
    By rosan in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 18:41
  4. tillägg
    By amandaita in forum Försöker bli med barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 08:21
  5. OB-tillägg?
    By -EB- in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 20:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar