Fått antibiotika-när träna igen?
Träning
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Fått antibiotika-när träna igen?

    Den bihåleinflammation jag dragits med i flera veckor och som jag hoppades skulle läka ut av sig självt har bara blivit värre och nu har jag fått en dunderkur med antibiotika (doxyferm). Väntar på röntgen av bihålor och skall äta medicinen i 10 dagar, ev väntar en kur till.

    När vet jag att jag kan träna igen? Om jag mår bra om en vecka, kan jag träna då även om kuren inte är avslutad? Har inte ont i halsen eller hosta.
    Livet blev inte som jag tänkt mig-det blev bättre!
  2. 1
    Fått antibiotika-när träna igen? Den bihåleinflammation jag dragits med i flera veckor och som jag hoppades skulle läka ut av sig självt har bara blivit värre och nu har jag fått en dunderkur med antibiotika (doxyferm). Väntar på röntgen av bihålor och skall äta medicinen i 10 dagar, ev väntar en kur till.

    När vet jag att jag kan träna igen? Om jag mår bra om en vecka, kan jag träna då även om kuren inte är avslutad? Har inte ont i halsen eller hosta.
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2

    standardsvar...

    vänta till kuren är slut!

    Din kropp orkar inte göra sig av med alla bacillerna själv. Antibiotikan hjälper ditt immunförsvar att ta död på dem. Avslutar man kuren innan den är slut så kan de finnas några små elaka baciller kvar - de mest motståndskraftiga - som börjar föröka sig så man blir sjuk igen. Börjar du träna innan kuren är slut så kan du få samma effekt, dvs. din kropp omdirigerar en del trupper till att laga de tränade musklerna i stället för att bekämpa inkräktare - varpå bacillerna vinner.

    Var det pedagogiskt eller snurrigt?

    I vilket fall som helst, jag VET att du är otålig att träna men hallå vad gör två dagar hit eller dit i långa loppet? Till sommaren spelar väl de där två extra dagarnas vila i mars ingen större roll? Kan du inte hålla dig stilla så ta en promenad eller så - du behöver inte ligga i soffan bara för att du ska vila. Men håll pulsen nere! okej? Krya på dig!
  4. 2
    standardsvar... vänta till kuren är slut!

    Din kropp orkar inte göra sig av med alla bacillerna själv. Antibiotikan hjälper ditt immunförsvar att ta död på dem. Avslutar man kuren innan den är slut så kan de finnas några små elaka baciller kvar - de mest motståndskraftiga - som börjar föröka sig så man blir sjuk igen. Börjar du träna innan kuren är slut så kan du få samma effekt, dvs. din kropp omdirigerar en del trupper till att laga de tränade musklerna i stället för att bekämpa inkräktare - varpå bacillerna vinner.

    Var det pedagogiskt eller snurrigt?

    I vilket fall som helst, jag VET att du är otålig att träna men hallå vad gör två dagar hit eller dit i långa loppet? Till sommaren spelar väl de där två extra dagarnas vila i mars ingen större roll? Kan du inte hålla dig stilla så ta en promenad eller så - du behöver inte ligga i soffan bara för att du ska vila. Men håll pulsen nere! okej? Krya på dig!
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Det var väldigt pedagogiskt även om jag hoppats på ett annat svar

    Du har rätt i att ett par dagar mindre väl inte kommer att märkas senare men jag är så rastlös så det kryper i hela kroppen. Är ju van att hålla igång minst ett par timmar om dagen så denna ofrivilliga vila är hemsk!

    Får väl "fingå" nån vecka. Tack för ditt svar!
  6. 3
    Det var väldigt pedagogiskt även om jag hoppats på ett annat svar

    Du har rätt i att ett par dagar mindre väl inte kommer att märkas senare men jag är så rastlös så det kryper i hela kroppen. Är ju van att hålla igång minst ett par timmar om dagen så denna ofrivilliga vila är hemsk!

    Får väl "fingå" nån vecka. Tack för ditt svar!
  7. Medlem sedan
    Jan 1998
    #4
    Normalt sett brukar man säga att efter 7 dygn är man frisk igen och då kan man börja "träna" lugnt igen. Men du bör försås INTE ta i och INTE före du fått svar på Din röngen. Tro mig - det lönar sig inte, men kan vara skönt att röra sig lite. Du behöver inte vara helt still tidigare under kuren heller men träning - absolut inte.
  8. 4
    Normalt sett brukar man säga att efter 7 dygn är man frisk igen och då kan man börja "träna" lugnt igen. Men du bör försås INTE ta i och INTE före du fått svar på Din röngen. Tro mig - det lönar sig inte, men kan vara skönt att röra sig lite. Du behöver inte vara helt still tidigare under kuren heller men träning - absolut inte.
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Tack för svar! Jo det blir nog till att ta det lugnt ytterligare en tid. Igår mådde jag bättre så jag röjde lite i trädgården och var ute med barnen ett par timmar, bara lugn promenad dock. Idag mår jag skit igen Så himla trist men jag är iaf glad över att slippa hosta. Inga luftrörsbesvär tack och lov. Alltid något
  10. 5
    Tack för svar! Jo det blir nog till att ta det lugnt ytterligare en tid. Igår mådde jag bättre så jag röjde lite i trädgården och var ute med barnen ett par timmar, bara lugn promenad dock. Idag mår jag skit igen Så himla trist men jag är iaf glad över att slippa hosta. Inga luftrörsbesvär tack och lov. Alltid något

Liknande trådar

  1. Antibiotika - feber igen?
    By SANDEE in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 13:33
  2. Jag har fått antibiotika idag
    By myran79 in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 20:21
  3. träna igen..
    By viret in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 10:10
  4. När träna igen?
    By Träskvatten in forum Träning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 19:50
  5. När träna igen?
    By Maria in forum Träning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 20:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar