Gravid och hypotyreos..
Gravidsnack
  1. Medlem sedan
    Dec 2014
    #1

    Gravid och hypotyreos..

    Hösten 2013 fick jag diagnosen hypotyreos och fick då börja äta levaxin, folsyra och b12 vitamin.
    Nu är jag gravid (förvisso bara i v 6 än så länge) och har hört att det kan vara lite knepigt med medicinerina och även att det är farligt för barnet om det blir fel med medicineringen. Känner mig lite orolig över detta..

    Är det någon som har någon erfarenhet av detta och vill dela med sig?
  2. 1
    Gravid och hypotyreos.. Hösten 2013 fick jag diagnosen hypotyreos och fick då börja äta levaxin, folsyra och b12 vitamin.
    Nu är jag gravid (förvisso bara i v 6 än så länge) och har hört att det kan vara lite knepigt med medicinerina och även att det är farligt för barnet om det blir fel med medicineringen. Känner mig lite orolig över detta..

    Är det någon som har någon erfarenhet av detta och vill dela med sig?
  3. Medlem sedan
    Jan 2011
    #2
    Kolla TSH och T4-värdet så snart som möjligt, du kan behöva öka dosen Levaxin. Ring till behandlande läkare eller till MVC så kan de nog råda dig hur du ska göra. Du har ju haft behandlng ett år, så borde ju ha varit rätt stabila värden med rätt dos när barnet blev till, gissar jag? Graviditeten i sig ökar dock behovet av sköldkörtehormon och det är viktigt att nivåerna ligger optimalt.
  4. 2
    Kolla TSH och T4-värdet så snart som möjligt, du kan behöva öka dosen Levaxin. Ring till behandlande läkare eller till MVC så kan de nog råda dig hur du ska göra. Du har ju haft behandlng ett år, så borde ju ha varit rätt stabila värden med rätt dos när barnet blev till, gissar jag? Graviditeten i sig ökar dock behovet av sköldkörtehormon och det är viktigt att nivåerna ligger optimalt.
  5. Medlem sedan
    Dec 2014
    #3
    Har tid den 2/1 för provtagning på mvc. Låg på bra värden i november så ja jag låg bra på det när liten blev till i alla fall☺
  6. 3
    Har tid den 2/1 för provtagning på mvc. Låg på bra värden i november så ja jag låg bra på det när liten blev till i alla fall☺
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar