Klåda
Gravidsnack
  1. Medlem sedan
    Apr 2015
    #1

    Klåda

    Är det fler här som fått klåda under graviditeten? Jag är beräknad 17 augusti och fick början till klåda förra måndagen, det sprider sig så förbannat snabbt och kliar så jag blir tokig. Har försökt prata med barnmorskan på mvc i måndags, läkare på vårdcentralen i tisdags och en läkare på förlossningen i går men känner inte att jag får någon hjälp.
    Jag har troligen puppp, alla tester de tagit är bra vilket gör att läkaren igår inte ville göra något, så jag får mer och mer utslag som gör mig tokig och har nu börjat vakna på nätterna med av att det kliar.
    Har ni fått någon hjälp med klådan eller hittat något som funkar?
  2. 1
    Klåda Är det fler här som fått klåda under graviditeten? Jag är beräknad 17 augusti och fick början till klåda förra måndagen, det sprider sig så förbannat snabbt och kliar så jag blir tokig. Har försökt prata med barnmorskan på mvc i måndags, läkare på vårdcentralen i tisdags och en läkare på förlossningen i går men känner inte att jag får någon hjälp.
    Jag har troligen puppp, alla tester de tagit är bra vilket gör att läkaren igår inte ville göra något, så jag får mer och mer utslag som gör mig tokig och har nu börjat vakna på nätterna med av att det kliar.
    Har ni fått någon hjälp med klådan eller hittat något som funkar?
  3. Medlem sedan
    May 2015
    #2
    Hej! Jag fick klåda redan i v23 (hade det i förra graviditeten med) och proverna visade på något förhöjda värden av gallsyra. Jag fick tavegyl utskrivet och det har verkligen hjälpt så jag har kunnat sova på nätterna. Ser till att smörja mig med lotion morgon och kväll också.
  4. 2
    Hej! Jag fick klåda redan i v23 (hade det i förra graviditeten med) och proverna visade på något förhöjda värden av gallsyra. Jag fick tavegyl utskrivet och det har verkligen hjälpt så jag har kunnat sova på nätterna. Ser till att smörja mig med lotion morgon och kväll också.
  5. Medlem sedan
    Aug 2008
    #3
    Jag hade gravidklåda under första graviditeten. Det var riktigt hemskt, provade alla huskurer och krämer som fanns utan resultat. Till slut fick jag tavegyl utskrivet och det hjälpte.
  6. 3
    Jag hade gravidklåda under första graviditeten. Det var riktigt hemskt, provade alla huskurer och krämer som fanns utan resultat. Till slut fick jag tavegyl utskrivet och det hjälpte.
  7. Medlem sedan
    Apr 2015
    #4
    Jag fick tyvärr inte ens tavegyl utan enbart "Nä... det finns ju inte mycket man kan göra för att lindra när man är gravid..." vilket var rätt jobbigt.
    Klådan har för min del i allafall plötsligt minskat och inga nya utslag har kommit så jag hoppas att det fortsätter minska
  8. 4
    Jag fick tyvärr inte ens tavegyl utan enbart "Nä... det finns ju inte mycket man kan göra för att lindra när man är gravid..." vilket var rätt jobbigt.
    Klådan har för min del i allafall plötsligt minskat och inga nya utslag har kommit så jag hoppas att det fortsätter minska
  9. Medlem sedan
    Jul 2015
    Expert
    #5
    Hej
    Vad bra att det verkar som att din klåda blivit bättre. Tavegyl kan du absolut ta som gravid, be din BM om att en läkare skriver ett recept åt dig så du kan ta högdos vid behov. Det är ju också viktigt att man kan utesluta, det som vi inom vården kallar för, Hepatos. Jag antar att man redan gjort det på dig eftersom du tidigare skrev att man inte hittat ngt fel. Symtom på Hepatos är klåda främst på brösten, fotsulor och handflator. Stort lycka till med allt! Hälsn/ Lina Barnmorska
  10. 5
    Hej
    Vad bra att det verkar som att din klåda blivit bättre. Tavegyl kan du absolut ta som gravid, be din BM om att en läkare skriver ett recept åt dig så du kan ta högdos vid behov. Det är ju också viktigt att man kan utesluta, det som vi inom vården kallar för, Hepatos. Jag antar att man redan gjort det på dig eftersom du tidigare skrev att man inte hittat ngt fel. Symtom på Hepatos är klåda främst på brösten, fotsulor och handflator. Stort lycka till med allt! Hälsn/ Lina Barnmorska
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar