Fösta BM-mötet?
Gravidsnack
  1. Medlem sedan
    Jul 2015
    #1

    Fösta BM-mötet?

    Jag är gravid med första barnet och hade första samtalet med min barnmorska härom veckan. Hon frågade mig när min senaste mens var etc. och räknade därefter ut vilken vecka jag är i och BF.

    I efterhand är jag lite fundersam.. Brukar de bara gå på mina datum som jag säger? Jag trodde att de skulle göra typ nått test eller ultraljud för att bekräfta vilken v jag är i. För jag har ju ingen aning egentligen om när jag blev gravid, och trodde hon skulle dubbelkolla ^^ Rent teoretiskt skulle jag kunna ha blivit gravid månaden innan och fått en liten blödning när min mens skulle vara.. xD

    Vad säger ni? Hur brukar de göra?
  2. 1
    Fösta BM-mötet? Jag är gravid med första barnet och hade första samtalet med min barnmorska härom veckan. Hon frågade mig när min senaste mens var etc. och räknade därefter ut vilken vecka jag är i och BF.

    I efterhand är jag lite fundersam.. Brukar de bara gå på mina datum som jag säger? Jag trodde att de skulle göra typ nått test eller ultraljud för att bekräfta vilken v jag är i. För jag har ju ingen aning egentligen om när jag blev gravid, och trodde hon skulle dubbelkolla ^^ Rent teoretiskt skulle jag kunna ha blivit gravid månaden innan och fått en liten blödning när min mens skulle vara.. xD

    Vad säger ni? Hur brukar de göra?
  3. Medlem sedan
    Jul 2015
    Expert
    #2
    Hej Virdne.
    Du behöver inte vara fundersam, det har gått helt rätt till. Då du träffar din BM för ett första samtal så är det precis så här man gör, dvs tar reda på när du hade din sista mens, för att kunna räkna ut ett preliminärt BF. Du kommer senare få ett ultraljud( ca mellan v 12-20 beroende på var i landet du bor). Detta ultraljud kommer då att ge ett säkrare besked kring när du är beräknad, och naturligtvis även kontrollera att allt står rätt till med din graviditet. stort lycka till!

    Lina Barnmorska
    Sedan 9 år jobbar jag som barnmorska på förlossningen på Universitetssjukhuset i Linköping. Min expertis och mitt fokusområde är den senare delen av graviditeten, förlossningar och tiden efteråt
  4. 2
    Hej Virdne.
    Du behöver inte vara fundersam, det har gått helt rätt till. Då du träffar din BM för ett första samtal så är det precis så här man gör, dvs tar reda på när du hade din sista mens, för att kunna räkna ut ett preliminärt BF. Du kommer senare få ett ultraljud( ca mellan v 12-20 beroende på var i landet du bor). Detta ultraljud kommer då att ge ett säkrare besked kring när du är beräknad, och naturligtvis även kontrollera att allt står rätt till med din graviditet. stort lycka till!

    Lina Barnmorska
  5. Medlem sedan
    Aug 2015
    #3
    Hej!
    Jag håller med dig, allt känns så himla luddigt och man har så svårt att relatera till något som man inte är helt 100 på.
    Jag är i exakt samma sits som du, jag är förstagångsföderska och var på mitt första samtal hos barnmorskan i måndags.
    Jag är inte heller helt 100 på när jag vart gravid, men med största sannolikhet går jag in i vecka 6 som i morgon.

    Jag drömde dessutom en hemsk dröm i natt och vaknade upp med panik.
    Jag gjorde därför ett G-test som visade negativt. En vanlig såkallad "sticka".
    Jag tycker detta var mycket konstigt då jag fortfarande har ömmande bröst, så jag gjorde ett till på samma urin, fast med ett G-test som har hylsa, vilket visade positivt. Snacka om att man blir knäpp! Är jag gravid eller inte?

    Hoppas att det går bra för dig med din graviditet, all lycka!
  6. 3
    Hej!
    Jag håller med dig, allt känns så himla luddigt och man har så svårt att relatera till något som man inte är helt 100 på.
    Jag är i exakt samma sits som du, jag är förstagångsföderska och var på mitt första samtal hos barnmorskan i måndags.
    Jag är inte heller helt 100 på när jag vart gravid, men med största sannolikhet går jag in i vecka 6 som i morgon.

    Jag drömde dessutom en hemsk dröm i natt och vaknade upp med panik.
    Jag gjorde därför ett G-test som visade negativt. En vanlig såkallad "sticka".
    Jag tycker detta var mycket konstigt då jag fortfarande har ömmande bröst, så jag gjorde ett till på samma urin, fast med ett G-test som har hylsa, vilket visade positivt. Snacka om att man blir knäpp! Är jag gravid eller inte?

    Hoppas att det går bra för dig med din graviditet, all lycka!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar