Dålig viktuppgång?
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Dålig viktuppgång?

    Det verkar som om jag ska behöva ställa amningsfrgor här en gång i veckan - när bvc vägt lilla Lisa.

    Igår vägdes hon, 6 veckor liten och hade då gått 120 gram på en vecka. Veckan innan gick hon upp typ 300 g men veckan innan det hade hon gått ner 95.
    Hon väger nu 4130 g och när hon föddes vägde hon 3500 typ.

    Det här stör mig, för nu började de prata tillägg och så, som om 100 g är en riktigt dålig uppgång? Jag blev helt ledsen och sa att ungen ju mår bra: kissar o bajsar -minst- fem fulla blöjor om dagen, har energi, äter typ varannan timme och ja sådär. Och att det skulle störa min amning att ge flaskan nu. Då vände hon lite och tyckte att vi kanske inte skulle ge tillägg iaf, men att det kunde vara bra att ha hemma om jag kände mig osäker. Men grejen är den att jag inte ÄR speciellt osäker - men jag blir det varenda gång jag träffar bvc!

    Alltså, är 100 gram dåligt? Hon kan ju för fan inte gå upp 300 g i veckan, hon skulle ju väga typ 25 kilo på sin ettårsdag isåfall.
    Åååh vad frustrerande! Jag trodde bvc skulle vara helt så värsta amningsmullorna, men de verkar ju inte alls tycka det är nåt att uppmuntra.
  2. 1
    Dålig viktuppgång? Det verkar som om jag ska behöva ställa amningsfrgor här en gång i veckan - när bvc vägt lilla Lisa.

    Igår vägdes hon, 6 veckor liten och hade då gått 120 gram på en vecka. Veckan innan gick hon upp typ 300 g men veckan innan det hade hon gått ner 95.
    Hon väger nu 4130 g och när hon föddes vägde hon 3500 typ.

    Det här stör mig, för nu började de prata tillägg och så, som om 100 g är en riktigt dålig uppgång? Jag blev helt ledsen och sa att ungen ju mår bra: kissar o bajsar -minst- fem fulla blöjor om dagen, har energi, äter typ varannan timme och ja sådär. Och att det skulle störa min amning att ge flaskan nu. Då vände hon lite och tyckte att vi kanske inte skulle ge tillägg iaf, men att det kunde vara bra att ha hemma om jag kände mig osäker. Men grejen är den att jag inte ÄR speciellt osäker - men jag blir det varenda gång jag träffar bvc!

    Alltså, är 100 gram dåligt? Hon kan ju för fan inte gå upp 300 g i veckan, hon skulle ju väga typ 25 kilo på sin ettårsdag isåfall.
    Åååh vad frustrerande! Jag trodde bvc skulle vara helt så värsta amningsmullorna, men de verkar ju inte alls tycka det är nåt att uppmuntra.
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2
    Hej!
    Egentligen har du redan svarat på din fråga själv :-)
    Din tös går upp i vikt, kissar och bajsar ordentligt varje dag och visar när hon vill ha mat. Det låter som en helt vanlig bebis. Ammade barn som har ett bra allmäntillstånd får till och med lov att stå stilla i vikt några veckor utan att man generellt sett kan säga att det är ett problem. Det är synd att du känner dig stressad när du går till BVC. BVC skall ju vara ett stöd för dig. Det finns alltid en risk att man stör amningen när man ger tillägg och i ert fall verkar det ju vara en helt onödig risk att ta.
  4. 2
    Hej!
    Egentligen har du redan svarat på din fråga själv :-)
    Din tös går upp i vikt, kissar och bajsar ordentligt varje dag och visar när hon vill ha mat. Det låter som en helt vanlig bebis. Ammade barn som har ett bra allmäntillstånd får till och med lov att stå stilla i vikt några veckor utan att man generellt sett kan säga att det är ett problem. Det är synd att du känner dig stressad när du går till BVC. BVC skall ju vara ett stöd för dig. Det finns alltid en risk att man stör amningen när man ger tillägg och i ert fall verkar det ju vara en helt onödig risk att ta.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Åh tack för ditt svar! Du sa det jag redan visst, men jag blev så himla osäker när det blev så igår. Så tack.
  6. 3
    Åh tack för ditt svar! Du sa det jag redan visst, men jag blev så himla osäker när det blev så igår. Så tack.

Liknande trådar

  1. Dålig viktuppgång
    By Mistle in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 18:04
  2. Dålig viktuppgång.
    By Josefine med trean in forum Bebissnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 13:43
  3. dålig viktuppgång?
    By patricia in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 08:39
  4. Dålig viktuppgång
    By cat m Vilgot o Molly in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 01:23
  5. Dålig viktuppgång... + 4kg, bf 25/6
    By Nenne m 2 + bf 25/6 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 20:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar