Få 5-åring att somna själv?
Småbarn
  1. Anonym
    #1

    Få 5-åring att somna själv?

    Har en femåring som vi alltid legat bredvid tills hon somnat. Vet att vi varit dumma, men rent praktiskt har det funkat bra då jag jobbat nattskift och behövt vila en stund på kvällen och då vilat tillsammans med dottern. Nu jobbar jag dagskift och vi vill nu lära henne att somna själv, men det är jättesvårt. Hon säger att hon känner sig rädd och att någon måste vara hos henne. Är det någon som har ett bra förslag på hur vi ska få henne att somna själv?
  2. 1
    Få 5-åring att somna själv? Har en femåring som vi alltid legat bredvid tills hon somnat. Vet att vi varit dumma, men rent praktiskt har det funkat bra då jag jobbat nattskift och behövt vila en stund på kvällen och då vilat tillsammans med dottern. Nu jobbar jag dagskift och vi vill nu lära henne att somna själv, men det är jättesvårt. Hon säger att hon känner sig rädd och att någon måste vara hos henne. Är det någon som har ett bra förslag på hur vi ska få henne att somna själv?
  3. Medlem sedan
    Sep 2013
    Redax
    #2
    Tror vissa barn bara "är" svårsövda... Tror man måste hitta en bra rutin, saga, muta, långsam övergång - finns massa bra böcker. Fråga i bokhandeln. Men som sagt - jag har en 8 årig dotter som gärna stuttsar upp och ner till 23 och kämpar in i det sista (blev lite bättre när vi skaffa hund och han "var hos henne" - hon gillar helt enkelt inte att somna ensam, tack vare hunden har det gått bättre... lite väl dyrt tips kanske med hund haha...
    Och en son som lagt sig ner på kudden och bara - somnat...

    Hur var du när du var liten? Sen finns det ju, likt vuxna kvällsbarn och morgonbarn - dock hjälper det ju inte när man ska upp respektive ner i säng :-) Lycka till!
  4. 2
    Tror vissa barn bara "är" svårsövda... Tror man måste hitta en bra rutin, saga, muta, långsam övergång - finns massa bra böcker. Fråga i bokhandeln. Men som sagt - jag har en 8 årig dotter som gärna stuttsar upp och ner till 23 och kämpar in i det sista (blev lite bättre när vi skaffa hund och han "var hos henne" - hon gillar helt enkelt inte att somna ensam, tack vare hunden har det gått bättre... lite väl dyrt tips kanske med hund haha...
    Och en son som lagt sig ner på kudden och bara - somnat...

    Hur var du när du var liten? Sen finns det ju, likt vuxna kvällsbarn och morgonbarn - dock hjälper det ju inte när man ska upp respektive ner i säng :-) Lycka till!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar