Gärna dina åsikter samt dina förslag =)
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Gärna dina åsikter samt dina förslag =)

    Hilding Ture Sixten Sid Nils Bo Ivar Elsie Astrid Esther Edith Ruth Siri
  2. 1
    Gärna dina åsikter samt dina förslag =) Hilding Ture Sixten Sid Nils Bo Ivar Elsie Astrid Esther Edith Ruth Siri
  3. Medlem sedan
    Dec 2013
    #2
    Kul att 20-30-talisternas namn kommer tillbaka, och att unga föräldrar tycker de är fräscha! :-) Själv har jag dock svårt att se dem på ett litet barn, så jag ska kanske inte svara... jag måste liksom vänja mig först!

    Dock säger jag så mycket som att jag tycker direkt illa om Ture (dels ljudmässigt fult i mina öron med u:et som sällan är vackert i namn, och dels får jag gubbtöntiga associationer på grund av barnboksdetektiven Ture Sventon. Samt även om Sixten, som också i mina öron låter just "gubbtöntigt" och inte alls manligt eller stiligt.

    Hilding däremot känns som ett stiligt och manligt namn, med anor från vikingatiden.

    Av tjejnamnen tycker jag väldigt illa om Elsie, för att det är ett smeknamn och inte ett riktigt namn. Jag får associationer till pigor och husmamseller i gamla 40-talsfilmer. Låter väldigt enfaldigt.

    Astrid gillar jag dock, det är ett rejält gammalt vikinganamn. Och även Siri - det är lite romantiskt. Jag tänker på Siri von Essen bland annat. Annars är Siri ett smeknamn för Sigrid egentligen - som du kanske kan tänka dig i stället..?
  4. 2
    Kul att 20-30-talisternas namn kommer tillbaka, och att unga föräldrar tycker de är fräscha! :-) Själv har jag dock svårt att se dem på ett litet barn, så jag ska kanske inte svara... jag måste liksom vänja mig först!

    Dock säger jag så mycket som att jag tycker direkt illa om Ture (dels ljudmässigt fult i mina öron med u:et som sällan är vackert i namn, och dels får jag gubbtöntiga associationer på grund av barnboksdetektiven Ture Sventon. Samt även om Sixten, som också i mina öron låter just "gubbtöntigt" och inte alls manligt eller stiligt.

    Hilding däremot känns som ett stiligt och manligt namn, med anor från vikingatiden.

    Av tjejnamnen tycker jag väldigt illa om Elsie, för att det är ett smeknamn och inte ett riktigt namn. Jag får associationer till pigor och husmamseller i gamla 40-talsfilmer. Låter väldigt enfaldigt.

    Astrid gillar jag dock, det är ett rejält gammalt vikinganamn. Och även Siri - det är lite romantiskt. Jag tänker på Siri von Essen bland annat. Annars är Siri ett smeknamn för Sigrid egentligen - som du kanske kan tänka dig i stället..?
  5. Medlem sedan
    Nov 2010
    #3
    Hilding- stiligt namn men föredrar Henning som är snäppet snyggare.
    Ture- sött med lite attityd, gillas!
    Sixten- bra namn, men varit poppis ett tag så börjar kännas lite små tråkigt.
    Sid- gillar inte.
    Nils- väldigt fint och bra namn, var beredd på smeknamnet Nisse.
    Bo- lite för korthugget för min smak, blir antagligen Bosse.
    Ivar- för hårt, tycker Ivan är lite bättre
    Elsie- snubblar lite på tungan, föredrar Elsa eller Elise.
    Astrid- alldeles för hårt för mig, det mjukare alternativet Asta gillas mer.
    Ester- fint, du kanske även gillar Estrid.
    Edith- fint föredrar stavningen Edit, men Judit är så vackert!
    Ruth- föredrar även här att plocka bort h:et.
    Siri-vackert och ett bra namn. Kanske Iris kunde vara något?
    Röstar på Ture, Nils och Siri
    Andra förslag:
    Herman
    Elmer
    Otto
    Lars
    Axel
    Knut
    Olof
    Gösta
    Agda
    Hedda
    Maj
    Kerstin
    Nora
    Stina
    Ines
    Lycka till!
  6. 3
    Hilding- stiligt namn men föredrar Henning som är snäppet snyggare.
    Ture- sött med lite attityd, gillas!
    Sixten- bra namn, men varit poppis ett tag så börjar kännas lite små tråkigt.
    Sid- gillar inte.
    Nils- väldigt fint och bra namn, var beredd på smeknamnet Nisse.
    Bo- lite för korthugget för min smak, blir antagligen Bosse.
    Ivar- för hårt, tycker Ivan är lite bättre
    Elsie- snubblar lite på tungan, föredrar Elsa eller Elise.
    Astrid- alldeles för hårt för mig, det mjukare alternativet Asta gillas mer.
    Ester- fint, du kanske även gillar Estrid.
    Edith- fint föredrar stavningen Edit, men Judit är så vackert!
    Ruth- föredrar även här att plocka bort h:et.
    Siri-vackert och ett bra namn. Kanske Iris kunde vara något?
    Röstar på Ture, Nils och Siri
    Andra förslag:
    Herman
    Elmer
    Otto
    Lars
    Axel
    Knut
    Olof
    Gösta
    Agda
    Hedda
    Maj
    Kerstin
    Nora
    Stina
    Ines
    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Jun 2010
    #4
    Gillar Nils och Ivar av pojknamnen och Edith och Siri av flicknamnen. Sixten, Esther och Ruth är också helt okej.
    Resten av namnen tycker jag är trista och inte i min smak.
  8. 4
    Gillar Nils och Ivar av pojknamnen och Edith och Siri av flicknamnen. Sixten, Esther och Ruth är också helt okej.
    Resten av namnen tycker jag är trista och inte i min smak.
  9. Medlem sedan
    Mar 2014
    #5
    Trender kommer och går, namnet består. Gå på vad som känns rätt, inte nu, inte enligt andra utan för dig. viviannetreschow.wordpress.com
  10. 5
    Trender kommer och går, namnet består. Gå på vad som känns rätt, inte nu, inte enligt andra utan för dig. viviannetreschow.wordpress.com
  11. Sanna.
    #6
    Av era förslag gillar jag Sixten, Astrid, Siri & Esther bäst!

    Andra förslag;
    Vilgot
    August
    Elsa
    Klara
  12. 6
    Av era förslag gillar jag Sixten, Astrid, Siri & Esther bäst!

    Andra förslag;
    Vilgot
    August
    Elsa
    Klara
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar