Som sagt. Jag kan inte baka.
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Som sagt. Jag kan inte baka.

    Eller jo egentligen kanske jag kan, om jag ska vara ärlig, men resultatet blir aldrig gott och då faller ju hela grejen med bakandet Jag hatar att följa recept, men det måste jag för att ö h t ha en chans att få ihop något som ens liknar ett bakverk. Och även om jag följer recept så blir det i regel typ pannkaka av alltihop. Pannkaka är förvisso gott men inte av detta slaget... Jag vet inte hur det kan bli så fel, har börjat fundera på om jag lägger i mer eller mindre av saker och ting än det stärk receptet utan att ens fatta att jag gör det. Förnekelse?? Men, jag ge mig inte... för jag skulle vilja inte bara _kunna_ baka utan även vara bra på det. Till helgen blir det ett försök till påskkaka....

    Jag hatar som sagt att följa recept, så matlagning är mer min grej. Där kan jag ta inspiration från recept men i övrigt gå på känn.
  2. 1
    Som sagt. Jag kan inte baka. Eller jo egentligen kanske jag kan, om jag ska vara ärlig, men resultatet blir aldrig gott och då faller ju hela grejen med bakandet Jag hatar att följa recept, men det måste jag för att ö h t ha en chans att få ihop något som ens liknar ett bakverk. Och även om jag följer recept så blir det i regel typ pannkaka av alltihop. Pannkaka är förvisso gott men inte av detta slaget... Jag vet inte hur det kan bli så fel, har börjat fundera på om jag lägger i mer eller mindre av saker och ting än det stärk receptet utan att ens fatta att jag gör det. Förnekelse?? Men, jag ge mig inte... för jag skulle vilja inte bara _kunna_ baka utan även vara bra på det. Till helgen blir det ett försök till påskkaka....

    Jag hatar som sagt att följa recept, så matlagning är mer min grej. Där kan jag ta inspiration från recept men i övrigt gå på känn.
  3. mandelblomma
    #2
    samma här och förklaringen är just att med matlagning kan man skita i receptet och höfta lite...fungerar som du vet sämre med bakning
  4. 2
    samma här och förklaringen är just att med matlagning kan man skita i receptet och höfta lite...fungerar som du vet sämre med bakning
  5. Kerstimärta
    #3
    Men, sluta baka då? Eller lär dig vilka detaljer som är viktiga. För att olika bakverk ska funka.

    Skit i påskkakan om du känner som du gör.

    Jag har så dåligt tålamod vad gäller dylikt. Kan bara baka typ smördegskakor...
  6. 3
    Men, sluta baka då? Eller lär dig vilka detaljer som är viktiga. För att olika bakverk ska funka.

    Skit i påskkakan om du känner som du gör.

    Jag har så dåligt tålamod vad gäller dylikt. Kan bara baka typ smördegskakor...
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Du får helt eneklt vänta tills det finns skattesubventionerat bröd att köpa på bagerierna.
  8. 4
    Du får helt eneklt vänta tills det finns skattesubventionerat bröd att köpa på bagerierna.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5
    Men skit i det då. Det finns ju andra talanger att odla om du nu inte ens gillar att följa recept och inte har egen talang för att hitta på själv. Bagerierna och konditorerna ska ju leva de med.
  10. 5
    Men skit i det då. Det finns ju andra talanger att odla om du nu inte ens gillar att följa recept och inte har egen talang för att hitta på själv. Bagerierna och konditorerna ska ju leva de med.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Hjälps ju inte Jag lär ju inte lära mig om jag inte fortsätter försöka
  12. 6
    Hjälps ju inte Jag lär ju inte lära mig om jag inte fortsätter försöka
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Nä, jag vill ju lära mig
  14. 7
    Nä, jag vill ju lära mig
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8
    Min sambo lyckades med sockerkaka efter att titalt ha misslyckats två gånger... Nu låter det kanske som han har ett begåvningshandikapp men han är rätt normal i övrigt
  16. 8
    Min sambo lyckades med sockerkaka efter att titalt ha misslyckats två gånger... Nu låter det kanske som han har ett begåvningshandikapp men han är rätt normal i övrigt
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Det är jag med. Faktiskt
  18. 9
    Det är jag med. Faktiskt
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    Det finns konditorier. Och pulver-mix. så vad ska man kunna baka för?
  20. 10
    Det finns konditorier. Och pulver-mix. så vad ska man kunna baka för?
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Jag funderar på att baka denna till påsk:
    http://bliminjast.se/2013/september/...am-cake-2.html
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  22. 11
    Jag funderar på att baka denna till påsk:
    http://bliminjast.se/2013/september/...am-cake-2.html
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  24. Medlem sedan
    Aug 2003
    #13

    Jag är tvärtom

    Laga mat, smaka sig fram och sånt är jag värdelös på.

    Men baka, hur svårt kan det vara, man gör som de säger och så blir det jättegott Ska jag laga mat till andra vill jag göra något jag vet att jag kan, som jag vet blir gott men baka där tar jag gärna nya recept varje gång bara det låter gott innan och det funkar alltid.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  25. 13
    Jag är tvärtom Laga mat, smaka sig fram och sånt är jag värdelös på.

    Men baka, hur svårt kan det vara, man gör som de säger och så blir det jättegott Ska jag laga mat till andra vill jag göra något jag vet att jag kan, som jag vet blir gott men baka där tar jag gärna nya recept varje gång bara det låter gott innan och det funkar alltid.
  26. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14
    Det finns ju olika saker man kan göra på känn... Degen eller smeten i sig behöver ju ingredienser av vissa dimensioner, men sedan kan man ju höfta med smaksättningen.

    Om man börjar dribbla med ingrediensernas inbördes mängd så blir det ju tokigt. Ungefär som när en körkompis fick mitt recept på kladdkaka i långpanna och sedan återkom till mig och sa att hon tyckte att det var för mycket socker och att hon hade tagit mycket mindre och att den blev torr om man hade den inne i 27 minuter - halva tiden hade räckt. Jo, visst, men om hon hade FÖLJT mitt recept hade 27 minuter varit perfekt, eftersom den mängden socker fyller en funktion...
  27. 14
    Det finns ju olika saker man kan göra på känn... Degen eller smeten i sig behöver ju ingredienser av vissa dimensioner, men sedan kan man ju höfta med smaksättningen.

    Om man börjar dribbla med ingrediensernas inbördes mängd så blir det ju tokigt. Ungefär som när en körkompis fick mitt recept på kladdkaka i långpanna och sedan återkom till mig och sa att hon tyckte att det var för mycket socker och att hon hade tagit mycket mindre och att den blev torr om man hade den inne i 27 minuter - halva tiden hade räckt. Jo, visst, men om hon hade FÖLJT mitt recept hade 27 minuter varit perfekt, eftersom den mängden socker fyller en funktion...
  28. Medlem sedan
    Aug 2011
    #15
    Jag tror att du bara är inne i en ond spiral. Du har misslyckats, och då känner du att du "hatar" hela grejen! Inget konstigt alls!

    Men trägen vinner. Och eftersom du VILL kunna baka, så ska du såklart göra det . Vore jag du skulle jag sikta in mig på _ett_ recept först. Nåt som du verkligen vill kunna baka bra. Säg att det är den här påskkakan du vill göra till påsk.
    Då gör du påskkaka, så ofta du bara hinner och orkar. Oj, den blev platt - vad kan det ha berott på? Då frågar du folk, och googlar. Sen provar du igen, men rättar till det du misstänker blev fel. Oj, den blev alldeles torr. Vad kan det ha berott på? Fråga, googla. Och så på´t igen.
    Till slut har du en helt perfekt påskkaka . Då har du samtidigt lärt dig en hel massa inför nästa sort du ger dig på.

    Prova igen, det är jättekul att baka när det väl börjar lyckas
  29. 15
    Jag tror att du bara är inne i en ond spiral. Du har misslyckats, och då känner du att du "hatar" hela grejen! Inget konstigt alls!

    Men trägen vinner. Och eftersom du VILL kunna baka, så ska du såklart göra det . Vore jag du skulle jag sikta in mig på _ett_ recept först. Nåt som du verkligen vill kunna baka bra. Säg att det är den här påskkakan du vill göra till påsk.
    Då gör du påskkaka, så ofta du bara hinner och orkar. Oj, den blev platt - vad kan det ha berott på? Då frågar du folk, och googlar. Sen provar du igen, men rättar till det du misstänker blev fel. Oj, den blev alldeles torr. Vad kan det ha berott på? Fråga, googla. Och så på´t igen.
    Till slut har du en helt perfekt påskkaka . Då har du samtidigt lärt dig en hel massa inför nästa sort du ger dig på.

    Prova igen, det är jättekul att baka när det väl börjar lyckas
  30. Medlem sedan
    Apr 2014
    #16
    För mig funkar det tvärtom. Jag kan smälta smöret i kastrull fast det står att man ska röra det vitt tillsammans med sockret, jag kan röra i alla ingredienserna på en gång fast det står att man ska röra ner äggen sist, och ett i taget, jag kan sätta in formen i en kall ugn och låta den värmas upp... ja, jag kan till och med glömma bakpulvret! Resultatet blir (nästan) alltid bra ändå! :-)
  31. 16
    För mig funkar det tvärtom. Jag kan smälta smöret i kastrull fast det står att man ska röra det vitt tillsammans med sockret, jag kan röra i alla ingredienserna på en gång fast det står att man ska röra ner äggen sist, och ett i taget, jag kan sätta in formen i en kall ugn och låta den värmas upp... ja, jag kan till och med glömma bakpulvret! Resultatet blir (nästan) alltid bra ändå! :-)
  32. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Oooooh......
  33. 17
    Oooooh......
  34. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    Vilken stackare ska äta alla misslyckade kakor på vägen?

    Men ja just, vill jag lära mig får jag ju fortsätta. Nåt annat val har jag ju inte
  35. 18
    Vilken stackare ska äta alla misslyckade kakor på vägen?

    Men ja just, vill jag lära mig får jag ju fortsätta. Nåt annat val har jag ju inte
  36. Medlem sedan
    Aug 2011
    #19
    Du får mata änderna med dem?
    Ge dem till nån som har höns?
    Och en del kakor kan ju vara fula men ändå goda .
  37. 19
    Du får mata änderna med dem?
    Ge dem till nån som har höns?
    Och en del kakor kan ju vara fula men ändå goda .
  38. Medlem sedan
    Jan 2004
    #20
    Mm så sa jag också när jag såg den
  39. 20
    Mm så sa jag också när jag såg den
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar