arvode och lön, vad är skillnaden?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    arvode och lön, vad är skillnaden?

    bägge är ju pengar man får för något man utför. Har det med pesioner skatter att göra, eller vad?
  2. 1
    arvode och lön, vad är skillnaden? bägge är ju pengar man får för något man utför. Har det med pesioner skatter att göra, eller vad?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Finns vissa skillnder

    Löner regleras ofta via avtal, lagar gäller specifikt för löner etc. Riksdagsledamöterna är t.ex. inte anställda och för därför inte lön utan arvode. Sedan vad som är den definitionsmässiga skillnaden kan jag inte säga exakt. Jag skulle väl säga att arvode är kopplat till en begränsad insats och inte något som utbetalas på tills-vidare-basis.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Finns vissa skillnder Löner regleras ofta via avtal, lagar gäller specifikt för löner etc. Riksdagsledamöterna är t.ex. inte anställda och för därför inte lön utan arvode. Sedan vad som är den definitionsmässiga skillnaden kan jag inte säga exakt. Jag skulle väl säga att arvode är kopplat till en begränsad insats och inte något som utbetalas på tills-vidare-basis.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    så om grannens tonåring är barnvakt en lördag, så är pengarna hen får ett arvode?
  6. 3
    så om grannens tonåring är barnvakt en lördag, så är pengarna hen får ett arvode?
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Nej, det skulle jag kalla lön
  8. 4
    Nej, det skulle jag kalla lön
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5
    Annars skulle alla timanställda få arvode
  10. 5
    Annars skulle alla timanställda få arvode
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Det skulle jag också, spontant. Men vad är då skillnaden?
  12. 6
    Det skulle jag också, spontant. Men vad är då skillnaden?
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Nej, men...

    ...det den får skulle jag formellt kalla ett arvode, ja. I dagligt tal bryr man sig ju inte om de exakta distinktionerna utan kallar det lön ändå.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Nej, men... ...det den får skulle jag formellt kalla ett arvode, ja. I dagligt tal bryr man sig ju inte om de exakta distinktionerna utan kallar det lön ändå.
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8
    Jag skulle tänka såhär, att om det är uppgjort att det är ett avlönat arbete och en timlön är satt så är det lön.

    Om hen istället barnvaktar för att vara schysst och inget lönesamtal förs innan är det ett arvode om du ger hen pengar.
  16. 8
    Jag skulle tänka såhär, att om det är uppgjort att det är ett avlönat arbete och en timlön är satt så är det lön.

    Om hen istället barnvaktar för att vara schysst och inget lönesamtal förs innan är det ett arvode om du ger hen pengar.
  17. Medlem sedan
    Nov 1998
    #9
    När jag var barnflicka, så brukade akademikerfamiljerna skämta med mig och tala om "honorar" för timlönen. Honorar är väl finast, det brukar vara författare m fl som får det. Arvode är väl samma sak, men mest för styrelseledamöter, konsulter, rådgivning o likn, tillfälligt intellektuellt arbete, kanske.

    När jag har arbetat som lastbilschaufför, byggnadsarbetare, lagerarbetare mm har jag aldrig fått något "arvode".
  18. 9
    När jag var barnflicka, så brukade akademikerfamiljerna skämta med mig och tala om "honorar" för timlönen. Honorar är väl finast, det brukar vara författare m fl som får det. Arvode är väl samma sak, men mest för styrelseledamöter, konsulter, rådgivning o likn, tillfälligt intellektuellt arbete, kanske.

    När jag har arbetat som lastbilschaufför, byggnadsarbetare, lagerarbetare mm har jag aldrig fått något "arvode".
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    Detta hittade jag på nätet:

    Arvode kontra lön
    I och med att ett arvode, till skillnad från en lön, även ska täcka skatt, socialavgifter, semester- och andra sociala förmåner blir arvodet betydligt högre än lönen du skulle ha betalat till en anställd för att utföra samma arbete. Man brukar komma ganska rätt om man multiplicerar lönen med 1,5–2,0. En timlön på 150 kr mot*svarar alltså i runda slängar ett timarvode på 225–300 kr.
  20. 10
    Detta hittade jag på nätet:

    Arvode kontra lön
    I och med att ett arvode, till skillnad från en lön, även ska täcka skatt, socialavgifter, semester- och andra sociala förmåner blir arvodet betydligt högre än lönen du skulle ha betalat till en anställd för att utföra samma arbete. Man brukar komma ganska rätt om man multiplicerar lönen med 1,5–2,0. En timlön på 150 kr mot*svarar alltså i runda slängar ett timarvode på 225–300 kr.
  21. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #11

    Fast dete känns som en annan sak

    Där jämför man arvodets storlek med arbetsgivarens lönekostnad och den lön du ser, de två senare är två väldigt olika storheter.

    Däremot säger det inte så mycket om i vilka situationer man talar om det ena eller det andra. F.ö. tycker jag att alla lönespecifikationer skulle visa på den totala kostnaden för arbetsgivaren, inte bara den del vi i dagligt tal kallar "lön".

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  22. 11
    Fast dete känns som en annan sak Där jämför man arvodets storlek med arbetsgivarens lönekostnad och den lön du ser, de två senare är två väldigt olika storheter.

    Däremot säger det inte så mycket om i vilka situationer man talar om det ena eller det andra. F.ö. tycker jag att alla lönespecifikationer skulle visa på den totala kostnaden för arbetsgivaren, inte bara den del vi i dagligt tal kallar "lön".
  23. Medlem sedan
    Apr 2008
    #12
    En sannare benämning , och tydligare redovisning vore nog sunt. så jag gillar din ide. Då skulle man även se ifall företaget betalat in pensionspengar tex, det finns företag som inte gör det som de borde.

    Arbetsköpare och arbetssäljare hör till de förändringar som vore bra.
  24. 12
    En sannare benämning , och tydligare redovisning vore nog sunt. så jag gillar din ide. Då skulle man även se ifall företaget betalat in pensionspengar tex, det finns företag som inte gör det som de borde.

    Arbetsköpare och arbetssäljare hör till de förändringar som vore bra.
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Arvode kan en person, som inte är anställd och inte heller egenföretagare, få för en avgränsad insats.
  26. 13
    Arvode kan en person, som inte är anställd och inte heller egenföretagare, få för en avgränsad insats.
  27. Medlem sedan
    Nov 1998
    #14
    När jag arbetat i Danmark fick man själv betala in arbetsgivaravgiften till 7 olika obligatoriska konton utöver den allmänna skatten, som man också fick administrera själv:
    Pension
    Sjukförsäkring
    A-kassa
    Olycksfall på arbetsplatsen
    Olycksfall till och från arbetsplatsen (t ex om man ramlade av båten innan bron kom till)
    Efterlevandepensionsavgift
    Nån allmän avgift
    Håller med dig om att det borde stå på lönespecifikationer. I Danmark såg man lönen som lön+skatt+arbetsgivaravgift. Sen var det den enskilde som skulle betala in dessa avgifter. Problemet var givetvis att många "lånade" pengar genom att inte göra inbetalningarna.
  28. 14
    När jag arbetat i Danmark fick man själv betala in arbetsgivaravgiften till 7 olika obligatoriska konton utöver den allmänna skatten, som man också fick administrera själv:
    Pension
    Sjukförsäkring
    A-kassa
    Olycksfall på arbetsplatsen
    Olycksfall till och från arbetsplatsen (t ex om man ramlade av båten innan bron kom till)
    Efterlevandepensionsavgift
    Nån allmän avgift
    Håller med dig om att det borde stå på lönespecifikationer. I Danmark såg man lönen som lön+skatt+arbetsgivaravgift. Sen var det den enskilde som skulle betala in dessa avgifter. Problemet var givetvis att många "lånade" pengar genom att inte göra inbetalningarna.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar