Värmlänningar!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Värmlänningar!

    Det här med att gå påskkärring i värmland funderar jag på. Hade ett ex från Arvika som berättade om nån variant där mAn skulle kasta in brev med godis hos folk men jag minns inte hur det gick till eller om det var så. Kan någon som har koll utreda?



  2. 1
    Värmlänningar! Det här med att gå påskkärring i värmland funderar jag på. Hade ett ex från Arvika som berättade om nån variant där mAn skulle kasta in brev med godis hos folk men jag minns inte hur det gick till eller om det var så. Kan någon som har koll utreda?
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2
    Jag är från och bor i Karlstad. Det gjorde min mamma (uppväxt i Kristinehamn) när hon var liten. Fast bara brev, inget godis. Hon är 80 år nu! Jag har inte hört talas om att någon gör det nu.

    Mina barn har inte varken klätt ut sig eller gått påskkärring, men jag har gjort det och en massa andra barn gör det fortfarande. Då (och nu) gällde det att ringa på, ge ett påskbrev och önska "Glad påsk" och sedan gå. Om man fick godis var det bonus. Nu verkar i och för sig "alla" barn som ringer på förvänta sig godis, men ändå...

    Förresten så är det påskafton som gäller för att gå påskkärring här. Det är även en stor påskparad på sta'n då.
  4. 2
    Jag är från och bor i Karlstad. Det gjorde min mamma (uppväxt i Kristinehamn) när hon var liten. Fast bara brev, inget godis. Hon är 80 år nu! Jag har inte hört talas om att någon gör det nu.

    Mina barn har inte varken klätt ut sig eller gått påskkärring, men jag har gjort det och en massa andra barn gör det fortfarande. Då (och nu) gällde det att ringa på, ge ett påskbrev och önska "Glad påsk" och sedan gå. Om man fick godis var det bonus. Nu verkar i och för sig "alla" barn som ringer på förvänta sig godis, men ändå...

    Förresten så är det påskafton som gäller för att gå påskkärring här. Det är även en stor påskparad på sta'n då.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Arvika är ju lite värmland de luxe...

    Men jag minns det som att han sa att man kasta in brev med godis och man skulle typ helst ibte synas.

    Sen var det nåt med knutgubbar också, hm...
  6. 3
    Arvika är ju lite värmland de luxe...

    Men jag minns det som att han sa att man kasta in brev med godis och man skulle typ helst ibte synas.

    Sen var det nåt med knutgubbar också, hm...
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4
    Ja, men knutgubbarna kommer på tjugondedag knut!
  8. 4
    Ja, men knutgubbarna kommer på tjugondedag knut!
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5
    Jo men det visste jag ju, men jag minns inte vad de gör för inte var det knutar iaf
  10. 5
    Jo men det visste jag ju, men jag minns inte vad de gör för inte var det knutar iaf
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar