Hjälp mig i påsk!
Vikt
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Hjälp mig i påsk!

    Hur skall jag tänka i påsk? Det är ju näst värsta matfrossardagen (efter jul) av tradition och jag älskar påskbord och godis och har verkligen inga gränser. Jag har litet panik nu, jag vill inte sitta däst och illamående och ha ont i magen hela eftermiddagen och ändå inte kunna hålla mig från att äta mer. Jag behöver liksom en ny bild av hur man firar påsk. Har någon några tips på hur jag kan göra för att äta måttligt? Motivation, begränsningar, enkla beräkningar? Jag funderar i banor om hur jag kan äta en tallrik påskmat och några godisbitar, och sen köra vanliga små måltider de andra dagarna under helgen, men jag vet inte ens hur jag skall börja i mitt tänkande.
  2. 1
    Hjälp mig i påsk! Hur skall jag tänka i påsk? Det är ju näst värsta matfrossardagen (efter jul) av tradition och jag älskar påskbord och godis och har verkligen inga gränser. Jag har litet panik nu, jag vill inte sitta däst och illamående och ha ont i magen hela eftermiddagen och ändå inte kunna hålla mig från att äta mer. Jag behöver liksom en ny bild av hur man firar påsk. Har någon några tips på hur jag kan göra för att äta måttligt? Motivation, begränsningar, enkla beräkningar? Jag funderar i banor om hur jag kan äta en tallrik påskmat och några godisbitar, och sen köra vanliga små måltider de andra dagarna under helgen, men jag vet inte ens hur jag skall börja i mitt tänkande.
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Vet inte om du följer någon diet eller så, men påskbordet har ju gott om nyttiga godsaker. Om du ser till att äta dig mätt på ägg, lax och sill, med något grönt till så är det väl toppen? Om du sedan skippar godis, eller om du känner att du måste så sätt en gräns som inte får överskridas. Tänk generellt på att äta dig lagom mätt på nyttig mat så att du inte blir gottesugen, och utnyttja alla lediga timmar till att röra dig mycket så blir det nog bra
  4. 2
    Vet inte om du följer någon diet eller så, men påskbordet har ju gott om nyttiga godsaker. Om du ser till att äta dig mätt på ägg, lax och sill, med något grönt till så är det väl toppen? Om du sedan skippar godis, eller om du känner att du måste så sätt en gräns som inte får överskridas. Tänk generellt på att äta dig lagom mätt på nyttig mat så att du inte blir gottesugen, och utnyttja alla lediga timmar till att röra dig mycket så blir det nog bra
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Tack för svaret! Du har ju alldeles rätt! Jag följer ingen särskild diet men det är ju uppenbart att det godaste på påskbordet är det nyttigaste också, och då behöver jag ju faktiskt inte äta så mycket annat. Jag har gjort tre sillinläggningar och dem är jag faktiskt mest sugen på. Och ägghalvor med rom och gräddfil och med anjovisröra.

    Litet godis vill jag ha, men jag begränsar det till 3-4 bitar. Jag sitter här med en godisskål framför mig men har inte ätit någonting av den.
  6. 3
    Tack för svaret! Du har ju alldeles rätt! Jag följer ingen särskild diet men det är ju uppenbart att det godaste på påskbordet är det nyttigaste också, och då behöver jag ju faktiskt inte äta så mycket annat. Jag har gjort tre sillinläggningar och dem är jag faktiskt mest sugen på. Och ägghalvor med rom och gräddfil och med anjovisröra.

    Litet godis vill jag ha, men jag begränsar det till 3-4 bitar. Jag sitter här med en godisskål framför mig men har inte ätit någonting av den.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Vi har gjort eget godis, och det är det jag vill ha litet av, köpegodiset skippar jag.
  8. 4
    Vi har gjort eget godis, och det är det jag vill ha litet av, köpegodiset skippar jag.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar