Hur fungerar rådgivning egentligen
Kärlek & relationer
  1. plåster
    #1

    Hur fungerar rådgivning egentligen

    Maken och jag har varit tillsammans i 15 år, vi har tre barn och har haft småbarnsår som nu börjar bli tonårsår. Det har varit tufft och ont om tid för oss. Nu tycker maken att vi är kalla mot varandra och att han är osäker på sina känslor. Jag är den första att erkänna att jag kanske koncentrerat mig mest på barnen, och senaste året på mig själv och har gått ner massor (50kg) i vikt som jag gick upp i samband med graviditeter. Nu vet jag inte hur jag ska få honom att inse att det är hos mig han ska vara. Jag älskar honom och vill ju ha honom och han vet inte. Jag blir sån som jag hatar att bli, dvs klängig och tjatig om allt. Vi ska på rådgivning i slutet av april, om en vecka, men hur fungerar sån? Det är han som har fixat den så helt kört är det ju inte. Han tycker även att vi ska gå fler gånger, men jag kan ju inte sluta tänka på att det är slutet. Hur ska jag bete mig för att inte förstöra mer än jag redan gjort genom att varit tjatig,grinig och arg och hemsk och inte gett närhet, eller legat med honom? En vecka känns så lång, fast vi har ju väntat i snart en månad på tiden, men nu är det hemskt att vänta sista veckan. Men som sagt, hur fungerar rådgivning?
  2. 1
    Hur fungerar rådgivning egentligen Maken och jag har varit tillsammans i 15 år, vi har tre barn och har haft småbarnsår som nu börjar bli tonårsår. Det har varit tufft och ont om tid för oss. Nu tycker maken att vi är kalla mot varandra och att han är osäker på sina känslor. Jag är den första att erkänna att jag kanske koncentrerat mig mest på barnen, och senaste året på mig själv och har gått ner massor (50kg) i vikt som jag gick upp i samband med graviditeter. Nu vet jag inte hur jag ska få honom att inse att det är hos mig han ska vara. Jag älskar honom och vill ju ha honom och han vet inte. Jag blir sån som jag hatar att bli, dvs klängig och tjatig om allt. Vi ska på rådgivning i slutet av april, om en vecka, men hur fungerar sån? Det är han som har fixat den så helt kört är det ju inte. Han tycker även att vi ska gå fler gånger, men jag kan ju inte sluta tänka på att det är slutet. Hur ska jag bete mig för att inte förstöra mer än jag redan gjort genom att varit tjatig,grinig och arg och hemsk och inte gett närhet, eller legat med honom? En vecka känns så lång, fast vi har ju väntat i snart en månad på tiden, men nu är det hemskt att vänta sista veckan. Men som sagt, hur fungerar rådgivning?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Familjerådgivning går ut på att med stöd kunna formulera och prata om sin relation, vad man känner och tycker. Mycket handlar om att få verktyg för att själva sedan kunna föra vettiga samtal och komma vidare åt vilket håll det nu är.

    Mina tips inför det och även senare är att vara ärlig, till att börja med mot dig själv, men givetvis också mot honom. Lägg också mest krut på ditt ansvar i er relation och mindre på hans. Det får han ta. Du skriver att du varit "tjatig, grinig och arg och hemsk och inte gett närhet" och det är exempel på sådant som du måste ta ansvar för och det svarar väl ganska bra på frågan om hur du ska bete sig - eller snarare inte bete dig - för att ni ska ha en chans. Att vara grinig är aldrig ett sätt att ge näring åt en relation.

    En fråga är ju exempelvis vad det är som gör dig grinig och hur du skulle kunna hantera det på ett bättre sätt än att bara bli grinig och göra tillvaron trist för er alla.
  4. 2
    Familjerådgivning går ut på att med stöd kunna formulera och prata om sin relation, vad man känner och tycker. Mycket handlar om att få verktyg för att själva sedan kunna föra vettiga samtal och komma vidare åt vilket håll det nu är.

    Mina tips inför det och även senare är att vara ärlig, till att börja med mot dig själv, men givetvis också mot honom. Lägg också mest krut på ditt ansvar i er relation och mindre på hans. Det får han ta. Du skriver att du varit "tjatig, grinig och arg och hemsk och inte gett närhet" och det är exempel på sådant som du måste ta ansvar för och det svarar väl ganska bra på frågan om hur du ska bete sig - eller snarare inte bete dig - för att ni ska ha en chans. Att vara grinig är aldrig ett sätt att ge näring åt en relation.

    En fråga är ju exempelvis vad det är som gör dig grinig och hur du skulle kunna hantera det på ett bättre sätt än att bara bli grinig och göra tillvaron trist för er alla.
  5. Plåster
    #3
    Tack för svar. Ska helt klart stå för hur jag varit, och koncentrera mig på mitt. Jag hoppas så att jag inte förstört allt. Vet vad som gjort mig grinig, ett missnöje med mig själv som 50 kg tyngre. Nu är den övervikten borta och med den kom en massa insikter hos mig, och maken tror jag. Ska verkligen lära mig av mina misstag och jag hoppas verkligen att det inte är för sent.
  6. 3
    Tack för svar. Ska helt klart stå för hur jag varit, och koncentrera mig på mitt. Jag hoppas så att jag inte förstört allt. Vet vad som gjort mig grinig, ett missnöje med mig själv som 50 kg tyngre. Nu är den övervikten borta och med den kom en massa insikter hos mig, och maken tror jag. Ska verkligen lära mig av mina misstag och jag hoppas verkligen att det inte är för sent.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Det låter som att du har en god början i alla fall.
  8. 4
    Det låter som att du har en god början i alla fall.
  9. Medlem sedan
    Jan 2009
    #5
    Rådgivning är bra. I synnerhet om ni får prata med någon som passar er. Jag vet flera som gått på rådgivning för att förbättra sin relation utan att vara nära slutet. Om det ändå blir skilsmässa så kan ni känna att ni gjorde det ni kunde om ni ansträngde er med rådgivning och försökte komma närmare varandra. För oss blev skilsmässan bättre tack vare rådgivningen.

    Du verkar redan ha fått lite nya insikter, det är bra. Jag tror dock inte att du ska dölja att du blir klängig och orolig när han pratar skilsmässa. Försök att visa det för honom på ett sätt som gör att han känner sig älskad. För det är ju det han vill.

    Jag håller med ovanstående att det är bra att vara ärlig. Berätta om din oro och att du känner dig jobbig. Det är också bra att ha egna samtal vid sidan av rådgivningen.

    Kram och lycka till!
    Ha det gott!
  10. 5
    Rådgivning är bra. I synnerhet om ni får prata med någon som passar er. Jag vet flera som gått på rådgivning för att förbättra sin relation utan att vara nära slutet. Om det ändå blir skilsmässa så kan ni känna att ni gjorde det ni kunde om ni ansträngde er med rådgivning och försökte komma närmare varandra. För oss blev skilsmässan bättre tack vare rådgivningen.

    Du verkar redan ha fått lite nya insikter, det är bra. Jag tror dock inte att du ska dölja att du blir klängig och orolig när han pratar skilsmässa. Försök att visa det för honom på ett sätt som gör att han känner sig älskad. För det är ju det han vill.

    Jag håller med ovanstående att det är bra att vara ärlig. Berätta om din oro och att du känner dig jobbig. Det är också bra att ha egna samtal vid sidan av rådgivningen.

    Kram och lycka till!
  11. Plåster
    #6
    Tack för svar, ska verkligen göra mitt bästa att vara ärlig, har tänkt massa och ja, ska vara ärlig om mitt, och även om vad jag stört mig hos honom och annan gammal historia som legat och grott i bakgrunden. Kanske kan bli bra? *ont i magen*
  12. 6
    Tack för svar, ska verkligen göra mitt bästa att vara ärlig, har tänkt massa och ja, ska vara ärlig om mitt, och även om vad jag stört mig hos honom och annan gammal historia som legat och grott i bakgrunden. Kanske kan bli bra? *ont i magen*
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar