För lite tid per muskel?
Träning
  1. Medlem sedan
    Apr 2007
    #1

    För lite tid per muskel?

    Väldigt länge sen jag skrev nåt härinne nu

    Jag älskar styrketräning! Men funderar lite på om mitt upplägg.. tidmässigt per muskel om man uttrycker sig så.
    Lägger jag för lite tid på en muskelgrupp?
    Som det ser ut nu så blir det ungefär så här en vecka:

    Mån: 35 min styrke ben/rumpa
    Tis: 35 min styrke mage/rygg
    Ons: 35 min styrke armar/axlar

    Tors och Fre: Ev 1 av dom vilodag och ett till rumppass eller 35 min intervaller på löpband.

    Lör: 90 min styrke Tabata/cirkel/cross
    Sön: joggingtur/vilodag

    När jag kör 35 min så är det ett intennsivt pass, inte många sek vila mellan övningarna. Kör alltid 2-3 övningar i ett x 3 varv. Och hinner ca 3-4 olika kombos.

    Men blir det för lite tid per "muskelgrupp"? Ska jag dela in kroppen i 4 olika istället?
    Ben/rumpa är jag nöjd med. och ev mage.. men skulle jag kanske ändra rygg/axlar/armar till 2 pass istället?

    Vad tror ni "experter"?
    Tessan med 3
    Pojke-01
    Flicka-03
    Flicka -10
  2. 1
    För lite tid per muskel? Väldigt länge sen jag skrev nåt härinne nu

    Jag älskar styrketräning! Men funderar lite på om mitt upplägg.. tidmässigt per muskel om man uttrycker sig så.
    Lägger jag för lite tid på en muskelgrupp?
    Som det ser ut nu så blir det ungefär så här en vecka:

    Mån: 35 min styrke ben/rumpa
    Tis: 35 min styrke mage/rygg
    Ons: 35 min styrke armar/axlar

    Tors och Fre: Ev 1 av dom vilodag och ett till rumppass eller 35 min intervaller på löpband.

    Lör: 90 min styrke Tabata/cirkel/cross
    Sön: joggingtur/vilodag

    När jag kör 35 min så är det ett intennsivt pass, inte många sek vila mellan övningarna. Kör alltid 2-3 övningar i ett x 3 varv. Och hinner ca 3-4 olika kombos.

    Men blir det för lite tid per "muskelgrupp"? Ska jag dela in kroppen i 4 olika istället?
    Ben/rumpa är jag nöjd med. och ev mage.. men skulle jag kanske ändra rygg/axlar/armar till 2 pass istället?

    Vad tror ni "experter"?
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2
    Det jag tänker på är att tränar du både axlar, triceps och biceps på 35 min? Det förstår jag ikke ens hur du hinner 3 muskelgrupper på 35 min..
    Om så e fallet tycker jag nog att det är för lite tid på de musklerna..
    När jag tränar så e det ca 30 min per muskelgrupp. Och då hinner jag med antingen 4x6-8 el 3x10-12 och så 4 olika övningar..
  4. 2
    Det jag tänker på är att tränar du både axlar, triceps och biceps på 35 min? Det förstår jag ikke ens hur du hinner 3 muskelgrupper på 35 min..
    Om så e fallet tycker jag nog att det är för lite tid på de musklerna..
    När jag tränar så e det ca 30 min per muskelgrupp. Och då hinner jag med antingen 4x6-8 el 3x10-12 och så 4 olika övningar..
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3

    Ja det är just där jag är lite osäker..

    Men jag tycker ändå att jag har ett hyfsat bra pass, även om jag tror det är lite för lite egentligen.

    Nu är jag väldigt dålig på vad övningarna heter egentligen, men men *S*

    Set 1:
    Militärpress 6-8st
    typ axelrodd med samma stång 6-8st
    10st armhävningar
    Vilar ca 30 sek och upprepar detta i ett 3 varv.

    Set 2:
    Stående hantelpress 8-10st
    Bicepscurl 6-8st
    Dips 10 st
    Vilar ca 30 sek och upprepar detta 3 varv

    Set 3:
    Flyes(?) 6-8 st
    Stående lyfter rakt fram hantlar 6-8 st
    Pullups 6st
    Vilar ca 30sek och upprepar detta 3 varv

    Sen till sist tränar jag lite på att göra chins men jag är inte så bra än så det blir inte så många
    Tessan med 3
    Pojke-01
    Flicka-03
    Flicka -10
  6. 3
    Ja det är just där jag är lite osäker.. Men jag tycker ändå att jag har ett hyfsat bra pass, även om jag tror det är lite för lite egentligen.

    Nu är jag väldigt dålig på vad övningarna heter egentligen, men men *S*

    Set 1:
    Militärpress 6-8st
    typ axelrodd med samma stång 6-8st
    10st armhävningar
    Vilar ca 30 sek och upprepar detta i ett 3 varv.

    Set 2:
    Stående hantelpress 8-10st
    Bicepscurl 6-8st
    Dips 10 st
    Vilar ca 30 sek och upprepar detta 3 varv

    Set 3:
    Flyes(?) 6-8 st
    Stående lyfter rakt fram hantlar 6-8 st
    Pullups 6st
    Vilar ca 30sek och upprepar detta 3 varv

    Sen till sist tränar jag lite på att göra chins men jag är inte så bra än så det blir inte så många
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4
    Ja det är bra övningar du gör, och känner du att du får bra kontakt med varje muskelgrupp när du kör så här så e det säkert bra för dig. Märker du nån skillnad om du tittar tillbaka säg 3 mån? Har du ökat antal rep el vikter? Får du träningsvärk? Är du slut i dina muskler efter ditt pass?
    Alla är vi olika och tränar på olika sätt som passar en bäst. Själv skulle jag bli stressad av ett sådant pass och skulle nog ikke göra bra ifrån mig på varje övning..
  8. 4
    Ja det är bra övningar du gör, och känner du att du får bra kontakt med varje muskelgrupp när du kör så här så e det säkert bra för dig. Märker du nån skillnad om du tittar tillbaka säg 3 mån? Har du ökat antal rep el vikter? Får du träningsvärk? Är du slut i dina muskler efter ditt pass?
    Alla är vi olika och tränar på olika sätt som passar en bäst. Själv skulle jag bli stressad av ett sådant pass och skulle nog ikke göra bra ifrån mig på varje övning..
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5
    Var det ditt axlar/armar-pass? Jag ser vissa övningar som tar mer på bröstmusklerna, som flyes och armhävningar. Och själv orkar jag tyngre i militärpress än i axelrodd, funkar det att ta samma stång till de två övningarna?

    Upplägget är ju inte det klassiska styrketräningsupplägget utan snarare i intervallform. Kan tänka mig att du får upp pulsen en del med detta program. Jag kan egentligen inte säga om det är bra eller dåligt, det beror ju på vilket mål du har. Vill du bygga muskler och öka styrkan maximalt är det inte det optimala upplägget. I så fall borde du ha betydligt mer vila mellan övningarna. Men om du vill ha just kombinerad styrke- och pulsträning är det nog perfekt.

    Frågan är nog vad målet med din styrketräning är?
  10. 5
    Var det ditt axlar/armar-pass? Jag ser vissa övningar som tar mer på bröstmusklerna, som flyes och armhävningar. Och själv orkar jag tyngre i militärpress än i axelrodd, funkar det att ta samma stång till de två övningarna?

    Upplägget är ju inte det klassiska styrketräningsupplägget utan snarare i intervallform. Kan tänka mig att du får upp pulsen en del med detta program. Jag kan egentligen inte säga om det är bra eller dåligt, det beror ju på vilket mål du har. Vill du bygga muskler och öka styrkan maximalt är det inte det optimala upplägget. I så fall borde du ha betydligt mer vila mellan övningarna. Men om du vill ha just kombinerad styrke- och pulsträning är det nog perfekt.

    Frågan är nog vad målet med din styrketräning är?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar