Salladstips?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Salladstips?

    I helgen ska vi grilla hängmörad biff. Till det, en hemmagjord bearnaise.
    Dessutom en matig sallad, tänkte jag. Men har ni några tips på såna? Vad kan man ha i?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  2. 1
    Salladstips? I helgen ska vi grilla hängmörad biff. Till det, en hemmagjord bearnaise.
    Dessutom en matig sallad, tänkte jag. Men har ni några tips på såna? Vad kan man ha i?
  3. mandelblomma
    #2
    jag skulle göra en med babyspenat, finhackad rödlök ( men bara lite), mango i bitar, gurka, lite söta tomater och brödbitar ( du vet såna som finns färdiga)
    Vill du ha mer matig som i bulgur eller något så skulle jag satsa på en Tabouleh.
  4. 2
    jag skulle göra en med babyspenat, finhackad rödlök ( men bara lite), mango i bitar, gurka, lite söta tomater och brödbitar ( du vet såna som finns färdiga)
    Vill du ha mer matig som i bulgur eller något så skulle jag satsa på en Tabouleh.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Rödlök, tomat och haricot verts... och vitlöksvinägrett.

    Annars en bas på det gamla vanliga. Salladsblad (nåt lite roligare som babyspenat och såna där små mangoldblad), gurka, tomat och paprika... Och så LÄTT förvällda fortfarande krispiga Sockerärtor, rödlök, majs, avocado, pinjenötter (eller inte, om nån är allergisk)" och så färska krispiga vetegroddar.
  6. 3
    Rödlök, tomat och haricot verts... och vitlöksvinägrett.

    Annars en bas på det gamla vanliga. Salladsblad (nåt lite roligare som babyspenat och såna där små mangoldblad), gurka, tomat och paprika... Och så LÄTT förvällda fortfarande krispiga Sockerärtor, rödlök, majs, avocado, pinjenötter (eller inte, om nån är allergisk)" och så färska krispiga vetegroddar.
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Matig? = potatis i min värld. Mat utan potatis, är bara nästanmat Ok, lätt överdrift.

    Jag tycker du gör en örtig potatissallad (vinägrettvarianten), för det hade jag gjort.
    Sen vad du petar i, beror på hur mkt crossover du tål. Olika salladssorter, persilja, ärtor/sockerärtor, grön sparris (underbart med bea till), kalamata oliver, feta, olika tomater. Ja, bara fantasin sätter gränser.

    Perfekt årstid för potatissallad, en vårig variant med salladslök odyl.
  8. 4
    Matig? = potatis i min värld. Mat utan potatis, är bara nästanmat Ok, lätt överdrift.

    Jag tycker du gör en örtig potatissallad (vinägrettvarianten), för det hade jag gjort.
    Sen vad du petar i, beror på hur mkt crossover du tål. Olika salladssorter, persilja, ärtor/sockerärtor, grön sparris (underbart med bea till), kalamata oliver, feta, olika tomater. Ja, bara fantasin sätter gränser.

    Perfekt årstid för potatissallad, en vårig variant med salladslök odyl.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Matig?

    Det låter som om man vill ha i en del potatis om det skall bli matigt. Potatis, rödlök, tomater, fetaost, litet basilika och en skvätt olivolja är en variant.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Matig? Det låter som om man vill ha i en del potatis om det skall bli matigt. Potatis, rödlök, tomater, fetaost, litet basilika och en skvätt olivolja är en variant.
  11. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    Tack för finfina idéer! Nu har jag skrivit en lista på grejer som jag vill ha i . Jag kan återkomma med recept och recension i helgen.
  12. 6
    Tack för finfina idéer! Nu har jag skrivit en lista på grejer som jag vill ha i . Jag kan återkomma med recept och recension i helgen.
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7
    Gröna bönor på burk är gott. Kronärtskocka på burk kan också vara gott.
  14. 7
    Gröna bönor på burk är gott. Kronärtskocka på burk kan också vara gott.
  15. ÅJ67 m 3 kidz
    #8
    Jag har inte provat den här men tycker den låter väldigt god http://www.spisa.nu/3.21737/recept/s...te-och-citron/
  16. 8
    Jag har inte provat den här men tycker den låter väldigt god http://www.spisa.nu/3.21737/recept/s...te-och-citron/
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Favoriter:
    *Blandade salladsblad, strimlade råa sugarsnaps, körsbärstomater, avocado och valnötter, ev. toppat med lite chèvre. Gärna en dressing på olivolja, rödvinsvinäger, vitlök och ett par droppar tabasco.

    *Haricots verts, sugarsnaps och gröna sojabönor som förvälls någon minute och sedan stekes långsamt med schalottenlök och vitlök. Dressing på olivolja, balsamico och liiite citron. Serveras ljummen.

    *Babyspenat, kokt sparris, körsbärstomater, rödlök, oliver och lite knaperstekt bacon. Bara olivolja på.
  18. 9
    Favoriter:
    *Blandade salladsblad, strimlade råa sugarsnaps, körsbärstomater, avocado och valnötter, ev. toppat med lite chèvre. Gärna en dressing på olivolja, rödvinsvinäger, vitlök och ett par droppar tabasco.

    *Haricots verts, sugarsnaps och gröna sojabönor som förvälls någon minute och sedan stekes långsamt med schalottenlök och vitlök. Dressing på olivolja, balsamico och liiite citron. Serveras ljummen.

    *Babyspenat, kokt sparris, körsbärstomater, rödlök, oliver och lite knaperstekt bacon. Bara olivolja på.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Naaaje!!! Inte gröna bönor på burk. De är ju typ bruna... Ta från frysdisken!

    Seså! Lyd!
  20. 10
    Naaaje!!! Inte gröna bönor på burk. De är ju typ bruna... Ta från frysdisken!

    Seså! Lyd!
  21. Medlem sedan
    Dec 2013
    #11
    I Coop:s senaste receptsamling fanns en god sallad med kamutvete. Kanske inte med bea men den var god (maken lagade).

    https://www.coop.se/Recept--mat/Rece...e-kycklingben/
  22. 11
    I Coop:s senaste receptsamling fanns en god sallad med kamutvete. Kanske inte med bea men den var god (maken lagade).

    https://www.coop.se/Recept--mat/Rece...e-kycklingben/
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Jag brukar ha en "grönare" sallad med tomater, gurka, paprika, avocado, fetaost, sallad av något slag och så lite solrosfrön på toppen och sedan komplettera med en skål bredvid med en "matig" sallad med kikärter, hackad röd-/schalottenlök, paprika, matvete (eller kvarngryn som finns numera) och en vinägrett med franska örter.
  24. 12
    Jag brukar ha en "grönare" sallad med tomater, gurka, paprika, avocado, fetaost, sallad av något slag och så lite solrosfrön på toppen och sedan komplettera med en skål bredvid med en "matig" sallad med kikärter, hackad röd-/schalottenlök, paprika, matvete (eller kvarngryn som finns numera) och en vinägrett med franska örter.
  25. Medlem sedan
    Aug 2005
    #13
    Nej! Inte i sallad, där är det gott med burkbönor
    Annars är frysta bättre.
    Ärtor på burk är också gott!
  26. 13
    Nej! Inte i sallad, där är det gott med burkbönor
    Annars är frysta bättre.
    Ärtor på burk är också gott!
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Du har fel fel fel fel fel fel!!!!!
  28. 14
    Du har fel fel fel fel fel fel!!!!!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar