Råd om träning
Träning
  1. Medlem sedan
    Apr 2012
    #1

    Råd om träning

    Jag har lagt upp ett ganska ambitiöst hemmaträningsprogem som jag nu kört några månader. Funkar jättebra men jag vill gärna ha lite input, både på ev andra övningar samt vad jag kan tänka på. Kör detta två till tre ggr/v och varvar med pw:s och yoga.

    Uppvärmning ca tio min yoga (med min nätfavvo, Tara Stiles. prova, hon är underbar!)

    - 3*12 squats

    - 3*12 tåhöjningar med hantlar (för vaden)

    - 3*12 kissande hunden per ben

    - 3*30 sek plankan

    - 3*12 rygghöjningar på mage

    - 3*12 rumplyft på rygg

    - 3*15 situps

    - 3*12 bicepscurl med 4 kg hantlar

    - 3*12 tricepscurl med 4 kg hantlar

    - 3*12 axellyft med 4 kg hantlar

    Tacksam för input!
  2. 1
    Råd om träning Jag har lagt upp ett ganska ambitiöst hemmaträningsprogem som jag nu kört några månader. Funkar jättebra men jag vill gärna ha lite input, både på ev andra övningar samt vad jag kan tänka på. Kör detta två till tre ggr/v och varvar med pw:s och yoga.

    Uppvärmning ca tio min yoga (med min nätfavvo, Tara Stiles. prova, hon är underbar!)

    - 3*12 squats

    - 3*12 tåhöjningar med hantlar (för vaden)

    - 3*12 kissande hunden per ben

    - 3*30 sek plankan

    - 3*12 rygghöjningar på mage

    - 3*12 rumplyft på rygg

    - 3*15 situps

    - 3*12 bicepscurl med 4 kg hantlar

    - 3*12 tricepscurl med 4 kg hantlar

    - 3*12 axellyft med 4 kg hantlar

    Tacksam för input!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Om du har kört med det här programmet i några månader så skulle jag först och främst rekommendera dig att öka på vikterna nu. Sedan kan du ju kanske byta ut kissande hunden mot burpees, lyfta upp benen ända upp mot taket vid rumplyften, göra dynamisk planka genom att göra sneda benlyft samtidigt och sådana grejer. Situps kan man ju göra på hundra olika sätt - ha vikterna i händerna och boxas när du är i högsta läget, t ex.
  4. 2
    Om du har kört med det här programmet i några månader så skulle jag först och främst rekommendera dig att öka på vikterna nu. Sedan kan du ju kanske byta ut kissande hunden mot burpees, lyfta upp benen ända upp mot taket vid rumplyften, göra dynamisk planka genom att göra sneda benlyft samtidigt och sådana grejer. Situps kan man ju göra på hundra olika sätt - ha vikterna i händerna och boxas när du är i högsta läget, t ex.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    Vad har du för mål med träningen?
  6. 3
    Vad har du för mål med träningen?
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Vad vill du uppnå med träningen? Om man tänker helkropp så missar du viktiga muskelgrupper som lår och rygg i programmet (även bröst och axlar), kanske läge att lägga till det om målet är att bli starkare i helhet.
    Om målet är att köra just de muskelgrupperna du tränar så föreslår jag istället att du ökar på vikter eller tider, och hittar några alternativa övningar att variera med (du kan t ex göra bensänkningar istället för sit up:s, dips på bänk istället för tricepscurls osv.)
  8. 4
    Vad vill du uppnå med träningen? Om man tänker helkropp så missar du viktiga muskelgrupper som lår och rygg i programmet (även bröst och axlar), kanske läge att lägga till det om målet är att bli starkare i helhet.
    Om målet är att köra just de muskelgrupperna du tränar så föreslår jag istället att du ökar på vikter eller tider, och hittar några alternativa övningar att variera med (du kan t ex göra bensänkningar istället för sit up:s, dips på bänk istället för tricepscurls osv.)
  9. Medlem sedan
    Apr 2012
    #5
    Tack för riktigt bra råd! De ska jag göra. Det enda dumma med hemmagym är att man inte kan gå upp i vikt med hantlar med mindre än att köpa fler
  10. 5
    Tack för riktigt bra råd! De ska jag göra. Det enda dumma med hemmagym är att man inte kan gå upp i vikt med hantlar med mindre än att köpa fler
  11. Medlem sedan
    Apr 2012
    #6
    Bra fråga... mest att må bra, bli lite starkare och få lite shape på kroppen.
  12. 6
    Bra fråga... mest att må bra, bli lite starkare och få lite shape på kroppen.
  13. Medlem sedan
    Apr 2012
    #7
    Som jag svarade Sprengja vill jag vara hälsosam och hålla kroppen i trim lite någorlunda. Tänker mig att detta program men utökat eller omformat kommer jag att köra resten av livet . Du har rätt om låren men där har jag ofta träningsvärk så på något sätt kommer jag åt dem ändå. Genom squats men också pw och till viss del yoga. Ryggen tror jag väl att jag tränar.. rygglyft och stående axellyft med hantlar.
  14. 7
    Som jag svarade Sprengja vill jag vara hälsosam och hålla kroppen i trim lite någorlunda. Tänker mig att detta program men utökat eller omformat kommer jag att köra resten av livet . Du har rätt om låren men där har jag ofta träningsvärk så på något sätt kommer jag åt dem ändå. Genom squats men också pw och till viss del yoga. Ryggen tror jag väl att jag tränar.. rygglyft och stående axellyft med hantlar.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar