Jag säsongsjobbar och sökte inför sommaren en tjänst. Den tjänst jag skulle ha haft var fulltecknad och jag blev erbjuden en någorlunda likvärdig tjänst, men jag ser det som två helt olika. Jag fick reda på att timlönen kommer ligga på 114.40kr... Det är det lägsta jag haft, åtminstone på de senaste 6 åren.
Dessutom har de schemalagt mig så jag jobbar fredag, lördag o söndag 7 veckor i rad. Inte acceptabelt ansåg jag.

Ringde facket och rådfrågade och ja, arbetsgivaren får göra så här. De erbjuder en annan tjänst och de får sätta den lön de vill så länge det är minst det var facketrekommenderar och arbetsgivaren får schemalägga varje helg bara man är 48 timmar sammanhängande ledig under veckan, oavsett dagar.

Spontant känns tjänsten mer lämpad för en gymnasieelev än för mig. Jag är 37år, och även om jag inte har akademisk bakgrund så är 114kr för lite. Dessutom är jag inte sugen på att arbeta varenda helg, arbetstiderna är antingen 9-16, 10-18 eller 11-20...

Andra alternativet jag har, vet att jag får det, är inom vården. Jag får dock 124kr per timme och behöver endast jobba var tredje helg.
Ska man se det ur referenstänkt sett, så vet jag inte om det ger bättre referens av att sälja glass och städa duschar än att arbeta inom hemtjänsten. Däremot är ob tillägget bra mycket mer inom vården, 40kr mer i timmen och på det andra jobbet, 21kr... Det första jobbet är dock hos en välkänd arbetsgivare, sommartid..

Jag börjar inom en vecka och jag måste besluta mig snarast möjligast, helst skulle jag gjort det förra veckan. Jag vet inte vad jag ska välja heller ... :-/