Och pojknamnen då..
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Dec 2008
    #1

    Och pojknamnen då..

    Vi har troligtvis lyckats välja ett flicknamn. Det står dock stilla bland pojknamnen så vi skulle behöva eran hjälp även där.
    Bröderna heter Sander, Jonah och Amos. Vad tycker ni om följande namn?

    Dante
    Esaiah
    Gabriel
    Isaiah
    Lucas
    Matteus
    Vide
    Viktor
    Tvillingpojkar, mellanbror och lillasyster <3
  2. 1
    Och pojknamnen då.. Vi har troligtvis lyckats välja ett flicknamn. Det står dock stilla bland pojknamnen så vi skulle behöva eran hjälp även där.
    Bröderna heter Sander, Jonah och Amos. Vad tycker ni om följande namn?

    Dante
    Esaiah
    Gabriel
    Isaiah
    Lucas
    Matteus
    Vide
    Viktor
  3. Medlem sedan
    Nov 2010
    #2
    Dante-Smeknamn för mig, iofs kan väl även Sander och Jonah ses som smeknamn. Vilket inte är negativt, men enligt mig passar ett "vanligt" namn bättre trots detta.
    Esaiah- Även fast brödernas namn är ovanligt är dem lätta att säga och stava. Tycker att Esaiah är en aning krångligt.
    Gabriel- Känns lite för vanligt ihop med brorsorna men Gabriel kanske inte är så värst vanligt?
    Isaiah- Samma som med Esaiah en aningen krånligt men låter fint ihop med de övriga namnen.
    Lucas- Tycker att Lucas är på tok för vanligt ihop med brödernas ovanliga namn.
    Matteus- Fint namn som matchar pojkarnas namn. Fångar upp M:et i Amos.
    Vide- Inte alls samma stil men tycker det funkar utmärkt! Ett favoritnamn hos mig. Tycker att Vide matchar på samma sätt som Isolde. Inte samma typ av namn men samma starka D-ljud som även finns i Sander.
    Viktor- Som Lucas, för vanligt!
    Röstar helt klart på Vide och även Matteus.
  4. 2
    Dante-Smeknamn för mig, iofs kan väl även Sander och Jonah ses som smeknamn. Vilket inte är negativt, men enligt mig passar ett "vanligt" namn bättre trots detta.
    Esaiah- Även fast brödernas namn är ovanligt är dem lätta att säga och stava. Tycker att Esaiah är en aning krångligt.
    Gabriel- Känns lite för vanligt ihop med brorsorna men Gabriel kanske inte är så värst vanligt?
    Isaiah- Samma som med Esaiah en aningen krånligt men låter fint ihop med de övriga namnen.
    Lucas- Tycker att Lucas är på tok för vanligt ihop med brödernas ovanliga namn.
    Matteus- Fint namn som matchar pojkarnas namn. Fångar upp M:et i Amos.
    Vide- Inte alls samma stil men tycker det funkar utmärkt! Ett favoritnamn hos mig. Tycker att Vide matchar på samma sätt som Isolde. Inte samma typ av namn men samma starka D-ljud som även finns i Sander.
    Viktor- Som Lucas, för vanligt!
    Röstar helt klart på Vide och även Matteus.
  5. Medlem sedan
    Jun 2010
    #3
    Dante - Tufft, fint och passar väldigt bra ihop med de andra namnen.
    Esaiah - Tycker mycket om. Hade stavat det Easias, men oavsett tycker jag att det är vackert.
    Gabriel - fint men lite tristare än brödernas namn enligt mig. Passar dock bra in.
    Isaiah - Gillar Esaiah bättre. För mig är Isaiah den mer amerikanska versionen, tänker på nån tv-serie jag sett nån gång. Vilket alltså jag tycker är negativt.
    Lucas - trist.
    Matteus - Helt okej, passar bra men ingen favorit.
    Vide - Tycker inte alls det passar in även om det är ett helt okej namn
    Viktor - tycker inte alls om.

    De tre översta namnen är helt klart mina favoriter. Faktiskt i den ordningen också.
  6. 3
    Dante - Tufft, fint och passar väldigt bra ihop med de andra namnen.
    Esaiah - Tycker mycket om. Hade stavat det Easias, men oavsett tycker jag att det är vackert.
    Gabriel - fint men lite tristare än brödernas namn enligt mig. Passar dock bra in.
    Isaiah - Gillar Esaiah bättre. För mig är Isaiah den mer amerikanska versionen, tänker på nån tv-serie jag sett nån gång. Vilket alltså jag tycker är negativt.
    Lucas - trist.
    Matteus - Helt okej, passar bra men ingen favorit.
    Vide - Tycker inte alls det passar in även om det är ett helt okej namn
    Viktor - tycker inte alls om.

    De tre översta namnen är helt klart mina favoriter. Faktiskt i den ordningen också.
  7. Medlem sedan
    Dec 2008
    #4
    Tack!
    Hmm.. Har aldrig tänkt på Dante som smeknamn. Vad skulle det vara ett smeknamn för menar du?
  8. 4
    Tack!
    Hmm.. Har aldrig tänkt på Dante som smeknamn. Vad skulle det vara ett smeknamn för menar du?
  9. Medlem sedan
    Dec 2008
    #5
    Tack!
    Kul att du tycker att Dante passar bra. Jag tycker nämligen att det är en helt annan typ av namn, samtidigt som jag sett det i ett antal olika syskonkombinationer och alla har inte dessa moderna och populära namn som jag föreställer mig Dante...
  10. 5
    Tack!
    Kul att du tycker att Dante passar bra. Jag tycker nämligen att det är en helt annan typ av namn, samtidigt som jag sett det i ett antal olika syskonkombinationer och alla har inte dessa moderna och populära namn som jag föreställer mig Dante...
  11. Anonym
    #6
    Jag tycker Dante eller Matteus!

    Esaiah och Isaiah är lite för krångliga, Viktor och Lucas jättefina men för vanliga, Gabriel är ok, Vide gillar jag inte.
  12. 6
    Jag tycker Dante eller Matteus!

    Esaiah och Isaiah är lite för krångliga, Viktor och Lucas jättefina men för vanliga, Gabriel är ok, Vide gillar jag inte.
  13. Medlem sedan
    Dec 2008
    #7
    Tack för svaret!
    Stod till slut mellan Dante och Esaiah, men vi har valt namnen Esaiah och Isolde. Nu får vi se om det blir en syster eller bror!
  14. 7
    Tack för svaret!
    Stod till slut mellan Dante och Esaiah, men vi har valt namnen Esaiah och Isolde. Nu får vi se om det blir en syster eller bror!
  15. Medlem sedan
    Nov 2010
    #8
    Nä du har rätt, smeknamn är inte det rätta ordet även fast jag vet ett par Daniel som kallas Dante.
    Tycker mer att namn som Dante, Elis, Otto, Sam och Max är något mellanting mellan namn och smeknamn. Fast Jonah skulle också kunna platsa i den gruppen.
    Nä jag vet inte, tycker helt enkelt inte att Dante är det perfekta namnet i er syskonskara
  16. 8
    Nä du har rätt, smeknamn är inte det rätta ordet även fast jag vet ett par Daniel som kallas Dante.
    Tycker mer att namn som Dante, Elis, Otto, Sam och Max är något mellanting mellan namn och smeknamn. Fast Jonah skulle också kunna platsa i den gruppen.
    Nä jag vet inte, tycker helt enkelt inte att Dante är det perfekta namnet i er syskonskara
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar