Om man fått vatten i dammsugaren
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1

    Om man fått vatten i dammsugaren

    Genom att slarvigt nog dammsugit på balkongen utan att ha kollat att balkongmattan var våt...Och det började lukta bränt från dammsugaren och kom en aning rök från stickkontakten när jag drog ur sladden...vågar man använda dammsugaren igen efter en tid när man antar att den torkat....
  2. 1
    Om man fått vatten i dammsugaren Genom att slarvigt nog dammsugit på balkongen utan att ha kollat att balkongmattan var våt...Och det började lukta bränt från dammsugaren och kom en aning rök från stickkontakten när jag drog ur sladden...vågar man använda dammsugaren igen efter en tid när man antar att den torkat....
  3. Medlem sedan
    Mar 2014
    #2
    jag skulle inte gjort det. Men det är ju helt upp till dig, somsagt
  4. 2
    jag skulle inte gjort det. Men det är ju helt upp till dig, somsagt
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Jag är lite feg när det gäller sådant. Har du en jordfelsbrytare kanske du vågar testar?

    Är inte så mycket för att lämna över till min man (kan själv!) men i just det här fallet hade jag bett min man undersöka saken Men honom litar jag nästan mer på än elektrikern, för han har rätt så bra koll och bra omdöme när man inte bör ge sig på något själv.
  6. 3
    Jag är lite feg när det gäller sådant. Har du en jordfelsbrytare kanske du vågar testar?

    Är inte så mycket för att lämna över till min man (kan själv!) men i just det här fallet hade jag bett min man undersöka saken Men honom litar jag nästan mer på än elektrikern, för han har rätt så bra koll och bra omdöme när man inte bör ge sig på något själv.
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Nä, risken är kortslutning eller elfel.. Tror jag..
  8. 4
    Nä, risken är kortslutning eller elfel.. Tror jag..
  9. Medlem sedan
    Nov 1998
    #5
    Proppen gick alltså inte och en ev. jordfelsbrytare slogs inte av?

    Jag hade nog försökt, särskilt om dammsugaren är ny och det inte är en massa andra fel på den.
    Gick dammsugarpåsen sönder av vätan?

    Ta bort filtret som sitter efter dammsugarpåsen och byt det mot ett nytt. Låt apparaten torka någon dag för säkerhets skull (kan ju vara bra att skylla på om du har det litta skitt). När du startar den, lyssna noga efter missljud i motorn och stå nära stickkontakten, så att du kan dra ut den igen om det skulle vara något.
    Om det börjar ryka, eldsflammorna slår ut eller om apparaten exploderar får du väl ge upp.

    Att ringa "dammsugarsupporten" i form av märkeskontakt eller affären där du köpte den är väl knappt lönt. De vill säkert bara att du ska köpa en ny.
  10. 5
    Proppen gick alltså inte och en ev. jordfelsbrytare slogs inte av?

    Jag hade nog försökt, särskilt om dammsugaren är ny och det inte är en massa andra fel på den.
    Gick dammsugarpåsen sönder av vätan?

    Ta bort filtret som sitter efter dammsugarpåsen och byt det mot ett nytt. Låt apparaten torka någon dag för säkerhets skull (kan ju vara bra att skylla på om du har det litta skitt). När du startar den, lyssna noga efter missljud i motorn och stå nära stickkontakten, så att du kan dra ut den igen om det skulle vara något.
    Om det börjar ryka, eldsflammorna slår ut eller om apparaten exploderar får du väl ge upp.

    Att ringa "dammsugarsupporten" i form av märkeskontakt eller affären där du köpte den är väl knappt lönt. De vill säkert bara att du ska köpa en ny.
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6
    Bor i hyreshus så antar att där är en sådan? Ja ska höra med särbon
  12. 6
    Bor i hyreshus så antar att där är en sådan? Ja ska höra med särbon
  13. Medlem sedan
    Jun 2004
    #7
    ok, får se om jag testar
  14. 7
    ok, får se om jag testar
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    Dammsugarpåsen slängdes, den var full, och sen var där vatten kvar i den "oppna delen", den man kan komma åt i dammsugaren det torkade jag upp...sedan när jag höll den åt olika håll droppade det ut vatten från den "slutna delen" vid hjulen. Satte ut den på belkongen i solen på dagtid några dagar, nu luktar det inte unket i städskåpet längre där jag förvarar den så tror det torkat upp? Den är inte ny alls, men funkar bra...kan köpa en ny men undviker helst besväret, har lite påsar kvar till denna oxå :-)
    Tack för utförligt svar!
  16. 8
    Dammsugarpåsen slängdes, den var full, och sen var där vatten kvar i den "oppna delen", den man kan komma åt i dammsugaren det torkade jag upp...sedan när jag höll den åt olika håll droppade det ut vatten från den "slutna delen" vid hjulen. Satte ut den på belkongen i solen på dagtid några dagar, nu luktar det inte unket i städskåpet längre där jag förvarar den så tror det torkat upp? Den är inte ny alls, men funkar bra...kan köpa en ny men undviker helst besväret, har lite påsar kvar till denna oxå :-)
    Tack för utförligt svar!
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9
    mm..får se
  18. 9
    mm..får se
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Du har väl ett proppskåp i lägenheten antar jag. I anslutning till den kan du även ha en jordfelsbrytare. Det beror nog på hur pass nytt elsystem du har. Numera antar jag att det är standard med jordfelsbrytare, men det har ju inte varit det så länge.

    Om du har jordfelsbrytare är det ju mindre risk med att prova. Fast i så fall kan jag tycka att den borde ha löst ut med tanke på det du beskriver (vilket ev. tyder på att du inte har någon jordfelsbrytare).
  20. 10
    Du har väl ett proppskåp i lägenheten antar jag. I anslutning till den kan du även ha en jordfelsbrytare. Det beror nog på hur pass nytt elsystem du har. Numera antar jag att det är standard med jordfelsbrytare, men det har ju inte varit det så länge.

    Om du har jordfelsbrytare är det ju mindre risk med att prova. Fast i så fall kan jag tycka att den borde ha löst ut med tanke på det du beskriver (vilket ev. tyder på att du inte har någon jordfelsbrytare).
  21. Medlem sedan
    Mar 2003
    #11
    Jag hade testat (och varit beredd att kasta ut dammsugaren ifall den t.ex skulle ta eld). Alternativet är ju att kasta den/skicka den på lagning så jag hade definitivt provat!
  22. 11
    Jag hade testat (och varit beredd att kasta ut dammsugaren ifall den t.ex skulle ta eld). Alternativet är ju att kasta den/skicka den på lagning så jag hade definitivt provat!
  23. Medlem sedan
    Jun 2004
    #12
    Den funkar! :-) Testat idag...
  24. 12
    Den funkar! :-) Testat idag...
  25. Kerstimärta
    #13
  26. 13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar