tips på mat man kan förbereda helt?
Ordet är fritt
  1. Kerstimärta
    #1

    tips på mat man kan förbereda helt?

    Ska ha en middag till helgen med tolv personer. Önskar kunna förbereda allt innan gästerna kommer Lö em.

    Några idéer?

    (Inte dubbelmarinerat kött då jag bjudit denna gruppering på det ganska nyss)
  2. 1
    tips på mat man kan förbereda helt? Ska ha en middag till helgen med tolv personer. Önskar kunna förbereda allt innan gästerna kommer Lö em.

    Några idéer?

    (Inte dubbelmarinerat kött då jag bjudit denna gruppering på det ganska nyss)
  3. mandelblomma
    #2
    Lasagne
    Vegetarisk pastagratäng med tomater, kronärtskockor, oliver och fetaost
    Fisksoppa med saffran och ailoi ( skär all fisk o skaldjur och ha i precis när ni ska servera)
    Hemgjorda hamburgare med goda tillbehör eller grillspett ( alla gör egna från skålar ni fixat med massa gott)
    Helstekt lax i ugn med pressad potatis eller nypotatis. Kall gurkssås med cayennepeppar till.
  4. 2
    Lasagne
    Vegetarisk pastagratäng med tomater, kronärtskockor, oliver och fetaost
    Fisksoppa med saffran och ailoi ( skär all fisk o skaldjur och ha i precis när ni ska servera)
    Hemgjorda hamburgare med goda tillbehör eller grillspett ( alla gör egna från skålar ni fixat med massa gott)
    Helstekt lax i ugn med pressad potatis eller nypotatis. Kall gurkssås med cayennepeppar till.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Menar du att allt ska vara tillagat och klart? Om du kan tänka dig viss tillagning så tipsar jag om mat man gör i ugnen, t.ex flygande Jacob eller lasagne. Allt kan förberedas och sen bara ställas in i ugnen x antal minuter innan det ska ätas. Sallad/grönsaker kan skäras upp innan och förvaras i kylen, bara att plocka fram när maten är klar.

    Annars kan man ju göra sallader helt klara och ha i kylen, alltså pastasallad eller andra matiga sallader.
  6. 3
    Menar du att allt ska vara tillagat och klart? Om du kan tänka dig viss tillagning så tipsar jag om mat man gör i ugnen, t.ex flygande Jacob eller lasagne. Allt kan förberedas och sen bara ställas in i ugnen x antal minuter innan det ska ätas. Sallad/grönsaker kan skäras upp innan och förvaras i kylen, bara att plocka fram när maten är klar.

    Annars kan man ju göra sallader helt klara och ha i kylen, alltså pastasallad eller andra matiga sallader.
  7. Kerstimärta
    #4
    Lasagne!

    Perfekt färdigmat.
  8. 4
    Lasagne!

    Perfekt färdigmat.
  9. Kerstimärta
    #5
    Ja, helt klart. Inte grytor som ska kollas osv.

    Allt i ugnen är bra! Men Jakob kräver väl riset bredvid, eller kan man göra allt i ett med den?

    Vill ha lagad mat med sallad.
  10. 5
    Ja, helt klart. Inte grytor som ska kollas osv.

    Allt i ugnen är bra! Men Jakob kräver väl riset bredvid, eller kan man göra allt i ett med den?

    Vill ha lagad mat med sallad.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Jo just, riset kokas ju bredvid när man äter flygande Jacob, tänkte inte alls på det. Men ja lasagne är ju ett bra tips, enkelt att förbereda innan och så bara skjuts in i ugnen. Visst man måste sticka i den för att kolla om den är klar, men det kan man väl överleva tänker jag
  12. 6
    Jo just, riset kokas ju bredvid när man äter flygande Jacob, tänkte inte alls på det. Men ja lasagne är ju ett bra tips, enkelt att förbereda innan och så bara skjuts in i ugnen. Visst man måste sticka i den för att kolla om den är klar, men det kan man väl överleva tänker jag
  13. Kerstimärta
    #7
    Ja, lasagne känns trevligt!
  14. 7
    Ja, lasagne känns trevligt!
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Nu blev jag lite inspirerad, det var länge sen vi åt lasagne
  16. 8
    Nu blev jag lite inspirerad, det var länge sen vi åt lasagne
  17. Kerstimärta
    #9
    Med rökt fläsk och svamp är köttfärsen så jättegod! Ā la Morberg.
  18. 9
    Med rökt fläsk och svamp är köttfärsen så jättegod! Ā la Morberg.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Nja tror jag föredrar den gamla vanliga
  20. 10
    Nja tror jag föredrar den gamla vanliga
  21. mandelblomma
    #11
    Köp pancetta i stället och riv i lite morot och palsternacka i köttfärsen. Oxbuljong och en lyxig hemmagjord tomatsås på färska tomater o basilika. Och rödvin !
  22. 11
    Köp pancetta i stället och riv i lite morot och palsternacka i köttfärsen. Oxbuljong och en lyxig hemmagjord tomatsås på färska tomater o basilika. Och rödvin !
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Flygande Jakob på fläskfile

    Jag gör ibland en rätt som är väldigt bra på det viset, man fixar allt innan och ställer in i ugnen när gästerna kommer så kan man ta en fördrink eller en förrätt medan den blir klar:

    Till 4 pers:
    4 dl ris
    1 fläskfilé
    1 pkt bacon
    en banan
    ett par dl jordnötter (torrostade blir bra)
    3Dl vispgrädde
    3 tsk curry (kan minskas litet om man hellre dricker vin än öl till maten)
    2 rejäla matskedar mango chutney
    1 burk mandariner i klyftor
    2 msk tomatpuré
    vitlök, salt och peppar

    Koka riset. Under tiden, fräs baconet, klippt i småbitar, knaprigt och låt rinna av på litet hushållspapper. Skär fläskfilén i cm-tjocka skivor och stek dem.
    Häll riset i en smord form och lägg fläskfileskivorna på toppen. Strö över jordnötter, skivad banan och mandarinklyftorna.
    Blanda grädden med curry, mango chutney, tomatpuré, svartpeppar och vitlöken, vispa runt så att det blandas jämnt och häll över formen så att det fördelas jämnt. Strössla baconbitarna på toppen

    Gratinera i 175° i 30 min. En grönsallad passar bra till och går också att fixa i förväg.

    Enkelt, gott och har dessutom fördelen att resterna blir en färdig middag i frysen - bara att mikra upp så har man en hel middag!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  24. 12
    Flygande Jakob på fläskfile Jag gör ibland en rätt som är väldigt bra på det viset, man fixar allt innan och ställer in i ugnen när gästerna kommer så kan man ta en fördrink eller en förrätt medan den blir klar:

    Till 4 pers:
    4 dl ris
    1 fläskfilé
    1 pkt bacon
    en banan
    ett par dl jordnötter (torrostade blir bra)
    3Dl vispgrädde
    3 tsk curry (kan minskas litet om man hellre dricker vin än öl till maten)
    2 rejäla matskedar mango chutney
    1 burk mandariner i klyftor
    2 msk tomatpuré
    vitlök, salt och peppar

    Koka riset. Under tiden, fräs baconet, klippt i småbitar, knaprigt och låt rinna av på litet hushållspapper. Skär fläskfilén i cm-tjocka skivor och stek dem.
    Häll riset i en smord form och lägg fläskfileskivorna på toppen. Strö över jordnötter, skivad banan och mandarinklyftorna.
    Blanda grädden med curry, mango chutney, tomatpuré, svartpeppar och vitlöken, vispa runt så att det blandas jämnt och häll över formen så att det fördelas jämnt. Strössla baconbitarna på toppen

    Gratinera i 175° i 30 min. En grönsallad passar bra till och går också att fixa i förväg.

    Enkelt, gott och har dessutom fördelen att resterna blir en färdig middag i frysen - bara att mikra upp så har man en hel middag!
  25. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #13
    När det gäller ris är det jätteenkelt. Man kokar upp riset och vattnet, stänger av plattan och sedan blir det färdigt utan passning.
  26. 13
    När det gäller ris är det jätteenkelt. Man kokar upp riset och vattnet, stänger av plattan och sedan blir det färdigt utan passning.
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #14
    Nu måste jag påpeka, vi har ätit den ofta, men då har vi serverat jordnötterna, mangochutney och allt sådant bredvid
    Annars har jag för mig att rätten heter Fläskfilé africana
  28. 14
    Nu måste jag påpeka, vi har ätit den ofta, men då har vi serverat jordnötterna, mangochutney och allt sådant bredvid
    Annars har jag för mig att rätten heter Fläskfilé africana
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Hur länge behöver riset stå då för att bli klart? Kan väl inte räcka med 20 minuter (som när det ska koka) tänker jag eftersom värmen minskar.
  30. 15
    Hur länge behöver riset stå då för att bli klart? Kan väl inte räcka med 20 minuter (som när det ska koka) tänker jag eftersom värmen minskar.
  31. Medlem sedan
    Jul 2014
    #16
    (华友世纪)Våra åsikter mycket bra, som
  32. 16
    (华友世纪)Våra åsikter mycket bra, som
  33. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #17

    Det var lustigt

    Såvitt jag visste var mango chutneyn mitt eget påhitt, jag har nämligen modifierat ett recept på en "orientalisk fläskfilé" men det är ju inget som hindrar att andra har kommit på samma idé...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  34. 17
    Det var lustigt Såvitt jag visste var mango chutneyn mitt eget påhitt, jag har nämligen modifierat ett recept på en "orientalisk fläskfilé" men det är ju inget som hindrar att andra har kommit på samma idé...
  35. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #18
    Första gången jag åt denna rätt (med då tillbehören till, vid sidan av) var i början av 70-talet, förutom chutneyn, mandarinerna så fanns det russin, jordnötter, tomater, gurka och sådant.
    Det var min mammas moster som serverade den rätten och hon skar alltid sådant i små, små bitar
  36. 18
    Första gången jag åt denna rätt (med då tillbehören till, vid sidan av) var i början av 70-talet, förutom chutneyn, mandarinerna så fanns det russin, jordnötter, tomater, gurka och sådant.
    Det var min mammas moster som serverade den rätten och hon skar alltid sådant i små, små bitar
  37. Kerstimärta
    #19
    Bara köttfärs funkar utmärkt!

    Det är nog mest jag som tröttnat ur och säker nya smaker.
  38. 19
    Bara köttfärs funkar utmärkt!

    Det är nog mest jag som tröttnat ur och säker nya smaker.
  39. Kerstimärta
    #20
    Pancetta vet jag inte var man köper eller vad det är.

    Morot har jag alltid i. Samt palsternacka också.

    Tar alltid buljongtärning och köpes krossad tomat.

    Inget rödvin, det ger en så tråkig mörk färg tycker jag.
  40. 20
    Pancetta vet jag inte var man köper eller vad det är.

    Morot har jag alltid i. Samt palsternacka också.

    Tar alltid buljongtärning och köpes krossad tomat.

    Inget rödvin, det ger en så tråkig mörk färg tycker jag.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar