Dagens feta fråga
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Dagens feta fråga

    Idag susade jag ner till Tjockhult igen, från vår stuga i Hälsingland. Många slutar nog semestern idag för det var rätt mycket trafik. Man hinner fundera en del när man ligger och puttrar bakom en husbil och därför undrar jag:

    Väljer bilförare bilmärke utifrån den typ av förare de är? Enligt min högst ovetenskapliga undersökning finns det vissa märken som sticker ut lite. Vågade omkörningar? Någon som absolut skall förbi fast dubblefilen alldeles strax tar slut (med tvära inbromsningar som följd)? Någon som ligger i svängfilen lähähänge trots att de skall rakt fram (vilket inte sällan leder till köbildning, åtminstone på Essingeleden)?


    ja, då är det ofta en Audi!


    Vad säger ni, har jag rätt eller fel? Själv kör jag Mazda och Volvo om någon vill analysera min körstil...
  2. 1
    Dagens feta fråga Idag susade jag ner till Tjockhult igen, från vår stuga i Hälsingland. Många slutar nog semestern idag för det var rätt mycket trafik. Man hinner fundera en del när man ligger och puttrar bakom en husbil och därför undrar jag:

    Väljer bilförare bilmärke utifrån den typ av förare de är? Enligt min högst ovetenskapliga undersökning finns det vissa märken som sticker ut lite. Vågade omkörningar? Någon som absolut skall förbi fast dubblefilen alldeles strax tar slut (med tvära inbromsningar som följd)? Någon som ligger i svängfilen lähähänge trots att de skall rakt fram (vilket inte sällan leder till köbildning, åtminstone på Essingeleden)?


    ja, då är det ofta en Audi!


    Vad säger ni, har jag rätt eller fel? Själv kör jag Mazda och Volvo om någon vill analysera min körstil...
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2
    Håller helt med. Galna omkörningar är oftast audi, bmw, volvo och saab

    Sällan man ser någon u en mazda 323 betw sig illa

    Jag kör Fårrd
  4. 2
    Håller helt med. Galna omkörningar är oftast audi, bmw, volvo och saab

    Sällan man ser någon u en mazda 323 betw sig illa

    Jag kör Fårrd
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Både jag och mannen kör Audi. Och om jag får säga det själv så är vi suveräna på att köra bil. Helst jag

    Ingen aning om du har rätt. Vissa omkörningar gör jag med mannens bil, som jag inte gör med min egen. Hans är sjukt snabb, så man kommer om på ett kick. Fast det är inga dumma riskomkörningar.
  6. 3
    Både jag och mannen kör Audi. Och om jag får säga det själv så är vi suveräna på att köra bil. Helst jag

    Ingen aning om du har rätt. Vissa omkörningar gör jag med mannens bil, som jag inte gör med min egen. Hans är sjukt snabb, så man kommer om på ett kick. Fast det är inga dumma riskomkörningar.
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Jag skulle säga att de värsta trafikanterna sitter i BMW, därnäst kanske Audi, Porsche, Mercedes och SUV:ar, generellt.

    (Att BMW-förare är mer vårdslösa i trafiken är t.o.m. uppmätt!)
  8. 4
    Jag skulle säga att de värsta trafikanterna sitter i BMW, därnäst kanske Audi, Porsche, Mercedes och SUV:ar, generellt.

    (Att BMW-förare är mer vårdslösa i trafiken är t.o.m. uppmätt!)
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Det har blivit många kaxiga idag...

    som gärna buffla sig fram i hög fart.

    Feta SUV:ar i allehanda märken gör folk stora och de ska alltid liksom bara fram. Likaså BMW, AUDI och Passater vill gärna stå på som fn och tro att de är för mer än vanliga svennebananer.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Det har blivit många kaxiga idag... som gärna buffla sig fram i hög fart.

    Feta SUV:ar i allehanda märken gör folk stora och de ska alltid liksom bara fram. Likaså BMW, AUDI och Passater vill gärna stå på som fn och tro att de är för mer än vanliga svennebananer.
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6
    Jag skulle inte kunna göra galna omkörningar i min Mazda3 aka Riskokare. Motorn är inte ,om man vill va snäll, särskilt vass.
  12. 6
    Jag skulle inte kunna göra galna omkörningar i min Mazda3 aka Riskokare. Motorn är inte ,om man vill va snäll, särskilt vass.
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7
    Det är du säkert! Det är ju inget kausalsamband... Visst kan man köra annorlunda med en starkare bil.
  14. 7
    Det är du säkert! Det är ju inget kausalsamband... Visst kan man köra annorlunda med en starkare bil.
  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8
    Ja, BMW är också ett sånt där bilmärke. Lite ovanligare dock så man ser inte lika ofta mupp-körning där.
  16. 8
    Ja, BMW är också ett sånt där bilmärke. Lite ovanligare dock så man ser inte lika ofta mupp-körning där.
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9
    Har faktiskt aldrig kört en SUV, men jag kan tänka mig att man känner sig odödlig i en stor, hög och tung bil. Det gör jag inte i min Mazda som väger ca 5 kg.
  18. 9
    Har faktiskt aldrig kört en SUV, men jag kan tänka mig att man känner sig odödlig i en stor, hög och tung bil. Det gör jag inte i min Mazda som väger ca 5 kg.
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    SUV:ar är ett dj-a otyg, som ingen utom de som bor oländigt på landsbygden egentligen har behov av.
  20. 10
    SUV:ar är ett dj-a otyg, som ingen utom de som bor oländigt på landsbygden egentligen har behov av.
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Ja SUV handla bara om...

    att vara stor, större, starkast i trafiken. Att vara lite mer och tror sig sitta lite tryggare än alla andra. Om alla andra också skulle köra SUV skulle vi snart se ännu biffigare bilar på marknaden.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Ja SUV handla bara om... att vara stor, större, starkast i trafiken. Att vara lite mer och tror sig sitta lite tryggare än alla andra. Om alla andra också skulle köra SUV skulle vi snart se ännu biffigare bilar på marknaden.
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Här är nästa steg i utvecklingen:

    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  24. 12
    Här är nästa steg i utvecklingen:

  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    ha ha.....

    så sant
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    ha ha..... så sant
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    BMW säger jag också spontant... Vad gäller de som verkar ha mest bråttom och gör de dummaste omkörningarna t ex alltså.

    Jag och maken kör Mazda båda två, fast helt olika Mazdor Hans 6:a kan man göra rätt snabba accelerationer med och därmed köra om i lägen där min lilla 2:a inte fixat det hur man än försökte.
  28. 14
    BMW säger jag också spontant... Vad gäller de som verkar ha mest bråttom och gör de dummaste omkörningarna t ex alltså.

    Jag och maken kör Mazda båda två, fast helt olika Mazdor Hans 6:a kan man göra rätt snabba accelerationer med och därmed köra om i lägen där min lilla 2:a inte fixat det hur man än försökte.
  29. Medlem sedan
    Nov 1998
    #15
    Ja, jag har en Land Rover Defender, som jag nästan aldrig kör med i stan
    http://gomotors.net/Land-Rover/Land-...togallery.html
    utan jag håller mig till landsbygdens terränger:
    http://www.bbc.com/news/uk-england-birmingham-24446070
  30. 15
    Ja, jag har en Land Rover Defender, som jag nästan aldrig kör med i stan
    http://gomotors.net/Land-Rover/Land-...togallery.html
    utan jag håller mig till landsbygdens terränger:
    http://www.bbc.com/news/uk-england-birmingham-24446070
  31. Medlem sedan
    Nov 1998
    #16
    Jag håller helt med, En 16-årig bov stal en Mazda, körde mot rött ljus och brakade in i mig och min Land Rover Defender, som hade en ram runt om på ca 1 ton. Mazdan blev ca 75 cm kortare och ratten satt som en smäck i bovens bröst. Jag lyckades bända loss ratten, så att boven åter kunde andas, men bröstkorgen var ju svårt demolerad. Boven var inte ett dugg tacksam för min livräddande insats, utan påstod helt fräckt att jag hade kört mot rött ljus och krävde en halv miljon i skadestånd. Som tur var antecknade jag namnen på ett antal vittnen som helt klart kunde visa att boven körde mot rött ljus.
  32. 16
    Jag håller helt med, En 16-årig bov stal en Mazda, körde mot rött ljus och brakade in i mig och min Land Rover Defender, som hade en ram runt om på ca 1 ton. Mazdan blev ca 75 cm kortare och ratten satt som en smäck i bovens bröst. Jag lyckades bända loss ratten, så att boven åter kunde andas, men bröstkorgen var ju svårt demolerad. Boven var inte ett dugg tacksam för min livräddande insats, utan påstod helt fräckt att jag hade kört mot rött ljus och krävde en halv miljon i skadestånd. Som tur var antecknade jag namnen på ett antal vittnen som helt klart kunde visa att boven körde mot rött ljus.
  33. Medlem sedan
    Nov 1998
    #17
    Utan tvekan BMW, säger jag också. Sen ligger dom gärna i röven på en så nära som möjligt. Och en del har helljus på. Men då tänder jag min back- och arbetslampa som sitter på bakre takkanten på min Land Rover Defender. Sen ser jag dom inte mer, var dom nu tar vägen?
  34. 17
    Utan tvekan BMW, säger jag också. Sen ligger dom gärna i röven på en så nära som möjligt. Och en del har helljus på. Men då tänder jag min back- och arbetslampa som sitter på bakre takkanten på min Land Rover Defender. Sen ser jag dom inte mer, var dom nu tar vägen?
  35. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #18

    Säkert

    Håller med ovanstående om att BMW verkar vara överrepresenterade bland dem som måste visa sig på styva linan.
    Annars är nya Volvo förvånansvärt sällan utrustade med körriktningsvisare...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  36. 18
    Säkert Håller med ovanstående om att BMW verkar vara överrepresenterade bland dem som måste visa sig på styva linan.
    Annars är nya Volvo förvånansvärt sällan utrustade med körriktningsvisare...
  37. Misell
    #19
    Audi är väl rätt dyra och har bra kör-egenskaper som gör att man kan köra på ett annat sätt. (Nej, jag har ingen Audi själv...det skulle jag aldrig ha råd med)
    Men visst är nog Audi-förare en speciell typ av människor. Nu känner jag såklart inte alla, men de Audi-förare som jag har stött på är sådana som gillar att köra fort, söker status och vill synas. Jag tror säkert att Audi är en jättebra bil att köra fort med, men priserna avskräcker Svensson.
    Själv har jag en Kia Sportage modell SUV. Såg att det klagades även på SUV:arna. För egen del ville jag ha SUV för att jag känner mig mycket säkrare i en sådan. Jag hade en Hyundai Santa Fe tidigare som jag råkade klippa ett rådjur med och fick inte en skråma på bilen. Sen är SUV:en suverän (notera ordvitsen ) att ta sig fram med på vintern. I den skånska vintern där vägarna lätt blåser igen på ett kick är sånt rätt värdefullt.
  38. 19
    Audi är väl rätt dyra och har bra kör-egenskaper som gör att man kan köra på ett annat sätt. (Nej, jag har ingen Audi själv...det skulle jag aldrig ha råd med)
    Men visst är nog Audi-förare en speciell typ av människor. Nu känner jag såklart inte alla, men de Audi-förare som jag har stött på är sådana som gillar att köra fort, söker status och vill synas. Jag tror säkert att Audi är en jättebra bil att köra fort med, men priserna avskräcker Svensson.
    Själv har jag en Kia Sportage modell SUV. Såg att det klagades även på SUV:arna. För egen del ville jag ha SUV för att jag känner mig mycket säkrare i en sådan. Jag hade en Hyundai Santa Fe tidigare som jag råkade klippa ett rådjur med och fick inte en skråma på bilen. Sen är SUV:en suverän (notera ordvitsen ) att ta sig fram med på vintern. I den skånska vintern där vägarna lätt blåser igen på ett kick är sånt rätt värdefullt.
  39. Medlem sedan
    Nov 2003
    #20
    Mazda2, den är yttepytte va? Min 3:a är utmärkt till korta sträckor men man får nästan tinnitus om man ska köra långt. Fast den har några år på nacken och i höst ska vi byta den mot en Volvo, då blir vi en dubbelvolvofamilj. Det är antingen byta bil eller åtgärda trasig ac ( gissa hur kul det var att köra igår?) samt omfattande rostreparation.
  40. 20
    Mazda2, den är yttepytte va? Min 3:a är utmärkt till korta sträckor men man får nästan tinnitus om man ska köra långt. Fast den har några år på nacken och i höst ska vi byta den mot en Volvo, då blir vi en dubbelvolvofamilj. Det är antingen byta bil eller åtgärda trasig ac ( gissa hur kul det var att köra igår?) samt omfattande rostreparation.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar