Det är dumt att låna ut pengar...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Det är dumt att låna ut pengar...

    ...till människor man känner för dåligt, men om en sådan person försvinner med de lånade pengarna handlar det om stöld som skall lagföras.
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Det är dumt att låna ut pengar... ...till människor man känner för dåligt, men om en sådan person försvinner med de lånade pengarna handlar det om stöld som skall lagföras.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Håller helt med att det ska polisanmälas. Och det är ju helt klart ett brott även om jag inte nedanstående fall inte tycker synd om "offret".
  4. 2
    Håller helt med att det ska polisanmälas. Och det är ju helt klart ett brott även om jag inte nedanstående fall inte tycker synd om "offret".
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Om mannen är vid sina sinnens fulla bruk alltså.
  6. 3
    Om mannen är vid sina sinnens fulla bruk alltså.
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Precis. Det är två skilda frågor. Oavsett hur dumt utlånaren har betett sig - även vid sina sinnens fulla bruk - så kan stöld aldrig accepteras.
  8. 4
    Precis. Det är två skilda frågor. Oavsett hur dumt utlånaren har betett sig - även vid sina sinnens fulla bruk - så kan stöld aldrig accepteras.
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Syftar du på mannen som grät ut i någon av kvällstidningarna idag? Vet du att när jag läste om honom så tänkte jag att det här kommer definitivt att diskuteras på aff
  10. 5
    Syftar du på mannen som grät ut i någon av kvällstidningarna idag? Vet du att när jag läste om honom så tänkte jag att det här kommer definitivt att diskuteras på aff
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Aha, ser att Mary T redan skrivit nedan
  12. 6
    Aha, ser att Mary T redan skrivit nedan
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Aldrig i helvete att...

    jag lånar ut slantar till någon. De enda jag kan tänka låna pengar till (om jag nu råkar ha några) är mina barn.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  14. 7
    Aldrig i helvete att... jag lånar ut slantar till någon. De enda jag kan tänka låna pengar till (om jag nu råkar ha några) är mina barn.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Nej, man bör nog vara försiktig med det.
  16. 8
    Nej, man bör nog vara försiktig med det.
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Tycker reaktionerna nedan är lite märkliga. Mannen agerade naturligtvis mycket naivt, men det är faktiskt inte han som har begått ett brott, utan den sol-och-vårande kvinnan. Av reaktionerna att döma verkar flera tycka att han får skylla sig själv och att det är OK att bli bestulen under sådana omständigheter.

    Man skulle ju då kunna jämföra med våldtäktsmål. Om någon på motsvarande sätt antyder att en kvinna får skylla sig själv, om hon går ut mycket lättklädd på natten i skumma kvarter, blir man hängd, halshuggen och därefter steglad. Är då inte ett sådant beteende naivt på samma sätt?
  18. 9
    Tycker reaktionerna nedan är lite märkliga. Mannen agerade naturligtvis mycket naivt, men det är faktiskt inte han som har begått ett brott, utan den sol-och-vårande kvinnan. Av reaktionerna att döma verkar flera tycka att han får skylla sig själv och att det är OK att bli bestulen under sådana omständigheter.

    Man skulle ju då kunna jämföra med våldtäktsmål. Om någon på motsvarande sätt antyder att en kvinna får skylla sig själv, om hon går ut mycket lättklädd på natten i skumma kvarter, blir man hängd, halshuggen och därefter steglad. Är då inte ett sådant beteende naivt på samma sätt?
  19. Kerstimärta
    #10
    Jag gör sånt. Lånar ut pengar som jag sen ej får tillbaka. Har hänt med både tillfälliga bekanta, kurskamrater och närmre vänner också. Sammanlagt mer än 20 000 kronor jag lånat ut som jag av olika orsaker inte fått tillbaka eller känt mig tvingad att efterskänka. Största summan ca 17 000 kronor står en nära släkting för.

    Nej, det är inte synd om mig. Det är en risk att låna pengar om man inte är villig att driva in dem vid behov.

    Fast mannen i artikeln känner jag det är synd om. Han var nog jättejätteensam och längtade efter kärleken. Så tänker jag.
  20. 10
    Jag gör sånt. Lånar ut pengar som jag sen ej får tillbaka. Har hänt med både tillfälliga bekanta, kurskamrater och närmre vänner också. Sammanlagt mer än 20 000 kronor jag lånat ut som jag av olika orsaker inte fått tillbaka eller känt mig tvingad att efterskänka. Största summan ca 17 000 kronor står en nära släkting för.

    Nej, det är inte synd om mig. Det är en risk att låna pengar om man inte är villig att driva in dem vid behov.

    Fast mannen i artikeln känner jag det är synd om. Han var nog jättejätteensam och längtade efter kärleken. Så tänker jag.
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Tar man medvetet risken, så är det givetvis inte "synd om" en, när det skiter sig. Däremot gör sig den andra parten fortfarande skyldig till stöld, om han/hon inte betalar tillbaka pengarna. Ansvaret ligger hos den lånande personen, inte hos den som lånar ut.
  22. 11
    Tar man medvetet risken, så är det givetvis inte "synd om" en, när det skiter sig. Däremot gör sig den andra parten fortfarande skyldig till stöld, om han/hon inte betalar tillbaka pengarna. Ansvaret ligger hos den lånande personen, inte hos den som lånar ut.
  23. Kerstimärta
    #12
    Japp, helt klart är det en form av stöld.
  24. 12
    Japp, helt klart är det en form av stöld.
  25. Medlem sedan
    Nov 1998
    #13
    Och ännu dummare är det att slå vad. Jag gör (nästan) aldrig vare sig det ena eller det andra.
    Men när jag träffade grevinnan von T härommånaden, så sa jag att det enda som möjligen skulle kunna rädda Alliansen i höstens val är att Kungen avgår.
    Ha, sa hon. Jag slår vad om 100 000 kr att han avgår!
    Men, va, öh, sa jag
    100 000 på din teori och du på att han inte avgår, OK?
    - Jaha ...
    Jag hörde alltså ett ja. Och jag får göra allt för att han ska avgå?
    - Visst, visst.

    Nu går man här och hoppas på att Kungen inte ska avgå, åtminstone inte innan valet.
    Fy vad dum jag är.
  26. 13
    Och ännu dummare är det att slå vad. Jag gör (nästan) aldrig vare sig det ena eller det andra.
    Men när jag träffade grevinnan von T härommånaden, så sa jag att det enda som möjligen skulle kunna rädda Alliansen i höstens val är att Kungen avgår.
    Ha, sa hon. Jag slår vad om 100 000 kr att han avgår!
    Men, va, öh, sa jag
    100 000 på din teori och du på att han inte avgår, OK?
    - Jaha ...
    Jag hörde alltså ett ja. Och jag får göra allt för att han ska avgå?
    - Visst, visst.

    Nu går man här och hoppas på att Kungen inte ska avgå, åtminstone inte innan valet.
    Fy vad dum jag är.
  27. Medlem sedan
    Aug 2013
    #14
    Du lär inte förlora, lauritz.
  28. 14
    Du lär inte förlora, lauritz.
  29. Kerstimärta
    #15
    ASG

    ROFLMAO

    Guuuud, den var bra!
  30. 15
    ASG

    ROFLMAO

    Guuuud, den var bra!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar