Hade ni köpt större?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jul 2014
    #1

    Hade ni köpt större?

    Två vuxna och ett barn (3,5 år) i villa på 79 kvm. Biyta källare 49 kvm men pannrum och badrum tar upp nästan hela den ytan. Huset består av vardagsrum, kök och gästtoa (pytteliten) på nederplan. Vårt sovrum plus dotterns sovrum på ovanvåning (ombyggd liten trapphall).

    Att bygga ut huset är inte ekonomiskt klokt där vi bor och tankarna går istället på att utnyttja ytorna som finns, men jag tror det blir svårt. Man kan bygga ett uterum som man kan nyttja 6-7 månader om året och inreda ett förråd i källaren men det kommer kosta 100-200 k. Känns inte bra att pumpa in mycket pengar i ett hus som fortfarande är litet. Vi planerar ett barn till och då blir det ännu tuffare.

    Köpte huset för strax över miljonen och man kan få ett ok större hus för 1,5 i byn. Hur hade ni gjort??
  2. 1
    Hade ni köpt större? Två vuxna och ett barn (3,5 år) i villa på 79 kvm. Biyta källare 49 kvm men pannrum och badrum tar upp nästan hela den ytan. Huset består av vardagsrum, kök och gästtoa (pytteliten) på nederplan. Vårt sovrum plus dotterns sovrum på ovanvåning (ombyggd liten trapphall).

    Att bygga ut huset är inte ekonomiskt klokt där vi bor och tankarna går istället på att utnyttja ytorna som finns, men jag tror det blir svårt. Man kan bygga ett uterum som man kan nyttja 6-7 månader om året och inreda ett förråd i källaren men det kommer kosta 100-200 k. Känns inte bra att pumpa in mycket pengar i ett hus som fortfarande är litet. Vi planerar ett barn till och då blir det ännu tuffare.

    Köpte huset för strax över miljonen och man kan få ett ok större hus för 1,5 i byn. Hur hade ni gjort??
  3. Vanda-
    #2
    Ja, om det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga ut hade jag köpt nytt. Att bo trångt och opraktiskt är inget jag föredrar.

    Man kan ju alltid kontakta en arkitekt för att få hjälp med att omdisponera de ytor man har och få förslag på ev. utbyggnader för att se om det är värt det.

    Vi byggde ut vårt hus med 30 kvm för 10 år sedan, men vi bor på ett eftertraktat läge där vi trivs och har tillgång till bra skolor mm så för oss var det värt det.
  4. 2
    Ja, om det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga ut hade jag köpt nytt. Att bo trångt och opraktiskt är inget jag föredrar.

    Man kan ju alltid kontakta en arkitekt för att få hjälp med att omdisponera de ytor man har och få förslag på ev. utbyggnader för att se om det är värt det.

    Vi byggde ut vårt hus med 30 kvm för 10 år sedan, men vi bor på ett eftertraktat läge där vi trivs och har tillgång till bra skolor mm så för oss var det värt det.
  5. Medlem sedan
    Sep 2014
    #3
    Det borde väl vara ok med 79 kvm för 3. Jag hade nog inte köpt större!
    Det här är jag: Mikael Jenkler och här är mina guider för gratis dator hjälp och support.
  6. 3
    Det borde väl vara ok med 79 kvm för 3. Jag hade nog inte köpt större!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar