Vilken politiker gillar ni
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1

    Vilken politiker gillar ni

    och varför? Jag har oftast röstat på socialdemokraterna eller vänstern. Men Gustav Fridolin från miljöpartiet beundrar jag för hans empati, brinnande engagemang, intelligens och osjälviskhet. Han är en kanonkille helt enkelt.
  2. 1
    Vilken politiker gillar ni och varför? Jag har oftast röstat på socialdemokraterna eller vänstern. Men Gustav Fridolin från miljöpartiet beundrar jag för hans empati, brinnande engagemang, intelligens och osjälviskhet. Han är en kanonkille helt enkelt.
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    Och om man även ska räkna in bortgångna så är ju förstås Palme outstanding, känd och beundrad över hela världen. Tror aldrig vi kommer att få hans like i svensk politik.
  4. 2
    Och om man även ska räkna in bortgångna så är ju förstås Palme outstanding, känd och beundrad över hela världen. Tror aldrig vi kommer att få hans like i svensk politik.
  5. Medlem sedan
    Apr 2012
    #3
    Min största favorit är Jonas Sjöstedt, och det är ju då tur att han även leder det parti jag hejjar på. Annars gillar jag också Fridolin men även Göran Hägglund; han är tydligen mycket omtyckt även av journalister som har svårt att intervjua honom kritiskt för att han tydligen är så otroligt trevlig.

    På andra kanten av gillaskalan (alltså ogilla) finns Bildt, Lööf och Björklund.
  6. 3
    Min största favorit är Jonas Sjöstedt, och det är ju då tur att han även leder det parti jag hejjar på. Annars gillar jag också Fridolin men även Göran Hägglund; han är tydligen mycket omtyckt även av journalister som har svårt att intervjua honom kritiskt för att han tydligen är så otroligt trevlig.

    På andra kanten av gillaskalan (alltså ogilla) finns Bildt, Lööf och Björklund.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Svårt att skilja personen från åsikterna

    Men ser jag bara på deras skicklighet som politiker och distanserar mig totalt från vad jag tycker om deras åsikter så menar jag nog att två av de skickligaste politikerna vi har just nu är Gudrun Schyman och Jimmie Åkesson. Bägge leder rörelser som man tycker borde ha varit totalt marginaliserade men som ändå inte är det.

    Om man går på deras personlighet så gillar jag Göran Hägglund som har mer humor än de flesta.

    Om vi går efter gillar för vad de har gjort får jag nog säga Anders Borg. Han har gjort ett strålande jobb i svåra tider!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Svårt att skilja personen från åsikterna Men ser jag bara på deras skicklighet som politiker och distanserar mig totalt från vad jag tycker om deras åsikter så menar jag nog att två av de skickligaste politikerna vi har just nu är Gudrun Schyman och Jimmie Åkesson. Bägge leder rörelser som man tycker borde ha varit totalt marginaliserade men som ändå inte är det.

    Om man går på deras personlighet så gillar jag Göran Hägglund som har mer humor än de flesta.

    Om vi går efter gillar för vad de har gjort får jag nog säga Anders Borg. Han har gjort ett strålande jobb i svåra tider!
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Maria Wetterstrand. I hennes fall spelar det kanske in att jag kan identifiera mig lite extra med henne som kvinna i ung. samma ålder.

    På den tiden det begav sig tyckte jag väldigt bra om Anne Wibble - även när folk verkligen hackade på henne. Det var nog aningen udda - inte minst med tanke på att jag var så pass ung då, men jag tyckte att hon verkligen var en sympatisk politiker och även bra kvinnlig förebild.

    Säkert en del andra också, men de jag kommer på just idag.
  10. 5
    Maria Wetterstrand. I hennes fall spelar det kanske in att jag kan identifiera mig lite extra med henne som kvinna i ung. samma ålder.

    På den tiden det begav sig tyckte jag väldigt bra om Anne Wibble - även när folk verkligen hackade på henne. Det var nog aningen udda - inte minst med tanke på att jag var så pass ung då, men jag tyckte att hon verkligen var en sympatisk politiker och även bra kvinnlig förebild.

    Säkert en del andra också, men de jag kommer på just idag.
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6
    Jag tycker också Gudrun är duktig på det hon gör, hon har karisma också. Jimmie framstår som skicklig i jämförelse med sina partikamrater (vilket kanske inte är så svårt), men tycker nog att han blir svarslös och säger en del dumma saker också i speciellt de engelskspråkiga intervjuer (från BBC?) som man sett på nätet. Men det kan ju bero på att det är svårt att tala om deras partiprogram på ett intelligent sätt överhuvudtaget. Anders Borg verkar bra på det han sysslar med oavsett om man vill ha en annan inriktning på politiken.
  12. 6
    Jag tycker också Gudrun är duktig på det hon gör, hon har karisma också. Jimmie framstår som skicklig i jämförelse med sina partikamrater (vilket kanske inte är så svårt), men tycker nog att han blir svarslös och säger en del dumma saker också i speciellt de engelskspråkiga intervjuer (från BBC?) som man sett på nätet. Men det kan ju bero på att det är svårt att tala om deras partiprogram på ett intelligent sätt överhuvudtaget. Anders Borg verkar bra på det han sysslar med oavsett om man vill ha en annan inriktning på politiken.
  13. Medlem sedan
    Jun 2004
    #7
    Ogilla ja...Bildt är inte så mysig nej men den mest osympatiske politikern är nog Tobias Billström...hu, han är hemsk (och jag har fått för mig att han är smygrasist, iallafall mkt fördomsfull)
  14. 7
    Ogilla ja...Bildt är inte så mysig nej men den mest osympatiske politikern är nog Tobias Billström...hu, han är hemsk (och jag har fått för mig att han är smygrasist, iallafall mkt fördomsfull)
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    Maria Wetterström framstår som klok och verbal, och kul med en yngre kvinna. Anne Wibble minns jag också lite vagt som att hon verkade trevlig...det var väl hon med "alla borde ha en årslön på banken" var det inte?
  16. 8
    Maria Wetterström framstår som klok och verbal, och kul med en yngre kvinna. Anne Wibble minns jag också lite vagt som att hon verkade trevlig...det var väl hon med "alla borde ha en årslön på banken" var det inte?
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9
    WetterSTRAND...sorry
  18. 9
    WetterSTRAND...sorry
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Ja, det blev en del rabalder kring detta uttalande av Anne Wibble.
  20. 10
    Ja, det blev en del rabalder kring detta uttalande av Anne Wibble.
  21. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #11

    Jo, det var hon

    Det blev genast en stor mediastorm som totalt ignorerade att hon målade upp det som en målsättning man borde ha och i stället kritiserades hon eftersom folk givetvis inte hade någon årslön på banken! Suck.

    Anne Wibble var duktig som ekonom men hon fungerade inte alls i TV, tyvärr.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  22. 11
    Jo, det var hon Det blev genast en stor mediastorm som totalt ignorerade att hon målade upp det som en målsättning man borde ha och i stället kritiserades hon eftersom folk givetvis inte hade någon årslön på banken! Suck.

    Anne Wibble var duktig som ekonom men hon fungerade inte alls i TV, tyvärr.
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Dem har jag inte sett

    Det är inte så att jag direkt följer Åkesson och några BBC-intervjuer har jag inte sett men att lyckas ta partiet till den position det har idag, trots att han är intensivt motarbetad av media, måste ändå tyda på en hel del politisk skicklighet. Det är möjligt att den i mångt och mycket går ut på att fånga upp missnöjesröster i allmänhet men ändå.

    Schyman är väldigt skicklig men på sätt och vis har hon en enklare sits än Åkesson då hon blir mycket välvilligt bemött inom media. Ändå, hon tog (v) till 12% en gång i tiden och det har ingen annan (v)-ledare varit i närheten av så hennes skicklighet vill jag inte ifrågasätta.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  24. 12
    Dem har jag inte sett Det är inte så att jag direkt följer Åkesson och några BBC-intervjuer har jag inte sett men att lyckas ta partiet till den position det har idag, trots att han är intensivt motarbetad av media, måste ändå tyda på en hel del politisk skicklighet. Det är möjligt att den i mångt och mycket går ut på att fånga upp missnöjesröster i allmänhet men ändå.

    Schyman är väldigt skicklig men på sätt och vis har hon en enklare sits än Åkesson då hon blir mycket välvilligt bemött inom media. Ändå, hon tog (v) till 12% en gång i tiden och det har ingen annan (v)-ledare varit i närheten av så hennes skicklighet vill jag inte ifrågasätta.
  25. Medlem sedan
    Apr 2012
    #13
    Där tror jag du har rätt. Han Axen är inte så där jättesympatisk heller...
  26. 13
    Där tror jag du har rätt. Han Axen är inte så där jättesympatisk heller...
  27. Medlem sedan
    Apr 2001
    #14
    Heidi Laine Lundgren (s), Birgitta Södertun (kd) - Region Skåne

    Maria Ward (s), Peter Ahlbom (v) - Helsingborg

    Alla ovan har en enastående förmåga att vara verkligt intresserade av förbättra för mina ungar i skolan och gör mer än snackar.

    I rikspolitiken är det svårare för då handlar det ju mer om vilket intryck man får via media. De jag tror skulle vara kul att ha hem på middag är Leif Pagrotsky, Maud Olofsson, Margot Wallström och kanske något otippat Anders Björck. Jag tror att han kan vara rätt finurlig och intressant att sitta och prata med.
  28. 14
    Heidi Laine Lundgren (s), Birgitta Södertun (kd) - Region Skåne

    Maria Ward (s), Peter Ahlbom (v) - Helsingborg

    Alla ovan har en enastående förmåga att vara verkligt intresserade av förbättra för mina ungar i skolan och gör mer än snackar.

    I rikspolitiken är det svårare för då handlar det ju mer om vilket intryck man får via media. De jag tror skulle vara kul att ha hem på middag är Leif Pagrotsky, Maud Olofsson, Margot Wallström och kanske något otippat Anders Björck. Jag tror att han kan vara rätt finurlig och intressant att sitta och prata med.
  29. Medlem sedan
    Jun 2004
    #15
    Bra tips...kände inte till dessa politiker (de första du nämner) mer än att jag hört namnen. Margot Wallström är ju den man tänkte skulle "ta över" efter den stora förlusten av Anna Lindh, men hon har inte blivit lika framträdande sen...
  30. 15
    Bra tips...kände inte till dessa politiker (de första du nämner) mer än att jag hört namnen. Margot Wallström är ju den man tänkte skulle "ta över" efter den stora förlusten av Anna Lindh, men hon har inte blivit lika framträdande sen...
  31. Medlem sedan
    Apr 2001
    #16
    Att ha en kristdemokrat som bra kontakt känns lite småmysko men hon är gammal barnmorska och fattar att saker tar tid och att alla ungar inte spelar i samma liga.

    Peter kandiderar till riksdagen i år men jag kan inte rösta på honom eftersom de har låst listorna (de flesta gör väl det) och vi tillhör ett annat distrikt. Annars kan man ju skriva en kandidats namn överst.

    Maria Ward är vice ordförande i socialnämnden och en helt ovärderlig kontakt. Jättebra att fråga om råd, snabb på att agera och passar verkligen kanonbra på sin post.
  32. 16
    Att ha en kristdemokrat som bra kontakt känns lite småmysko men hon är gammal barnmorska och fattar att saker tar tid och att alla ungar inte spelar i samma liga.

    Peter kandiderar till riksdagen i år men jag kan inte rösta på honom eftersom de har låst listorna (de flesta gör väl det) och vi tillhör ett annat distrikt. Annars kan man ju skriva en kandidats namn överst.

    Maria Ward är vice ordförande i socialnämnden och en helt ovärderlig kontakt. Jättebra att fråga om råd, snabb på att agera och passar verkligen kanonbra på sin post.
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    Väldigt få politiker jag gillar som personer, över huvud taget. Jag gillade Gustav Fridolins framtoning, när han var yngre. Nu har han slipats till standardpolitiker. En politiker jag faktiskt uppskattar som person, fast han kanske snarare är tjänsteman, är moderaten Peter Norman. En ärlig och rakryggad människa. En annan sak är att jag inte för fem öre delar hans politiska värderingar.
  34. 17
    Väldigt få politiker jag gillar som personer, över huvud taget. Jag gillade Gustav Fridolins framtoning, när han var yngre. Nu har han slipats till standardpolitiker. En politiker jag faktiskt uppskattar som person, fast han kanske snarare är tjänsteman, är moderaten Peter Norman. En ärlig och rakryggad människa. En annan sak är att jag inte för fem öre delar hans politiska värderingar.
  35. Medlem sedan
    May 2004
    #18

    Vet inte om jag gillar...

    politiker så, är ju egentligen rätt ointresserad. Men spontant så tycker jag Borg verkar rätt seriös, likaså Löven, i alla fall när han var fackbas.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  36. 18
    Vet inte om jag gillar... politiker så, är ju egentligen rätt ointresserad. Men spontant så tycker jag Borg verkar rätt seriös, likaså Löven, i alla fall när han var fackbas.
  37. Medlem sedan
    Nov 2003
    #19
    Min hemliga källa på regeringskansliet hävdar att Göran Hägglund är den trevligaste av alla statsråden. Själv har jag "träffat" (typ som i att hälsa på) Carl Bildt och Anders Borg bland annat men aldrig diskuterat med dem eller så. Jag beundrar politiker som är stringenta, kunniga och som har en hög integritet. Det finns flera som jag tycker kvalar in där, alltifrån Fridolin till Schyman och just Anders Borg. Jag gillar inte politiker som är populistiska eller som inte står för sina livsval, som den stackars Jonas Sjöstedt som för några år sen var "tvungen" att bo på Östermalm mot sin vilja. Jo, eller hur.
  38. 19
    Min hemliga källa på regeringskansliet hävdar att Göran Hägglund är den trevligaste av alla statsråden. Själv har jag "träffat" (typ som i att hälsa på) Carl Bildt och Anders Borg bland annat men aldrig diskuterat med dem eller så. Jag beundrar politiker som är stringenta, kunniga och som har en hög integritet. Det finns flera som jag tycker kvalar in där, alltifrån Fridolin till Schyman och just Anders Borg. Jag gillar inte politiker som är populistiska eller som inte står för sina livsval, som den stackars Jonas Sjöstedt som för några år sen var "tvungen" att bo på Östermalm mot sin vilja. Jo, eller hur.
  39. Gretah
    #20
    Ingen egentligen... Och inte av "rätt" anledningar heller. Jag gillar Federley för att han har Grand Danois och jag gillar Fredrik Reinfeldt för att han är lugn när han pratar...
    Men jag gillar i gen pga den politik de för...
  40. 20
    Ingen egentligen... Och inte av "rätt" anledningar heller. Jag gillar Federley för att han har Grand Danois och jag gillar Fredrik Reinfeldt för att han är lugn när han pratar...
    Men jag gillar i gen pga den politik de för...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar