Tips på bättre sömn...
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Tips på bättre sömn...

    Eller snarare att somna.... haft detta problem så länge jag kan minnas... Emellanåt tar jag milda insomningstabletter - det funkar - MEN ingen läkare vill ju skriva ut det så att det blir en vana - är för ung säger de. Köper det till viss del:-) Så - följande gör jag: inget kaffe från ca 15, tagit bort svart te och dricker örtte på kvällen(med valeriana, fänkål mm). Tränar inte för sent, har svalt i rummet, ALLTID öronproppar mm mm mm. Tänker att jag ska börja meditera - men får inte in typ en timmes meditation i mitt liv och vill inte heller. Kan kortare meditationer som görs regelbundet funka? Joo - har tagit tabletter med Valeriana ibland men känner ingen skillnad. TIPS?? (även på Alternativ medicin.)
  2. 1
    Tips på bättre sömn... Eller snarare att somna.... haft detta problem så länge jag kan minnas... Emellanåt tar jag milda insomningstabletter - det funkar - MEN ingen läkare vill ju skriva ut det så att det blir en vana - är för ung säger de. Köper det till viss del:-) Så - följande gör jag: inget kaffe från ca 15, tagit bort svart te och dricker örtte på kvällen(med valeriana, fänkål mm). Tränar inte för sent, har svalt i rummet, ALLTID öronproppar mm mm mm. Tänker att jag ska börja meditera - men får inte in typ en timmes meditation i mitt liv och vill inte heller. Kan kortare meditationer som görs regelbundet funka? Joo - har tagit tabletter med Valeriana ibland men känner ingen skillnad. TIPS?? (även på Alternativ medicin.)
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    Inte finns det väl något som säger att man måste meditera minst en timme i sträck? Jag tror även kortare meditationer kan vara väldigt bra. Jag ser ju att du provat det mesta, men för mig är t ex ett varmt bad innan läggdags väldigt avslappnande.

    Sedan kan det ju vara så att kroppen är avslappnad och trött men hjärnan vaken. Det spelar ju in hur man tänker om att man har svårt att somna. Ofta stressar man upp sig för att man inte somnar; och då somnar man inte...
  4. 2
    Inte finns det väl något som säger att man måste meditera minst en timme i sträck? Jag tror även kortare meditationer kan vara väldigt bra. Jag ser ju att du provat det mesta, men för mig är t ex ett varmt bad innan läggdags väldigt avslappnande.

    Sedan kan det ju vara så att kroppen är avslappnad och trött men hjärnan vaken. Det spelar ju in hur man tänker om att man har svårt att somna. Ofta stressar man upp sig för att man inte somnar; och då somnar man inte...
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Ladda ner Yoga Nidra, och lyssna på det innan sänggående, kan vara väldigt effektiv hjälp för insomning, och även om du inte somnar så återhäämtar du rejält vid Yoga Nidran.

    Passion flower ska funka bra vid sömnproblem har jag hört också:
    http://www.iherb.com/Now-Foods-Passi...A&gclsrc=aw.ds

    Och du behöver absolut inte meditera 1 timme. Börja med 5-10 minuter Det gör skillnad.

    Tag tid på dig att varva ner utan TV, dator och att du är aktiv. Jag är hopplös, sitter ofta och jobbar sent på kvällarna efter att barnen lagt sig och hjärnen kommer igång och går sedan på högvarv. Och då är det svårt att somna.

    Försök också att släcka ner hemma när det börjar närma sig läggdags, ha så mörkt som möjligt.

    Hmm, ja det är väl vad jag kan komma på just nu!
  6. 3
    Ladda ner Yoga Nidra, och lyssna på det innan sänggående, kan vara väldigt effektiv hjälp för insomning, och även om du inte somnar så återhäämtar du rejält vid Yoga Nidran.

    Passion flower ska funka bra vid sömnproblem har jag hört också:
    http://www.iherb.com/Now-Foods-Passi...A&gclsrc=aw.ds

    Och du behöver absolut inte meditera 1 timme. Börja med 5-10 minuter Det gör skillnad.

    Tag tid på dig att varva ner utan TV, dator och att du är aktiv. Jag är hopplös, sitter ofta och jobbar sent på kvällarna efter att barnen lagt sig och hjärnen kommer igång och går sedan på högvarv. Och då är det svårt att somna.

    Försök också att släcka ner hemma när det börjar närma sig läggdags, ha så mörkt som möjligt.

    Hmm, ja det är väl vad jag kan komma på just nu!
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4
    Tack snälla ni!
    Japp, mindre tv o så innan sänggående. Löser lite soduko innan jag släcker. Tror på meditation - att göra något aktivt s a s. O japp, e helt med på att kroppen är trött men hjärnan vaken:-) Följetången fortsätter:-)
  8. 4
    Tack snälla ni!
    Japp, mindre tv o så innan sänggående. Löser lite soduko innan jag släcker. Tror på meditation - att göra något aktivt s a s. O japp, e helt med på att kroppen är trött men hjärnan vaken:-) Följetången fortsätter:-)
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Ja meditation är bra, på youtube finns det guidade mditationer för insomning också!
    "Barn tycker att snäll är det finaste som finns. Barn är ofta klokare." Skalman
  10. 5
    Ja meditation är bra, på youtube finns det guidade mditationer för insomning också!
  11. Anonymmamma
    #6
    Vår dotter har just nu stora problem med sömnen och rådet vi fått från läkare är att skriva en sömndagbok. Där man skriver när man lade sig och när man uppskattar att man somnade, sedan när man vaknade. Om man sovit ostört eller vaknat under natten, sedan hur trött du är när du vaknar där 1 är inte trött och 10 är dödligt trött. Sedan till sist om du känner dig utvilad där 1 är utvilad och 10 fortfarande jätte trött.

    Detta är ett bra sätt att se om det finns något mönster i ditt problem.
    Som det ser ut för oss just nu kommer läkarna skriva ut ett lättare piller för insomning då det är den biten som är svår för vår dotter.

    Lycka till!
  12. 6
    Vår dotter har just nu stora problem med sömnen och rådet vi fått från läkare är att skriva en sömndagbok. Där man skriver när man lade sig och när man uppskattar att man somnade, sedan när man vaknade. Om man sovit ostört eller vaknat under natten, sedan hur trött du är när du vaknar där 1 är inte trött och 10 är dödligt trött. Sedan till sist om du känner dig utvilad där 1 är utvilad och 10 fortfarande jätte trött.

    Detta är ett bra sätt att se om det finns något mönster i ditt problem.
    Som det ser ut för oss just nu kommer läkarna skriva ut ett lättare piller för insomning då det är den biten som är svår för vår dotter.

    Lycka till!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar