Hur tänker ni om regeringsbildningen?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2012
    #1

    Hur tänker ni om regeringsbildningen?

    Känns ju som att det kommer att bli en riktig rysare.

    Röstar ni annorlunda i detta val än det senaste? Varför?
  2. 1
    Hur tänker ni om regeringsbildningen? Känns ju som att det kommer att bli en riktig rysare.

    Röstar ni annorlunda i detta val än det senaste? Varför?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Troligast just nu är väl (s)-(mp)

    Som opinionsundersökningarna ser ut krävs det något exceptionellt för att regeringen skall sitta kvar men man skall väl aldrig säga aldrig - oppositionens politik har ju över huvud taget inte granskats kritiskt ännu. Skulle det ske kan det nog påverka en hel del fast det känns inte troligt att det plötsligt skulle ske en total omsvängning hos media.

    Men givet dagens opinionsläge känns en (s)-(mp)-regering troligast. (v) kommer aldrig att fälla en vänsterregering och rösta med borgerligheten och de är på så sätt ett pålitligt stödparti för Löfven samtidigt som de får vara i opposition och slipper ta ansvar för obehagliga men nödvändiga beslut. Den rollen kan nog Sjöstedt trivas rätt bra i. Får (s)-(v)-(mp) dessutom egen majoritet slipper de bekymra sig om (sd) och har en betydligt enklare resa än om (sd) har kvar sin vågmästarställning.

    Även om (sd) sitter kvar som vågmästare kan nog en (s)-(mp)-regering klara sig rätt bra, i ekonomiska frågor kan de nog oftast få stöd av (sd). I andra frågor får en sådan regering söka stöd hos t.ex. (fp) om det gäller jämställdhet etc.

    Skulle däremot sexisterna i (F!) komma in i riksdagen får vi ett helt annat läge, då är extremvänstern så stark att både de och (v) nog kan tänkas komma med i en regering, om inte (m)-(s) går samman för landets bästas skull. Fast (F!) ser inte ut att kunna komma in så det scenariot verkar inte så troligt just nu.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Troligast just nu är väl (s)-(mp) Som opinionsundersökningarna ser ut krävs det något exceptionellt för att regeringen skall sitta kvar men man skall väl aldrig säga aldrig - oppositionens politik har ju över huvud taget inte granskats kritiskt ännu. Skulle det ske kan det nog påverka en hel del fast det känns inte troligt att det plötsligt skulle ske en total omsvängning hos media.

    Men givet dagens opinionsläge känns en (s)-(mp)-regering troligast. (v) kommer aldrig att fälla en vänsterregering och rösta med borgerligheten och de är på så sätt ett pålitligt stödparti för Löfven samtidigt som de får vara i opposition och slipper ta ansvar för obehagliga men nödvändiga beslut. Den rollen kan nog Sjöstedt trivas rätt bra i. Får (s)-(v)-(mp) dessutom egen majoritet slipper de bekymra sig om (sd) och har en betydligt enklare resa än om (sd) har kvar sin vågmästarställning.

    Även om (sd) sitter kvar som vågmästare kan nog en (s)-(mp)-regering klara sig rätt bra, i ekonomiska frågor kan de nog oftast få stöd av (sd). I andra frågor får en sådan regering söka stöd hos t.ex. (fp) om det gäller jämställdhet etc.

    Skulle däremot sexisterna i (F!) komma in i riksdagen får vi ett helt annat läge, då är extremvänstern så stark att både de och (v) nog kan tänkas komma med i en regering, om inte (m)-(s) går samman för landets bästas skull. Fast (F!) ser inte ut att kunna komma in så det scenariot verkar inte så troligt just nu.
  5. Medlem sedan
    Apr 2012
    #3
    Låter som en rimlig analys. Tror inte att Fi kommer in i riksdagen jag heller.
  6. 3
    Låter som en rimlig analys. Tror inte att Fi kommer in i riksdagen jag heller.
  7. Gretah
    #4
    Nej jag kommer rösta blankt, precis som vid många tidigare val.
  8. 4
    Nej jag kommer rösta blankt, precis som vid många tidigare val.
  9. Medlem sedan
    Apr 2012
    #5
    Förklara gärna varför för den inställningen har jag så svårt att förstå.
  10. 5
    Förklara gärna varför för den inställningen har jag så svårt att förstå.
  11. Gretah
    #6
    Det finns inget parti som i majoritet representerar mitt tänk. Jag är för blandad . Ser man sen till de båda blocken kan jag omöjligen ställa mej på den ena eller andra sidan.
    Röstar jag blankt har jag åtminstone använt min rätt. Och även en blank röst säger något.
  12. 6
    Det finns inget parti som i majoritet representerar mitt tänk. Jag är för blandad . Ser man sen till de båda blocken kan jag omöjligen ställa mej på den ena eller andra sidan.
    Röstar jag blankt har jag åtminstone använt min rätt. Och även en blank röst säger något.
  13. Medlem sedan
    Apr 2012
    #7
    Jag tycker att det enda du säger är att du låter andra bestämma istället för att göra det själv. Att inte välja är också ett val.
  14. 7
    Jag tycker att det enda du säger är att du låter andra bestämma istället för att göra det själv. Att inte välja är också ett val.
  15. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #8

    Vad säger valkompasserna för dig då?

    Du låter som tillhörig den perfekta målgruppen för en valkompass: Får du ungefär lika höga staplar för (m), (kd), (v) och (F!) så förstår jag om du röstar blankt. Om du däremot får en tydlig övervikt för endera blocket har du ju en bra fingervisning där.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  16. 8
    Vad säger valkompasserna för dig då? Du låter som tillhörig den perfekta målgruppen för en valkompass: Får du ungefär lika höga staplar för (m), (kd), (v) och (F!) så förstår jag om du röstar blankt. Om du däremot får en tydlig övervikt för endera blocket har du ju en bra fingervisning där.
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9
    Annorlunda jmf valet i maj men samma som i förra riksdagsvalet.

    Jag tror att socialdemokraterna och miljöpartiet kommer att få ett uppsving, moderaterna går ner och röster flyttas till centern och kd för att moderatväljarna är rädda att dessa partier åker ut annars.

    Och någonting säger mig att Jimmie inte kommer att klara sig så bra. Eller också är det bara min förhoppningar, men jag tror att missnöjesröstarna är rätt missnöjda med sd också och faller tillbaka på sina gamla partier.
  18. 9
    Annorlunda jmf valet i maj men samma som i förra riksdagsvalet.

    Jag tror att socialdemokraterna och miljöpartiet kommer att få ett uppsving, moderaterna går ner och röster flyttas till centern och kd för att moderatväljarna är rädda att dessa partier åker ut annars.

    Och någonting säger mig att Jimmie inte kommer att klara sig så bra. Eller också är det bara min förhoppningar, men jag tror att missnöjesröstarna är rätt missnöjda med sd också och faller tillbaka på sina gamla partier.
  19. Medlem sedan
    Apr 2012
    #10
    Jag hoppas så innerligt mycket att du har rätt om Sd. Jag vill också tro så.
  20. 10
    Jag hoppas så innerligt mycket att du har rätt om Sd. Jag vill också tro så.
  21. Gretah
    #11
    Öh va? Mitt val är att rösta blankt, vilket också är ett val, ja.
  22. 11
    Öh va? Mitt val är att rösta blankt, vilket också är ett val, ja.
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    2006 var det 22% som ville se sd i Landskronas kommunfullmäktige. Fyra år senare hade det sjunkit till 15%. Fortfarande galet många men det sjönk alltså trots att de har eller hade några av de mest tongivande och aktiva politikerna.

    Kanske tröttnade landskronaborna på luftlöftena. Jag hoppas att väljarna gör det här också. Jamen bara kolla på deras tv-reklam, det var väl ett riktigt bottennapp. Han blir körd i en bil och pratar om att han inte är politiskt korrekt. Vilken PR-byrå har blåst dem där??? Nä, den strategen var nog inte riktigt hundra på sitt jobb.....
  24. 12
    2006 var det 22% som ville se sd i Landskronas kommunfullmäktige. Fyra år senare hade det sjunkit till 15%. Fortfarande galet många men det sjönk alltså trots att de har eller hade några av de mest tongivande och aktiva politikerna.

    Kanske tröttnade landskronaborna på luftlöftena. Jag hoppas att väljarna gör det här också. Jamen bara kolla på deras tv-reklam, det var väl ett riktigt bottennapp. Han blir körd i en bil och pratar om att han inte är politiskt korrekt. Vilken PR-byrå har blåst dem där??? Nä, den strategen var nog inte riktigt hundra på sitt jobb.....
  25. Gretah
    #13
    Den har visat olika vid olika tillfällen och idag blev jag centerpartist
  26. 13
    Den har visat olika vid olika tillfällen och idag blev jag centerpartist
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Klart att det blir olika

    Det blir det för mig också men om jag får 78% på ett alliansparti och 74% på ett annat samtidigt som jag får 4% på (v) och 12% på (mp) så spelar det inte så stor roll exakt vilket parti som råkar komma i topp, tendensen är ju solklar och stämmer väl med min normala inställning.

    Det var det jag menade: Om du har en tydlig trend åt endera blocket är det ett tips att gå och rösta på det blocket, sedan må det vara tillfälligheter som gör att du bestämmer dig för exakt vilket. Om du däremot får resultat som pekar på olika block i olika valkompasser, då förstår jag bättre att du blir osäker och röstar blankt!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    Klart att det blir olika Det blir det för mig också men om jag får 78% på ett alliansparti och 74% på ett annat samtidigt som jag får 4% på (v) och 12% på (mp) så spelar det inte så stor roll exakt vilket parti som råkar komma i topp, tendensen är ju solklar och stämmer väl med min normala inställning.

    Det var det jag menade: Om du har en tydlig trend åt endera blocket är det ett tips att gå och rösta på det blocket, sedan må det vara tillfälligheter som gör att du bestämmer dig för exakt vilket. Om du däremot får resultat som pekar på olika block i olika valkompasser, då förstår jag bättre att du blir osäker och röstar blankt!
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15
    Jättesvårt. Jag kan inte ens spekulera. Det kan ju också hända mycket den sista tiden innan val som påverkar väljarna.
  30. 15
    Jättesvårt. Jag kan inte ens spekulera. Det kan ju också hända mycket den sista tiden innan val som påverkar väljarna.
  31. Medlem sedan
    Apr 2008
    #16
    Det blir ny regering, tror jag. Och jag tror det är bra, oavsett vem som har makten, så ska det röras om lite ibland. både Alliansen, och S+MP blir kompetenta regeringar, tror jag.

    Alliansen har inte tagit miljöfrågan på allvar, där har de schabblat. Så jag väjer likadant som i maj, men olika från förra valet.
  32. 16
    Det blir ny regering, tror jag. Och jag tror det är bra, oavsett vem som har makten, så ska det röras om lite ibland. både Alliansen, och S+MP blir kompetenta regeringar, tror jag.

    Alliansen har inte tagit miljöfrågan på allvar, där har de schabblat. Så jag väjer likadant som i maj, men olika från förra valet.
  33. Medlem sedan
    Jul 2006
    #17
    S har ju aldrig släppt in något annat parti i regeringen men om nu MP släpps in så undrar jag om V nöjer sig med att stå utanför.

    Jag kommer att rösta annorlunda än i förra riksdagsvalet. Jag kommer inte att rösta borgerligt. Endera SD eller blankt. Röstar jag SD kommer jag att personkryssa en kandidat som jag tycker är bra. I landsting och kommun vet jag inte. Möjligen att jag faktiskt röstar MP i kommunvalet, enbart pga att de driver en för mig viktig fråga väldigt starkt.
  34. 17
    S har ju aldrig släppt in något annat parti i regeringen men om nu MP släpps in så undrar jag om V nöjer sig med att stå utanför.

    Jag kommer att rösta annorlunda än i förra riksdagsvalet. Jag kommer inte att rösta borgerligt. Endera SD eller blankt. Röstar jag SD kommer jag att personkryssa en kandidat som jag tycker är bra. I landsting och kommun vet jag inte. Möjligen att jag faktiskt röstar MP i kommunvalet, enbart pga att de driver en för mig viktig fråga väldigt starkt.
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18
    Jag tror att det blir en S-MP-regering, jag tror inte att S kommer att våga bilda en minoritetsregering med tanke på SD:s ställning, och jag tror inte att de får egen majoritet. Och jag tror att det bli maktskifte. Jag kommer att rösta likadant som i förra riksdagsvalet.
  36. 18
    Jag tror att det blir en S-MP-regering, jag tror inte att S kommer att våga bilda en minoritetsregering med tanke på SD:s ställning, och jag tror inte att de får egen majoritet. Och jag tror att det bli maktskifte. Jag kommer att rösta likadant som i förra riksdagsvalet.
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Nja det kan nog...

    hetta till mot slutet, folk brukar vackla i tron när det närmar sig valdag.

    Personligen ger jag fn i att rösta som vanligt.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  38. 19
    Nja det kan nog... hetta till mot slutet, folk brukar vackla i tron när det närmar sig valdag.

    Personligen ger jag fn i att rösta som vanligt.
  39. mandelblomma
    #20
    Röstar på samma men tror att S ihop med mp kommer vinna. Tyvärr tror jag SD kommer få många procent också.
  40. 20
    Röstar på samma men tror att S ihop med mp kommer vinna. Tyvärr tror jag SD kommer få många procent också.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar