Motstridigt om tiggare
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2012
    #1

    Motstridigt om tiggare

    Jag tycker att det går stick i stäv med varandra att ha åsikten att tiggeri borde förbjudas och samtidigt har varit någon som röstade ja till att gå med i EU. Öppnar man upp för en europeisk gemenskap så säger man ja även till fri rörlighet för tiggare. Nu vet inte jag om det stämmer med någons åsikter här men det var ju exv en moderat som lade förslaget om förbud och som rimligen var en ivrig förespråkare för medlemskap. Konstigt.
  2. 1
    Motstridigt om tiggare Jag tycker att det går stick i stäv med varandra att ha åsikten att tiggeri borde förbjudas och samtidigt har varit någon som röstade ja till att gå med i EU. Öppnar man upp för en europeisk gemenskap så säger man ja även till fri rörlighet för tiggare. Nu vet inte jag om det stämmer med någons åsikter här men det var ju exv en moderat som lade förslaget om förbud och som rimligen var en ivrig förespråkare för medlemskap. Konstigt.
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Att tacka ja till EU-medlemskap är väl inte samma sak som att tacka ja till att få hit tiggare. EU-medlemskapet innebär både för- och nackdelar, möjligheter och utmaningar, som med det mesta. Det är också olika för olika länder.
  4. 2
    Att tacka ja till EU-medlemskap är väl inte samma sak som att tacka ja till att få hit tiggare. EU-medlemskapet innebär både för- och nackdelar, möjligheter och utmaningar, som med det mesta. Det är också olika för olika länder.
  5. Medlem sedan
    Apr 2012
    #3
    Tacka ja och tacka ja... det är en konsekvens av att vi är med i EU. Man kan ju inte bara ta russinen ur kakan s a s. Vi kan ju inte välja vilka saker med EU vi vill acceptera, det är bara att tugga och svälja.
  6. 3
    Tacka ja och tacka ja... det är en konsekvens av att vi är med i EU. Man kan ju inte bara ta russinen ur kakan s a s. Vi kan ju inte välja vilka saker med EU vi vill acceptera, det är bara att tugga och svälja.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Det är givetvis två helt olika saker

    Jovisst innebär den fria rörligheten att lika väl som att svenskar får vara hemlösa och tigga i Spanien så får rumäner komma till Sverige och tigga men det har inget att göra med huruvida tiggeri skall vara tillåtet eller inte.

    Det var förbjudet att tigga I Sverige fram till 1964 då lösdriverilagen avskaffades. Det var långt innan någon funderade på att gå med i EU.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Det är givetvis två helt olika saker Jovisst innebär den fria rörligheten att lika väl som att svenskar får vara hemlösa och tigga i Spanien så får rumäner komma till Sverige och tigga men det har inget att göra med huruvida tiggeri skall vara tillåtet eller inte.

    Det var förbjudet att tigga I Sverige fram till 1964 då lösdriverilagen avskaffades. Det var långt innan någon funderade på att gå med i EU.
  9. Medlem sedan
    Apr 2012
    #5
    Vad är det som är två olika saker?

    Vi ska tillåta fri rörlighet men förbjuda de saker som stör oss? Det funkar ju inte så. Man får ta det onda med det goda helt enkelt. om man nu var en sån som röstade ja till EU...

    Men ska jag tolka det som att du är för ett förbud alltså?
  10. 5
    Vad är det som är två olika saker?

    Vi ska tillåta fri rörlighet men förbjuda de saker som stör oss? Det funkar ju inte så. Man får ta det onda med det goda helt enkelt. om man nu var en sån som röstade ja till EU...

    Men ska jag tolka det som att du är för ett förbud alltså?
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Tiggeri och EU-medlemsskap

    De har inte med varandra att göra, vilket jag visade i inlägget nyss.

    Jag vill inte se något förbud mot tiggeri utan jag vill se att EU sätter press på Rumänien att inte diskriminera sina egna medborgare och att Rumänien ser till att använda de pengar som EU har anslagit till fattigdomsbekämpning.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Tiggeri och EU-medlemsskap De har inte med varandra att göra, vilket jag visade i inlägget nyss.

    Jag vill inte se något förbud mot tiggeri utan jag vill se att EU sätter press på Rumänien att inte diskriminera sina egna medborgare och att Rumänien ser till att använda de pengar som EU har anslagit till fattigdomsbekämpning.
  13. Medlem sedan
    Jul 2006
    #7
    Så man kan inte tycka att det är bra att Europas länder utökar sitt samarbete utan att också tycka att det är OK med tiggare? Jaha...
  14. 7
    Så man kan inte tycka att det är bra att Europas länder utökar sitt samarbete utan att också tycka att det är OK med tiggare? Jaha...
  15. Medlem sedan
    Apr 2012
    #8
    På vilket sätt visade du det? Jag hänger inte alls med på resonemanget.
  16. 8
    På vilket sätt visade du det? Jag hänger inte alls med på resonemanget.
  17. Medlem sedan
    Apr 2012
    #9
    Tycka kan man göra men handlingar ger konsekvenser. Man kan ju inte bara välja de man tycker gynnar en själv utan får acceptera de mindre tjusiga sidorna av myntet också. Kanske skulle du eller någon gjort en lite djupare analys när du eller någon valde att tacka ja till att vara med i EU?
  18. 9
    Tycka kan man göra men handlingar ger konsekvenser. Man kan ju inte bara välja de man tycker gynnar en själv utan får acceptera de mindre tjusiga sidorna av myntet också. Kanske skulle du eller någon gjort en lite djupare analys när du eller någon valde att tacka ja till att vara med i EU?
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    OK

    "Det var förbjudet att tigga I Sverige fram till 1964 då lösdriverilagen avskaffades. Det var långt innan någon funderade på att gå med i EU"

    Huruvida man vill/behöver förbjuda tiggeri eller inte är alltså bevisligen helt oberoende av om vi är medlemmar i EU eller inte. Sedan går som sagt strömmarna inte bara åt ett håll: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18792121.ab

    Vi kan gärna prata om tiggare och jag har inget problem med att diskutera EU, men det är två olika frågor.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    OK "Det var förbjudet att tigga I Sverige fram till 1964 då lösdriverilagen avskaffades. Det var långt innan någon funderade på att gå med i EU"

    Huruvida man vill/behöver förbjuda tiggeri eller inte är alltså bevisligen helt oberoende av om vi är medlemmar i EU eller inte. Sedan går som sagt strömmarna inte bara åt ett håll: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18792121.ab

    Vi kan gärna prata om tiggare och jag har inget problem med att diskutera EU, men det är två olika frågor.
  21. Medlem sedan
    Jul 2006
    #11
    99,9% av alla val här i livet ger upphov till både för- och nackdelar. Det naturliga är att vidta åtgärder för att minimera nackdelarna så mycket som möjligt. Det är alltså inget konstigt med att gå in i EU och sedan lagstifta mot tiggeri, om tiggeri visar sig vara en icke önskvärd utveckling av medlemskapet. Den här typen av åtgärder vidtar man hela tiden. Sätter du dig i en bil vidtar du en rad åtgärder för att slippa drabbas av den negativa konsekvensen att bli skadad i trafiken. Menar du att man inte ska sätta på sig bilbälte utan istället acceptera de mindre tjusiga sidorna av bilkörningen?
  22. 11
    99,9% av alla val här i livet ger upphov till både för- och nackdelar. Det naturliga är att vidta åtgärder för att minimera nackdelarna så mycket som möjligt. Det är alltså inget konstigt med att gå in i EU och sedan lagstifta mot tiggeri, om tiggeri visar sig vara en icke önskvärd utveckling av medlemskapet. Den här typen av åtgärder vidtar man hela tiden. Sätter du dig i en bil vidtar du en rad åtgärder för att slippa drabbas av den negativa konsekvensen att bli skadad i trafiken. Menar du att man inte ska sätta på sig bilbälte utan istället acceptera de mindre tjusiga sidorna av bilkörningen?
  23. Medlem sedan
    Apr 2012
    #12
    God dag yxskaft?

    Det ÄR inte förbjudet med tiggeri i Sverige idag och en konsekvens av att vi blev med i EU är ökad rörlighet, även för tiggare - ergo: att vissa av oss sagt ja till EU innebär att vi också sagt ja till tiggare.
  24. 12
    God dag yxskaft?

    Det ÄR inte förbjudet med tiggeri i Sverige idag och en konsekvens av att vi blev med i EU är ökad rörlighet, även för tiggare - ergo: att vissa av oss sagt ja till EU innebär att vi också sagt ja till tiggare.
  25. Medlem sedan
    Apr 2012
    #13
    Jag tycker att det är ett rätt unket sätt att se på saken - att bara välja de fina bitarna av ett EU-medlemskap. Vi (ni) har sagt ja till ökad rörlighet. kanske tänkte ni att det bara skulle gälla fin arbetskraft? Att många länder även i Europa är fattiga innebär ju att vi genom ett medlemskap på ett sätt sagt ja till att även omfatta deras fattigdom - det är ju så EU funkar.

    Att förbjuda tiggeri är en annan fråga. Jag tror för det första inte att vi kommer att göra det. För det andra löser det ju inga som helst problem. De fattiga tiggarna blir inte mindre fattiga för att vi förbjuder dem att tigga. Vi tar bort deras möjlighet till försörjning bara.
  26. 13
    Jag tycker att det är ett rätt unket sätt att se på saken - att bara välja de fina bitarna av ett EU-medlemskap. Vi (ni) har sagt ja till ökad rörlighet. kanske tänkte ni att det bara skulle gälla fin arbetskraft? Att många länder även i Europa är fattiga innebär ju att vi genom ett medlemskap på ett sätt sagt ja till att även omfatta deras fattigdom - det är ju så EU funkar.

    Att förbjuda tiggeri är en annan fråga. Jag tror för det första inte att vi kommer att göra det. För det andra löser det ju inga som helst problem. De fattiga tiggarna blir inte mindre fattiga för att vi förbjuder dem att tigga. Vi tar bort deras möjlighet till försörjning bara.
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Nej, det är inte samma sak

    Det vi har sagt ja till är fri rörlighet över gränserna. Det innebär att människor kan komma hit och jobba, att sveenska kan fara till andra länder och jobba men också att man får resa både till och från Sverige även i andra syften. Det har dock inget med tiggeri som sådant att göra - vi kan fortfarande t.ex. återinföra en lag mot tiggeri om vi vill det utan att bryta mot EU-fördraget.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    Nej, det är inte samma sak Det vi har sagt ja till är fri rörlighet över gränserna. Det innebär att människor kan komma hit och jobba, att sveenska kan fara till andra länder och jobba men också att man får resa både till och från Sverige även i andra syften. Det har dock inget med tiggeri som sådant att göra - vi kan fortfarande t.ex. återinföra en lag mot tiggeri om vi vill det utan att bryta mot EU-fördraget.
  29. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #15

    En annan sak förresten

    När vi gick med i EU, det som du inte verkar gilla att vi sade ja till, var Rumänien inte medlem. Inget annat östeuropeiskt land heller för den delen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  30. 15
    En annan sak förresten När vi gick med i EU, det som du inte verkar gilla att vi sade ja till, var Rumänien inte medlem. Inget annat östeuropeiskt land heller för den delen.
  31. Medlem sedan
    Jul 2006
    #16
    Välja de fina bitarna? Genom att vi är nettobidragsgivare i EU - dvs betalar mer i avgift än vi får tillbaka i olika typer av stöd - så stöttar vi de facto europeiska länder som är fattigare än Sverige genom vårt medlemskap. Är det att "välja de fina bitarna"?

    Ja, den ökade rörligheten i EU gäller _arbetskraft_. Inte tiggare. Du får bara uppehålla dig i mer än tre månader i ett annat EU-land om du har ett jobb. Annars måste du åka hem. Så tanken med EU har aldrig varit att ge fri rörlighet till tiggare. Tanken med EU är att ge medborgarna större möjlighet att bo, jobba och studera inom området.

    Tycker du att det är bättre att vi som är positiva till ett EU-medlemskap ska bli negativa och börja argumentera för att säga upp medlemskapet och därmed medverka till att dra ner på stödet till mindre utvecklade regioner i Europa? Vi kan göra så. Vi går ur EU, behåller pengarna själva och förbjuder tiggeri. Bra så? Det är väl det du verkar tycka, du som säger nej till EU.

    Jag har aldrig sagt att förbud mot tiggeri löser problemet för tiggarna. Men tiggeriet är ett problem även för svenskar. Och DET problemet löser man med förbud.
  32. 16
    Välja de fina bitarna? Genom att vi är nettobidragsgivare i EU - dvs betalar mer i avgift än vi får tillbaka i olika typer av stöd - så stöttar vi de facto europeiska länder som är fattigare än Sverige genom vårt medlemskap. Är det att "välja de fina bitarna"?

    Ja, den ökade rörligheten i EU gäller _arbetskraft_. Inte tiggare. Du får bara uppehålla dig i mer än tre månader i ett annat EU-land om du har ett jobb. Annars måste du åka hem. Så tanken med EU har aldrig varit att ge fri rörlighet till tiggare. Tanken med EU är att ge medborgarna större möjlighet att bo, jobba och studera inom området.

    Tycker du att det är bättre att vi som är positiva till ett EU-medlemskap ska bli negativa och börja argumentera för att säga upp medlemskapet och därmed medverka till att dra ner på stödet till mindre utvecklade regioner i Europa? Vi kan göra så. Vi går ur EU, behåller pengarna själva och förbjuder tiggeri. Bra så? Det är väl det du verkar tycka, du som säger nej till EU.

    Jag har aldrig sagt att förbud mot tiggeri löser problemet för tiggarna. Men tiggeriet är ett problem även för svenskar. Och DET problemet löser man med förbud.
  33. Medlem sedan
    Apr 2012
    #17
    Som sagt så är det en helt annan diskussion om huruvida vi ska förbjuda tiggeri. Nu är det ju inte förbjudet, vilket är min poäng - så då är det märkligt att tycka något om den fria rörligheten. När man sagt ja en gång.
    Tänkte inte på det, liksom.
  34. 17
    Som sagt så är det en helt annan diskussion om huruvida vi ska förbjuda tiggeri. Nu är det ju inte förbjudet, vilket är min poäng - så då är det märkligt att tycka något om den fria rörligheten. När man sagt ja en gång.
    Tänkte inte på det, liksom.
  35. Medlem sedan
    Oct 2000
    #18
    Hur får du ihop det?
    Nu vill jag understryka att jag inte tycker man ska förbjuda tiggeri, men hur menar du att det har med EU-medlemsskapet att göra?
    Det finns väl tusentals lagar som är olika mellan EU-länderna så varför skulle just denna ha med medlemsskapet att göra?
  36. 18
    Hur får du ihop det?
    Nu vill jag understryka att jag inte tycker man ska förbjuda tiggeri, men hur menar du att det har med EU-medlemsskapet att göra?
    Det finns väl tusentals lagar som är olika mellan EU-länderna så varför skulle just denna ha med medlemsskapet att göra?
  37. Medlem sedan
    Apr 2012
    #19
    Och? Det kommer väl inte som någon överraskning att fler länder skulle bli medlemmar.
  38. 19
    Och? Det kommer väl inte som någon överraskning att fler länder skulle bli medlemmar.
  39. Medlem sedan
    Apr 2012
    #20
    Ja jag tycker att vi ska gå ur EU så för mig låter det som en bra lösning. För dig låter det som att du helt enkelt får bita i det sura äpplet
  40. 20
    Ja jag tycker att vi ska gå ur EU så för mig låter det som en bra lösning. För dig låter det som att du helt enkelt får bita i det sura äpplet
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar