Flytta hemifrån - basgrejer?
Ordet är fritt
  1. Gretah
    #1

    Flytta hemifrån - basgrejer?

    Nu är det dags för våran fosterson att stå på egna ben. Mitt huvud är fullt av saker och behöver hjälp.
    Vilka saker är nödvändiga som bas i hemmet?
    Främst tänker jag hygien, rengöring och köksrengöring... Allt som har med städ att göra och den egna hygienen.
    Sen får ni gärna fylla på med bra bassaker för övriga hemmet!

    Han har en del men jag behöver hjälp att pricka av och komma ihåg Han har: Säng och allt som hör till, en tresitssoffa och bord till det, tv-bänk med tv, databord med dator och allt sånt. Litet köksbord med två stolar.
  2. 1
    Flytta hemifrån - basgrejer? Nu är det dags för våran fosterson att stå på egna ben. Mitt huvud är fullt av saker och behöver hjälp.
    Vilka saker är nödvändiga som bas i hemmet?
    Främst tänker jag hygien, rengöring och köksrengöring... Allt som har med städ att göra och den egna hygienen.
    Sen får ni gärna fylla på med bra bassaker för övriga hemmet!

    Han har en del men jag behöver hjälp att pricka av och komma ihåg Han har: Säng och allt som hör till, en tresitssoffa och bord till det, tv-bänk med tv, databord med dator och allt sånt. Litet köksbord med två stolar.
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    Dammsugare, strykbräda, strykjärn, tvättkorg(ar).
    Gardiner, krukväxter, mattor, dukar.
    Duschdraperi, vattenskrapa, toaborste.

    Tex
    I much prefer whining to counting my blessings!
  4. 2
    Dammsugare, strykbräda, strykjärn, tvättkorg(ar).
    Gardiner, krukväxter, mattor, dukar.
    Duschdraperi, vattenskrapa, toaborste.

    Tex
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Kökssaker

    har han det?

    Slevar,grytor,diskställ,bestic kslåda,porslin,bestick,tallrik ar
    Visp,måttsats,stekjärn,durksla g,sil,stekspade,knivar,osthyve l
    skärbrädor,rivjärn,vitlökspres s
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  6. 3
    Kökssaker har han det?

    Slevar,grytor,diskställ,bestic kslåda,porslin,bestick,tallrik ar
    Visp,måttsats,stekjärn,durksla g,sil,stekspade,knivar,osthyve l
    skärbrädor,rivjärn,vitlökspres s
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Anteckningsblock

    På det skriver han upp allt han kommer på att han saknar när han bor där. I början kommer det att bli allt möjligt, så småningom allt mindre.

    Fungerar förstås bäst om han inte flyttar alltför långt bort utan att ni kan sticka dit varje helg eller så.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Anteckningsblock På det skriver han upp allt han kommer på att han saknar när han bor där. I början kommer det att bli allt möjligt, så småningom allt mindre.

    Fungerar förstås bäst om han inte flyttar alltför långt bort utan att ni kan sticka dit varje helg eller så.
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5
    Tvättmedel, sköljmedel, diskmedel, diskborste, disktrasor, dammvippa+trasa
    Skulle kolla på såna där startboxar som t ex IKEA har (jag tror jag köpte på Ellos när jag flyttade hemifrån) för att fylla upp husgeråden
  10. 5
    Tvättmedel, sköljmedel, diskmedel, diskborste, disktrasor, dammvippa+trasa
    Skulle kolla på såna där startboxar som t ex IKEA har (jag tror jag köpte på Ellos när jag flyttade hemifrån) för att fylla upp husgeråden
  11. Gretah
    #6
    Tack Dammsugare har han fått av sin mamma, men dammsugspåsar kom jag på kan ju vara bra att ha hemma. Ett paket dammsugspåsar kommer nog räcka långe länge
  12. 6
    Tack Dammsugare har han fått av sin mamma, men dammsugspåsar kom jag på kan ju vara bra att ha hemma. Ett paket dammsugspåsar kommer nog räcka långe länge
  13. Gretah
    #7
    Tack! Skrev upp nästan allt av dina tips, vet att han har porslin, bestick, glas och koppar och ett durkslag
    Visst, man behöver inte ha exakt allt på en gång, men en lista kan vara bra ändå.
  14. 7
    Tack! Skrev upp nästan allt av dina tips, vet att han har porslin, bestick, glas och koppar och ett durkslag
    Visst, man behöver inte ha exakt allt på en gång, men en lista kan vara bra ändå.
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8

    Absolut

    bra att ha en lista...
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  16. 8
    Absolut bra att ha en lista...
  17. Gretah
    #9
    Såvida han inte får arbete på annan ort så har han tillsvidare en etta inte alls långt från oss.
    Precis, ett anteckningsblock att skriva ner sånt han kommer på att han behöver. Det är ju mer än man tror trots allt.
  18. 9
    Såvida han inte får arbete på annan ort så har han tillsvidare en etta inte alls långt från oss.
    Precis, ett anteckningsblock att skriva ner sånt han kommer på att han behöver. Det är ju mer än man tror trots allt.
  19. Gretah
    #10
    Jag funderar på att åka iväg till ikea med honom faktiskt. Dels kan han övningsköra dit och hem och så kan han få bra bassaker till bra pris. Han behöver tex några lampor...
  20. 10
    Jag funderar på att åka iväg till ikea med honom faktiskt. Dels kan han övningsköra dit och hem och så kan han få bra bassaker till bra pris. Han behöver tex några lampor...
  21. Medlem sedan
    Apr 2008
    #11
    Sköljmedel? Finns det fler än tonårsflickor som använder det?

    Men en tur till IKEA är inte dumt.
  22. 11
    Sköljmedel? Finns det fler än tonårsflickor som använder det?

    Men en tur till IKEA är inte dumt.
  23. Medlem sedan
    Apr 2008
    #12
    Beroende på hur långt han flyttar, och hurr länge ni finns tillgängliga, så skulle ajg nog vara lite försiktig med att fixa allt åt honom. Jag skulle alltså inte köpa ett strykhjärn och sköljmedel, som han aldrig kommer att anvädna. Tvätt och diskmedel, javisst. Men gillar Christopers förslag bättre, ett block där han själv kan skriva upp vad han saknar. Och så får han hjälp att fixa det.

    Fast en konservöppnare är rätt bra
  24. 12
    Beroende på hur långt han flyttar, och hurr länge ni finns tillgängliga, så skulle ajg nog vara lite försiktig med att fixa allt åt honom. Jag skulle alltså inte köpa ett strykhjärn och sköljmedel, som han aldrig kommer att anvädna. Tvätt och diskmedel, javisst. Men gillar Christopers förslag bättre, ett block där han själv kan skriva upp vad han saknar. Och så får han hjälp att fixa det.

    Fast en konservöppnare är rätt bra
  25. Gretah
    #13
    Nej då, vi ska inte fixa allt detta åt honom, men lite basgrejer vill jag vara med och fixa känner jag, fast tillsammans med honom och även med hans pengar
    Det var just det där basic som kan vara bra. Jag tänkte tex ge honom skurhink, mopp å rengöringsmedel som inflyttningspresent, eller en låda med diverse bra saker som toaborste, diskmedel, tvättmedel mm
    Och anteckningsblocket som Christopher sa blir ju ett måste Han kommer upptäcka massor allt eftersom.
  26. 13
    Nej då, vi ska inte fixa allt detta åt honom, men lite basgrejer vill jag vara med och fixa känner jag, fast tillsammans med honom och även med hans pengar
    Det var just det där basic som kan vara bra. Jag tänkte tex ge honom skurhink, mopp å rengöringsmedel som inflyttningspresent, eller en låda med diverse bra saker som toaborste, diskmedel, tvättmedel mm
    Och anteckningsblocket som Christopher sa blir ju ett måste Han kommer upptäcka massor allt eftersom.
  27. Medlem sedan
    Jan 2009
    #14
    Jag skulle satsa på sådant han inte kostar på sig själv:

    Lite trista prylar: Första hjälpen, brandfilt/brandsläckare, brandlarm, mopp och övriga städprylar som du själv skrev låter bra. Och en bra grundkokbok där det framgår grunderna i hur man lagar mat.

    Sedan lite sådant som ger vardagslyx: en basilikaplanta, en fin olja, lite kryddor, flingsalt, balsamvinäger, en krukväxt (tålig).
    Ha det gott!
  28. 14
    Jag skulle satsa på sådant han inte kostar på sig själv:

    Lite trista prylar: Första hjälpen, brandfilt/brandsläckare, brandlarm, mopp och övriga städprylar som du själv skrev låter bra. Och en bra grundkokbok där det framgår grunderna i hur man lagar mat.

    Sedan lite sådant som ger vardagslyx: en basilikaplanta, en fin olja, lite kryddor, flingsalt, balsamvinäger, en krukväxt (tålig).
  29. Salander
    #15
    Förutom glas och porslin och sånt som ni säkert redan tänkt på, så brukar grytlappar och grytunderlägg vara sånt som man glömmer att köpa
  30. 15
    Förutom glas och porslin och sånt som ni säkert redan tänkt på, så brukar grytlappar och grytunderlägg vara sånt som man glömmer att köpa
  31. Gretah
    #16
    Jättebra med brandvarnare å ett fösta hjälpen-set. Tack!
  32. 16
    Jättebra med brandvarnare å ett fösta hjälpen-set. Tack!
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17
    Håller med här men lägger till en penna.
  34. 17
    Håller med här men lägger till en penna.
  35. Gretah
    #18
    Grytunderlägg har han, men grytlappar tittade jag efter idag när jag var ute utan att få nåt ned mej hem Men det måste skrivas upp! Tack
  36. 18
    Grytunderlägg har han, men grytlappar tittade jag efter idag när jag var ute utan att få nåt ned mej hem Men det måste skrivas upp! Tack
  37. Kerstimärta
    #19
    ombyte med lakan och badlakan och handdukar?
  38. 19
    ombyte med lakan och badlakan och handdukar?
  39. Medlem sedan
    Apr 2008
    #20
    Skruvmejsel och hammare , så man kan sätta upp sina bilder eller högtalare, sånt är också bra. Har för mej att jag sett prisvärt "flytta-hemifrån-set" på det, någonstans
  40. 20
    Skruvmejsel och hammare , så man kan sätta upp sina bilder eller högtalare, sånt är också bra. Har för mej att jag sett prisvärt "flytta-hemifrån-set" på det, någonstans
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar