Intressant!
Ordet är fritt
  1. Misell
    #1
  2. 1
  3. Medlem sedan
    Nov 1998
    #2
    Har alltid förespråkat detta. Och om man även avskaffar betygen, så blir kanske prestationerna ännu bättre!
  4. 2
    Har alltid förespråkat detta. Och om man även avskaffar betygen, så blir kanske prestationerna ännu bättre!
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    Niorna på sonens skola fick ett genomsnitt på 251 i våras. Nu kan man tänka sig att Lund är en så himla utpräglad akademikerstad men det är fortfarande 20 poäng över snittet i kommunen. Waldorf har inga betyg, är väldigt sparsamma med läxor och fokuserar på undervisning skoltid.
  6. 3
    Niorna på sonens skola fick ett genomsnitt på 251 i våras. Nu kan man tänka sig att Lund är en så himla utpräglad akademikerstad men det är fortfarande 20 poäng över snittet i kommunen. Waldorf har inga betyg, är väldigt sparsamma med läxor och fokuserar på undervisning skoltid.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Hur söker Waldorf-elever till vanligt gymnasium efter grundskolan om de inte har betyg?
  8. 4
    Hur söker Waldorf-elever till vanligt gymnasium efter grundskolan om de inte har betyg?
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Mina barn går och har gått på en kommunal skola som inte har läxor. Niorna som gick ut i våras hade ett snitt på 256.

    Så, det är inget nytt att bristen på läxor skulle kunna ha en bra inverkan.

    Men jag håller med de i artikeln fullt ut. Finns mycket att vinna på att ändra arbetssätt i skolan och komma bort från läxorna.
  10. 5
    Mina barn går och har gått på en kommunal skola som inte har läxor. Niorna som gick ut i våras hade ett snitt på 256.

    Så, det är inget nytt att bristen på läxor skulle kunna ha en bra inverkan.

    Men jag håller med de i artikeln fullt ut. Finns mycket att vinna på att ändra arbetssätt i skolan och komma bort från läxorna.
  11. Medlem sedan
    Jul 2006
    #6
    Det låter som att de har hittat ett bra grepp överlag i skolan, inte bara vad gäller frånvaron av läxor.
  12. 6
    Det låter som att de har hittat ett bra grepp överlag i skolan, inte bara vad gäller frånvaron av läxor.
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #7
    Sonen gick på en läxfri skola där vi bodde förut, resultat, tappade ett år i samtliga kärnämnen.
  14. 7
    Sonen gick på en läxfri skola där vi bodde förut, resultat, tappade ett år i samtliga kärnämnen.
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #8
    Glömde, slutbetygen bland 9rna har legat kring 200
  16. 8
    Glömde, slutbetygen bland 9rna har legat kring 200
  17. Misell
    #9
    Hur menar du med att han tappade ett år?
  18. 9
    Hur menar du med att han tappade ett år?
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #10
    När vi flyttade hit, där vi bor nu, så låg han efter ungefär ett år i kärnämnena, det var först i 8:en han kom i kapp, sedan gick han ut med bra betyg, 260 poäng, med A i matte och fysik. Matten var ett av de ämnena han låg ett år efter.
  20. 10
    När vi flyttade hit, där vi bor nu, så låg han efter ungefär ett år i kärnämnena, det var först i 8:en han kom i kapp, sedan gick han ut med bra betyg, 260 poäng, med A i matte och fysik. Matten var ett av de ämnena han låg ett år efter.
  21. Medlem sedan
    Jan 2009
    #11
    Jag tror att du tappar i personlig utveckling. Jag tror det är nyttigt för elever att träna sig att ta eget ansvar. Jag hade en enorm fördel på universitet för jag var van från konvux att ta eget ansvar i större utsträckning än eleverna som kom direkt från gymnasiet. Visst jag var två år äldre också, det kanske också påverkade, men sannolikt mindre.
    Ha det gott!
  22. 11
    Jag tror att du tappar i personlig utveckling. Jag tror det är nyttigt för elever att träna sig att ta eget ansvar. Jag hade en enorm fördel på universitet för jag var van från konvux att ta eget ansvar i större utsträckning än eleverna som kom direkt från gymnasiet. Visst jag var två år äldre också, det kanske också påverkade, men sannolikt mindre.
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #12
    Det är jag väldigt säker på. Om man ska läsa vidare, så måste man vara van vid att läsa utanför skolan.
    Läxor är ett sätt att träna inför högre studier.
    Men läxorna måste ju vara vettiga, och ge något och framför allt något som eleverna ska kunna klara av på egen hand.
  24. 12
    Det är jag väldigt säker på. Om man ska läsa vidare, så måste man vara van vid att läsa utanför skolan.
    Läxor är ett sätt att träna inför högre studier.
    Men läxorna måste ju vara vettiga, och ge något och framför allt något som eleverna ska kunna klara av på egen hand.
  25. Medlem sedan
    Oct 2006
    #13
    Vår skola hade 212 meritpoäng för niorna (fast det är några år sen, två tror jag).
    Jag tycker inte läxor är problemet, de gånger det är läxor som behöver nötas in iaf som huvudräkning, glosor, eller annat man behöver repetera tills man kan.

    Problemet kommer när det är läxor varken eleven eller föräldern fattar för att det är tja matte man inte minns eller inte vet hur de räknar nuförtiden och det inte är repetion för eleven utan nyinlärning.

    Frulle, tror jag de skulle få en hel del bra resultat på. Många går till skolan utan att ha ätit har jag förstått och då lär inlärning fram till lunch gå sådär.
  26. 13
    Vår skola hade 212 meritpoäng för niorna (fast det är några år sen, två tror jag).
    Jag tycker inte läxor är problemet, de gånger det är läxor som behöver nötas in iaf som huvudräkning, glosor, eller annat man behöver repetera tills man kan.

    Problemet kommer när det är läxor varken eleven eller föräldern fattar för att det är tja matte man inte minns eller inte vet hur de räknar nuförtiden och det inte är repetion för eleven utan nyinlärning.

    Frulle, tror jag de skulle få en hel del bra resultat på. Många går till skolan utan att ha ätit har jag förstått och då lär inlärning fram till lunch gå sådär.
  27. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14
    Och det var svar till TS. ..
  28. 14
    Och det var svar till TS. ..
  29. Medlem sedan
    Apr 2000
    #15
    Jag tycker det låter som skolan har ett bra arbetssätt och att de hittat andra vägar än just läxor som får eleverna att utvecklas och ta ansvar för det egna lärandet. En läxfri skola behöver inte per automatik betyda att eleverna inte läser hemma om de vill utvecklas mer. Jag tror att avsaknad av läxor tom kan motivera till ökat lärande samtidigt som jag tror att lärarna i högre grad utnyttjar lektionerna effektivt om läxor inte ingår som en självklar del i undervisningen.
  30. 15
    Jag tycker det låter som skolan har ett bra arbetssätt och att de hittat andra vägar än just läxor som får eleverna att utvecklas och ta ansvar för det egna lärandet. En läxfri skola behöver inte per automatik betyda att eleverna inte läser hemma om de vill utvecklas mer. Jag tror att avsaknad av läxor tom kan motivera till ökat lärande samtidigt som jag tror att lärarna i högre grad utnyttjar lektionerna effektivt om läxor inte ingår som en självklar del i undervisningen.
  31. Salander
    #16
    Frågan är väl om det är den ändrade undervisningen, eller frulle och fysisk aktivitet till alla, som orsakat förbättringen? Väldigt svårutvärderat när man ändrar så många saker samtidigt.
  32. 16
    Frågan är väl om det är den ändrade undervisningen, eller frulle och fysisk aktivitet till alla, som orsakat förbättringen? Väldigt svårutvärderat när man ändrar så många saker samtidigt.
  33. Gretah
    #17
    Men tänk om det inte är läxfriheten det förbättrade resultatet beror på, utan frukosten och det extra studiestödet?
    Själv har jag ingen klar åsikt i läxfrågan.
    Hur som helst har det de gjort på den här skolan förbättrat både resultat och elevers mående verkar det som och det är toppen! Våran kommun som i flera år hamnat sist i Sveriges skolrankingar borde verkligen titta lite extra på den här skolan.
  34. 17
    Men tänk om det inte är läxfriheten det förbättrade resultatet beror på, utan frukosten och det extra studiestödet?
    Själv har jag ingen klar åsikt i läxfrågan.
    Hur som helst har det de gjort på den här skolan förbättrat både resultat och elevers mående verkar det som och det är toppen! Våran kommun som i flera år hamnat sist i Sveriges skolrankingar borde verkligen titta lite extra på den här skolan.
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18
    Jag tror inte att lösningen är att bara ta bort läxorna, vilket ju också framgår av artikeln. Om däremot lektionerna verkligen fungerar så minskar behovet av dem. Dessutom har de lagt till möjligheten till extra studier med stöd efter skoltid och gjort om lite annat.
  36. 18
    Jag tror inte att lösningen är att bara ta bort läxorna, vilket ju också framgår av artikeln. Om däremot lektionerna verkligen fungerar så minskar behovet av dem. Dessutom har de lagt till möjligheten till extra studier med stöd efter skoltid och gjort om lite annat.
  37. Medlem sedan
    Dec 2005
    #19
    Framförallt skulle undervisningen kunna riktas mer på att lära ut än bedömning för som det är nu måste all undervisning anpassas till bedömning och det kväver alla parter
  38. 19
    Framförallt skulle undervisningen kunna riktas mer på att lära ut än bedömning för som det är nu måste all undervisning anpassas till bedömning och det kväver alla parter
  39. Salander
    #20
    Och vad kallar de undervisningen efter skoltid? På vår skola heter det läxhjälp fast det är i praktiken samma sak som i den här skolan.
  40. 20
    Och vad kallar de undervisningen efter skoltid? På vår skola heter det läxhjälp fast det är i praktiken samma sak som i den här skolan.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar