Falafel
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Falafel

    Ni som gör egna falafel, hur gör ni dem?

    Jag har ätit två olika såna. De ena är de som min kollega gör, de är lite avlånga, tror att de är stekta för de har lite knaprig yta och de är riktigt kryddstarka (kollegan kommer från Sri Lanka så hon har mycket kryddstark mat).
    De andra jag har ätit är såna som finns i Icas salladsbuffé. De är runda, små som köttbullar, mycket mindre kryddor och mer mjuka på ytan, som om de vore kokta nästan.

    När jag har sökt på recept så hittar jag olika, några där det står att man ska steka dem i olja och andra där det står att de ska friteras i olja i en kastrull.

    Så hur gör ni? Och vad har ni för recept? Det är ingen idé att jag frågar kollegan om recept för hon lagar allt på en höft och tar lite vad hon har hemma
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Falafel Ni som gör egna falafel, hur gör ni dem?

    Jag har ätit två olika såna. De ena är de som min kollega gör, de är lite avlånga, tror att de är stekta för de har lite knaprig yta och de är riktigt kryddstarka (kollegan kommer från Sri Lanka så hon har mycket kryddstark mat).
    De andra jag har ätit är såna som finns i Icas salladsbuffé. De är runda, små som köttbullar, mycket mindre kryddor och mer mjuka på ytan, som om de vore kokta nästan.

    När jag har sökt på recept så hittar jag olika, några där det står att man ska steka dem i olja och andra där det står att de ska friteras i olja i en kastrull.

    Så hur gör ni? Och vad har ni för recept? Det är ingen idé att jag frågar kollegan om recept för hon lagar allt på en höft och tar lite vad hon har hemma
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2
    Jag brukar använda ett recept från Arla. Sök där så kommer det upp får inte till länkning på paddan.
  4. 2
    Jag brukar använda ett recept från Arla. Sök där så kommer det upp får inte till länkning på paddan.
  5. Medlem sedan
    Oct 2006
    #3
    Friterar i olja om vi gör helt egna.
    Libanesisk variant av falafel (vet inte vad det är för skillnad, kryddning antagligen).
    Steker man dem, alltså smet, så tycker jag de håller ihop dåligt.
    Köpta steker jag (frysta på Alibaba, rekommenderas, de sa vilka som var godast, och de hade rätt, smakade som på bra falafelhak).
    Recept till de vi gjort, hittade jag på recept.nu (sök på libanesiska).
  6. 3
    Friterar i olja om vi gör helt egna.
    Libanesisk variant av falafel (vet inte vad det är för skillnad, kryddning antagligen).
    Steker man dem, alltså smet, så tycker jag de håller ihop dåligt.
    Köpta steker jag (frysta på Alibaba, rekommenderas, de sa vilka som var godast, och de hade rätt, smakade som på bra falafelhak).
    Recept till de vi gjort, hittade jag på recept.nu (sök på libanesiska).
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Tack till er båda, ska kolla.
  8. 4
    Tack till er båda, ska kolla.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Är det detta recept du gör efter http://www.arla.se/recept/falafel/

    Steker du dina?
    I det där receptet står det inget om att kikärterna ska ligga i blöt i massa timmar. Köper du förkokta då?
  10. 5
    Är det detta recept du gör efter http://www.arla.se/recept/falafel/

    Steker du dina?
    I det där receptet står det inget om att kikärterna ska ligga i blöt i massa timmar. Köper du förkokta då?
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Miko: Detta recept?
    http://www.recept.nu/tina-nordstrom/...ed-gurksallad/

    Har du fritös eller värmer du bara oljan i kastrull?
  12. 6
    Miko: Detta recept?
    http://www.recept.nu/tina-nordstrom/...ed-gurksallad/

    Har du fritös eller värmer du bara oljan i kastrull?
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Näe, det var invandrad kock, kan kolla.
    I kastrull, alltså en vid kastrull (så det inte blir djupt med olja utan finns mkt kastrull ovanför oljan, haha lustig förklaring, men typ bara ´1/4 olja max), ingen fläkt på och lock tillhands!
  14. 7
    Näe, det var invandrad kock, kan kolla.
    I kastrull, alltså en vid kastrull (så det inte blir djupt med olja utan finns mkt kastrull ovanför oljan, haha lustig förklaring, men typ bara ´1/4 olja max), ingen fläkt på och lock tillhands!
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
    ah, Libanon inte libanesisk ger nog rätt träff!
    http://www.recept.nu/mustafa_iskanda..._fran_libanon/

    Minns att jag tog koriander (torkad) och Cayenne istället för falafelkrydda som det står (för det har jag använt i ett annat gammalt borttappat recept).
  16. 8
    ah, Libanon inte libanesisk ger nog rätt träff!
    http://www.recept.nu/mustafa_iskanda..._fran_libanon/

    Minns att jag tog koriander (torkad) och Cayenne istället för falafelkrydda som det står (för det har jag använt i ett annat gammalt borttappat recept).
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Hehe jag förstod din beskrivning
    Ja kolla gärna vilket recept du brukar använda. Börjar oljan koka när man ska lägga i det som ska friteras? Eller hur vet man när det är dags?
    Har aldrig friterat nåt.
  18. 9
    Hehe jag förstod din beskrivning
    Ja kolla gärna vilket recept du brukar använda. Börjar oljan koka när man ska lägga i det som ska friteras? Eller hur vet man när det är dags?
    Har aldrig friterat nåt.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Tack, ska spara det där receptet
  20. 10
    Tack, ska spara det där receptet
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Oljan kokar aldrig, alltså sådär som vatten odyl. Det blir bara små små luftbubblor (om du tänker dig kolsyra-utseende). Antingen tar du termometer (tror jag friterat på 160-180 grader) men det är inte nödvändigt, du kan när du ser små bubblor slänga i en bit rostbröd, blir den gyllene fort (asch, sekunder, 10 sekunder?) så är oljan lagom.

    Skvätt inte (dvs lägg i med stålsked, inte släpp ner). Ja och absolut INTE köksfläkten på, för det kan ta eld uppe i då, har jag hört)..

    Ska googla skola åt dig! Det är inte farligt, om man är tja normalsmart och ingen klanthäck, lovar.
  22. 11
    Oljan kokar aldrig, alltså sådär som vatten odyl. Det blir bara små små luftbubblor (om du tänker dig kolsyra-utseende). Antingen tar du termometer (tror jag friterat på 160-180 grader) men det är inte nödvändigt, du kan när du ser små bubblor slänga i en bit rostbröd, blir den gyllene fort (asch, sekunder, 10 sekunder?) så är oljan lagom.

    Skvätt inte (dvs lägg i med stålsked, inte släpp ner). Ja och absolut INTE köksfläkten på, för det kan ta eld uppe i då, har jag hört)..

    Ska googla skola åt dig! Det är inte farligt, om man är tja normalsmart och ingen klanthäck, lovar.
  23. Medlem sedan
    Oct 2006
    #12
  24. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13
    Ja jag steker, och använder förkokta kikärtor. Om du läser kommentarerna till receptet så du lite mer info.

    Jag tycker de är goda och kanske biet exakt som när man är ute men poppis i vår familj.
  25. 13
    Ja jag steker, och använder förkokta kikärtor. Om du läser kommentarerna till receptet så du lite mer info.

    Jag tycker de är goda och kanske biet exakt som när man är ute men poppis i vår familj.
  26. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14
    Uh, det är verkligen inte gott. De ska inte kokas! De ska mixas råa men blötlagda. Fråga vilken invandrare som helst. Det vore som att koka köttbullarna innan de steks.
  27. 14
    Uh, det är verkligen inte gott. De ska inte kokas! De ska mixas råa men blötlagda. Fråga vilken invandrare som helst. Det vore som att koka köttbullarna innan de steks.
  28. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Ok, ska kolla
  29. 15
    Ok, ska kolla
  30. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    Min kollega sa också att de inte skulle kokas. Testar nog att blötlägga så som "alla" säger att det ska vara.
  31. 16
    Min kollega sa också att de inte skulle kokas. Testar nog att blötlägga så som "alla" säger att det ska vara.
  32. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Tack, ska kolla
  33. 17
    Tack, ska kolla
  34. Medlem sedan
    Oct 2006
    #18
    Ja, det är ju inte ens jobbigt? Vatten, kikärtor, kylskåp, laga mat nästa dag?

    De i konserverna är kokta, det blev inte gott (ja, jag försökte fuska).
    Och bland helfabrikaten, smakar inga rätt av typ Hälsans kök odyl utom de i påse som heter just Libanesiska (andra smakar mest bara parfym) eller de från Alibaba.
  35. 18
    Ja, det är ju inte ens jobbigt? Vatten, kikärtor, kylskåp, laga mat nästa dag?

    De i konserverna är kokta, det blev inte gott (ja, jag försökte fuska).
    Och bland helfabrikaten, smakar inga rätt av typ Hälsans kök odyl utom de i påse som heter just Libanesiska (andra smakar mest bara parfym) eller de från Alibaba.
  36. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Nej lägga i blöt är ju inget jobbigt alls, så jag kör på det
  37. 19
    Nej lägga i blöt är ju inget jobbigt alls, så jag kör på det
  38. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20
    Jag mosar kikärter, hackar ner lök, vitlök och persilja (och spiskummin, cayenne, salt och vitpeppar) och så rör jag ner ett eller två ägg. Lättast är att slänga ner dem i fritösen, för då kan man klicka ner smeten utan att behöva forma bollar.
  39. 20
    Jag mosar kikärter, hackar ner lök, vitlök och persilja (och spiskummin, cayenne, salt och vitpeppar) och så rör jag ner ett eller två ägg. Lättast är att slänga ner dem i fritösen, för då kan man klicka ner smeten utan att behöva forma bollar.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar