jobba mindre, kan ni det?
Ordet är fritt
  1. mandelblomma
    #1

    jobba mindre, kan ni det?

    Det är ofta något som föreslås i debatter av olika slag. Här ex. I RUT tråden.
    Så min undran är, skulle ni kunna jobba mindre procent än nu. Om inte, vad är skälet till det ?
  2. 1
    jobba mindre, kan ni det? Det är ofta något som föreslås i debatter av olika slag. Här ex. I RUT tråden.
    Så min undran är, skulle ni kunna jobba mindre procent än nu. Om inte, vad är skälet till det ?
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Klart man kan, alla kan det...

    om man vill förstås men då krävs ju att man sänker eller ändrar sin levnadsstandard.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Klart man kan, alla kan det... om man vill förstås men då krävs ju att man sänker eller ändrar sin levnadsstandard.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Ja det kan jag. Men i nuläget inte utan att försaka saker jag inte vill försaka.
  6. 3
    Ja det kan jag. Men i nuläget inte utan att försaka saker jag inte vill försaka.
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Om jag skulle städa så mycket att jag ibte hann det med 40-45 h arbetsvecka skulle jag först och främst städa mindre. Behöver man städa mer än två timmar i veckan (ingår ej disk i detta) är det något systemfel någonstans.
  8. 4
    Om jag skulle städa så mycket att jag ibte hann det med 40-45 h arbetsvecka skulle jag först och främst städa mindre. Behöver man städa mer än två timmar i veckan (ingår ej disk i detta) är det något systemfel någonstans.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Jag skulle gärna ha någon som dammtorkade, dammsög och torkade golven åt oss... Inte för att vi inte har TID att göra det, utan för att det är så nedrans trist men måste göras hyfsat ofta eftersom 2/3 av familjen är kvalsterallergiker. Men nej det är inget som med vett kan prioriteras att lägga pengar på nu.
  10. 5
    Jag skulle gärna ha någon som dammtorkade, dammsög och torkade golven åt oss... Inte för att vi inte har TID att göra det, utan för att det är så nedrans trist men måste göras hyfsat ofta eftersom 2/3 av familjen är kvalsterallergiker. Men nej det är inget som med vett kan prioriteras att lägga pengar på nu.
  11. Medlem sedan
    Nov 2000
    #6
    Nej, det kan jag inte. Av två anledningar. 1. Om jag bara jobbar enligt mitt schema, inget extra alls, så har jag pengar så jag får livet att gå runt, men inte så mycket mer. Så att jobba mindre än mitt ordinarie schema funkar inte, om jag inte gifter mig rikt.... 2. Jag skulle inte fixa att jobba mindre. Är på tok för social, rastlös och jobbkär för det.
  12. 6
    Nej, det kan jag inte. Av två anledningar. 1. Om jag bara jobbar enligt mitt schema, inget extra alls, så har jag pengar så jag får livet att gå runt, men inte så mycket mer. Så att jobba mindre än mitt ordinarie schema funkar inte, om jag inte gifter mig rikt.... 2. Jag skulle inte fixa att jobba mindre. Är på tok för social, rastlös och jobbkär för det.
  13. mandelblomma
    #7
    fast det var ju inte svar på frågan
  14. 7
    fast det var ju inte svar på frågan
  15. mandelblomma
    #8
    ja såklart. Men skulle du _kunna_ det med ditt jobb?
  16. 8
    ja såklart. Men skulle du _kunna_ det med ditt jobb?
  17. mandelblomma
    #9
    ganska vanlig situation tror jag
  18. 9
    ganska vanlig situation tror jag
  19. mandelblomma
    #10
    och där är man ju i olika situationer. De flesta av oss är kanske inte rik gifta
  20. 10
    och där är man ju i olika situationer. De flesta av oss är kanske inte rik gifta
  21. Medlem sedan
    Nov 2000
    #11
    Och det där med att städa..... det lägger jag inte mer tid på än vad som är nödvändigt, hur mycket eller lite jag jobbar.
  22. 11
    Och det där med att städa..... det lägger jag inte mer tid på än vad som är nödvändigt, hur mycket eller lite jag jobbar.
  23. mandelblomma
    #12
    jag skulle inte kunna det själv. Dock inte av ekonomiska skäl utan för att jag har två 50% tjänster som liksom inte går att dra ner mer och leverera kvalité.
    Visst skulle jag kunna säga i från den ena av dem, men de går lite hand i hand också, så helt smart vore det inte. Och att leva på 50% klarar vi inte utan att börja se oss om efter ex andra boenden. Vilket vi iofs kanske gör i framtiden med mindre antal barn hemma. Men inte läge nu .

    Så om jag skulle vilja jobba mindre, säg 75% skulle jag få släppa det jag gör nu och jobba som sjuksköterska igen, vilket skulle generera i sämre arbetstider med kvällar, nätter och helger igen.
  24. 12
    jag skulle inte kunna det själv. Dock inte av ekonomiska skäl utan för att jag har två 50% tjänster som liksom inte går att dra ner mer och leverera kvalité.
    Visst skulle jag kunna säga i från den ena av dem, men de går lite hand i hand också, så helt smart vore det inte. Och att leva på 50% klarar vi inte utan att börja se oss om efter ex andra boenden. Vilket vi iofs kanske gör i framtiden med mindre antal barn hemma. Men inte läge nu .

    Så om jag skulle vilja jobba mindre, säg 75% skulle jag få släppa det jag gör nu och jobba som sjuksköterska igen, vilket skulle generera i sämre arbetstider med kvällar, nätter och helger igen.
  25. Medlem sedan
    Nov 2000
    #13
    Haha, nä, troligtvis inte! Det lär inte ske här i alla fall. Men jag är vansinnigt nöjd ändå.
  26. 13
    Haha, nä, troligtvis inte! Det lär inte ske här i alla fall. Men jag är vansinnigt nöjd ändå.
  27. Medlem sedan
    May 2004
    #14

    Som jag sa så kan...

    alla det, sen kan det vara så att arbetsgivaren inte vill gå med på det förstås eller tycker att det inte passar in. Oftast tappar man tempo och inflytande på jobbet med.

    Ja klart jag kan om jag ville dock osäkert på om min arbetsgivare skulle gå med på det.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  28. 14
    Som jag sa så kan... alla det, sen kan det vara så att arbetsgivaren inte vill gå med på det förstås eller tycker att det inte passar in. Oftast tappar man tempo och inflytande på jobbet med.

    Ja klart jag kan om jag ville dock osäkert på om min arbetsgivare skulle gå med på det.
  29. Medlem sedan
    Apr 2000
    #15
    Ja, det skulle jag kunna. Nu jobbar jag redan deltid (liksom barnens andra förälder) men det skulle inte vara omöjligt att jobba ännu mindre -även om det förstås skulle få konsekvenser både för arbetet och ekonomin. Men som nästan alltid handlar det ju om prioriteringar.
  30. 15
    Ja, det skulle jag kunna. Nu jobbar jag redan deltid (liksom barnens andra förälder) men det skulle inte vara omöjligt att jobba ännu mindre -även om det förstås skulle få konsekvenser både för arbetet och ekonomin. Men som nästan alltid handlar det ju om prioriteringar.
  31. mandelblomma
    #16
    tack för svaret då, inte helt självklart för dig heller att kunna det alltså
  32. 16
    tack för svaret då, inte helt självklart för dig heller att kunna det alltså
  33. mandelblomma
    #17
    ja det är oftast ekonomi tror jag, men inte heller helt ovanligt att jobbet man har inte lämpar sig för mindre tid att utföra det på. Där skiljer det sig ju också åtskilligt åt i vilken bransch man är i.
  34. 17
    ja det är oftast ekonomi tror jag, men inte heller helt ovanligt att jobbet man har inte lämpar sig för mindre tid att utföra det på. Där skiljer det sig ju också åtskilligt åt i vilken bransch man är i.
  35. Medlem sedan
    Oct 2006
    #18
    Ja, jag får gå ner till som minst 75 (dvs får jobba allt mellan 75 och 100).
    Har så gjort också, inte för att orka städa.

    Jobbar nu heltid, och behöver inte städhjälp för det. Städar mindre om vi inte ids städa. Städning har aldrig haft högsta prio hos oss.
  36. 18
    Ja, jag får gå ner till som minst 75 (dvs får jobba allt mellan 75 och 100).
    Har så gjort också, inte för att orka städa.

    Jobbar nu heltid, och behöver inte städhjälp för det. Städar mindre om vi inte ids städa. Städning har aldrig haft högsta prio hos oss.
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Nää det skulle nog inte...

    funka varken för mig eller min arbetsgivare.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  38. 19
    Nää det skulle nog inte... funka varken för mig eller min arbetsgivare.
  39. Medlem sedan
    Apr 2000
    #20
    Självklart är det så. Mitt jobb lämpar sig inte särskilt bra för deltid, men min upplevelse är att det sällan är omöjligt. Kanske innebär det att man får avstå en del utmanande delar av arbetet. Men, det är ju fortfarande ett val.
  40. 20
    Självklart är det så. Mitt jobb lämpar sig inte särskilt bra för deltid, men min upplevelse är att det sällan är omöjligt. Kanske innebär det att man får avstå en del utmanande delar av arbetet. Men, det är ju fortfarande ett val.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar