Gymnasieresa
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Gymnasieresa

    Jag har en dotter som går på gymnasiet. Klasserna på hennes program gör varje år en studieresa utomlands, som alltså är helt finansierad av skolan. Nu har skolan vad jag förstår ställt upp villkor för att eleverna ska få följa med. Det handlar om närvarotid i skolan samt krav på att eleverna inte får ha fått F i något/några ämnen. Jag antar att om man inte får följa med på resan så får man undervisning i skolan istället.

    Vad tycker ni om det här? Är det ok att s a s vägra eleverna att plocka russinen ur kakan - alltså förvägra eleverna som struntar i skolan att få följa med på en rolig resa. Eller tycker ni att alla ska få följa med på den här roliga resan, även de som struntar i skolan i vanliga fall?
  2. 1
    Gymnasieresa Jag har en dotter som går på gymnasiet. Klasserna på hennes program gör varje år en studieresa utomlands, som alltså är helt finansierad av skolan. Nu har skolan vad jag förstår ställt upp villkor för att eleverna ska få följa med. Det handlar om närvarotid i skolan samt krav på att eleverna inte får ha fått F i något/några ämnen. Jag antar att om man inte får följa med på resan så får man undervisning i skolan istället.

    Vad tycker ni om det här? Är det ok att s a s vägra eleverna att plocka russinen ur kakan - alltså förvägra eleverna som struntar i skolan att få följa med på en rolig resa. Eller tycker ni att alla ska få följa med på den här roliga resan, även de som struntar i skolan i vanliga fall?
  3. Medlem sedan
    Apr 2012
    #2
    Jag tycker det är rätt att ställa krav och alltså vägra de elever som inte uppfyllt villkoren. Alla vet ju vad som gäller.
  4. 2
    Jag tycker det är rätt att ställa krav och alltså vägra de elever som inte uppfyllt villkoren. Alla vet ju vad som gäller.
  5. Medlem sedan
    Aug 2011
    #3
    Jag tycker att det blir en svår fråga (eller svårt att svara rättare sagt) eftersom både hög frånvaro och F i något/några ämnen kan bero på så många olika saker - det BEHÖVER ju inte vara att ungen har struntat i skolan. Det kan ju vara sjukdom, dåligt stöd från skolan (om man har problem i något ämne t ex) o s v.

    Och de som struntar i skolan, ibland kan det ju faktiskt finnas saker i bakgrunden som förklarar _varför_ de struntar i skolan. Jag säger inte att det är ok eller bra att strunta i skolan, och inte heller att det ska belönas (lika bra att lägga till), jag säger bara att det kan finnas bakomliggande orsaker.

    Så nja, jag får nog fundera på det ett varv till innan jag har nån bestämd åsikt....
  6. 3
    Jag tycker att det blir en svår fråga (eller svårt att svara rättare sagt) eftersom både hög frånvaro och F i något/några ämnen kan bero på så många olika saker - det BEHÖVER ju inte vara att ungen har struntat i skolan. Det kan ju vara sjukdom, dåligt stöd från skolan (om man har problem i något ämne t ex) o s v.

    Och de som struntar i skolan, ibland kan det ju faktiskt finnas saker i bakgrunden som förklarar _varför_ de struntar i skolan. Jag säger inte att det är ok eller bra att strunta i skolan, och inte heller att det ska belönas (lika bra att lägga till), jag säger bara att det kan finnas bakomliggande orsaker.

    Så nja, jag får nog fundera på det ett varv till innan jag har nån bestämd åsikt....
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4
    Jag håller med dig där, det händer så mycket i ungdomarnas liv och vissa saker kan de själva inte riktigt styra över.
  8. 4
    Jag håller med dig där, det händer så mycket i ungdomarnas liv och vissa saker kan de själva inte riktigt styra över.
  9. Medlem sedan
    Aug 2011
    #5
    Eller nej, nu har jag funderat klart, tror jag.

    Jag tycker att så länge det inte handlar om en elev som visat på bristande omdöme (t ex genom att utsätta andra för fara, eller bete sig allmänt störande och det är svårt att få honom/henne att samarbeta) så ska h*n få följa med, om h*n vill.
  10. 5
    Eller nej, nu har jag funderat klart, tror jag.

    Jag tycker att så länge det inte handlar om en elev som visat på bristande omdöme (t ex genom att utsätta andra för fara, eller bete sig allmänt störande och det är svårt att få honom/henne att samarbeta) så ska h*n få följa med, om h*n vill.
  11. Medlem sedan
    Jul 2006
    #6
    Ja, något i mig protesterar mot vuxna människor (de flesta är minst 18) ska kunna missköta sitt jobb - vilket ju faktiskt gymnasiet är - men hänga med på roligheterna. Det skickar fel signaler.
  12. 6
    Ja, något i mig protesterar mot vuxna människor (de flesta är minst 18) ska kunna missköta sitt jobb - vilket ju faktiskt gymnasiet är - men hänga med på roligheterna. Det skickar fel signaler.
  13. Medlem sedan
    Jul 2006
    #7
    Jag tror att i alla människors liv finns någon eller några dåliga händelser eller omständigheter, därför kan man i nästan alla fall kan hitta någon orsak/ursäkt till att människor missköter sig själva, sina barn, sina jobb, sin skola eller något annat i sitt liv. Sen kan någon annan ha samma omständigheter i sin bakgrund utan att för den skull missköta sig. Dvs jag tror att om det är en ursäkt/förklaring man är ute efter så finns det alltid någon att hitta. Vem är jag att avgöra om Kalles föräldrars skilsmässa verkligen ligger bakom att Kalle skolkar, eller om det i själva verket mest är en ursäkt Kalle gömmer sig bakom för att han inte orkar plugga?

    Jag tycker det viktiga är att ge rätt signaler, se till att rätt beteende lönar sig så att man få en vändning. Man låter ju knappast en hund med en dålig uppväxt fortsätta att bitas, medan man klappar den på huvudet och "förstår" varför den bits, eller hur? Man jobbar ju på att träna bort den egenheten/ovanan. När det gäller människor som är vuxna och står på randen till vuxenlivet känns det viktigt att de förstår konsekvenserna av sitt handlande. Kalles framtida hyresvärd kommer inte acceptera utebliven hyra för att Kalle mår dåligt över föräldrarnas skilsmässa när han var 10.
  14. 7
    Jag tror att i alla människors liv finns någon eller några dåliga händelser eller omständigheter, därför kan man i nästan alla fall kan hitta någon orsak/ursäkt till att människor missköter sig själva, sina barn, sina jobb, sin skola eller något annat i sitt liv. Sen kan någon annan ha samma omständigheter i sin bakgrund utan att för den skull missköta sig. Dvs jag tror att om det är en ursäkt/förklaring man är ute efter så finns det alltid någon att hitta. Vem är jag att avgöra om Kalles föräldrars skilsmässa verkligen ligger bakom att Kalle skolkar, eller om det i själva verket mest är en ursäkt Kalle gömmer sig bakom för att han inte orkar plugga?

    Jag tycker det viktiga är att ge rätt signaler, se till att rätt beteende lönar sig så att man få en vändning. Man låter ju knappast en hund med en dålig uppväxt fortsätta att bitas, medan man klappar den på huvudet och "förstår" varför den bits, eller hur? Man jobbar ju på att träna bort den egenheten/ovanan. När det gäller människor som är vuxna och står på randen till vuxenlivet känns det viktigt att de förstår konsekvenserna av sitt handlande. Kalles framtida hyresvärd kommer inte acceptera utebliven hyra för att Kalle mår dåligt över föräldrarnas skilsmässa när han var 10.
  15. Medlem sedan
    Aug 2010
    #8
    Det där är svårt. Jag är rätt mycket för att alla ska lära sig att ta ansvar och har nog generellt ganska höga krav på både uppförande, hjälpsamhet och ansvarstagande.

    Dock finns det så många olika orsaker till saker och ting så om någon har riktigt svårt i ett ämne, får ett F men har kämpat ska eleven självklart med på resan. Samma sak om en elev har hög frånvaro på grund av sjukdom, dåliga hemförhållanden eller vad det kan vara.

    Sen finns det vissa som tror att man bara kan flyta med och där hade jag ställt krav på vilja och kämparanda för att hänga med.
  16. 8
    Det där är svårt. Jag är rätt mycket för att alla ska lära sig att ta ansvar och har nog generellt ganska höga krav på både uppförande, hjälpsamhet och ansvarstagande.

    Dock finns det så många olika orsaker till saker och ting så om någon har riktigt svårt i ett ämne, får ett F men har kämpat ska eleven självklart med på resan. Samma sak om en elev har hög frånvaro på grund av sjukdom, dåliga hemförhållanden eller vad det kan vara.

    Sen finns det vissa som tror att man bara kan flyta med och där hade jag ställt krav på vilja och kämparanda för att hänga med.
  17. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9

    Vissa villkor kan vara OK

    För mycket frånvaro utan giltigt förfall (= skolk) är ett fullt rimligt skäl till att inte få följa med. Underkänt i något ämne är det inte nödvändigtvis, det kan vara en elev som försöker men helt enkelt inte hänger med ändå. I det fallet är det något eleven inte rikrigt har kunnat påverka själv.

    Det är klart, om det underkända betyget beror på att eleven totalt skiter i läraren och struntar i allt i skolan hade det blivet mer rimligt igen. Det kunde man ha avgjort med ett betyg i uppförande och ordning.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  18. 9
    Vissa villkor kan vara OK För mycket frånvaro utan giltigt förfall (= skolk) är ett fullt rimligt skäl till att inte få följa med. Underkänt i något ämne är det inte nödvändigtvis, det kan vara en elev som försöker men helt enkelt inte hänger med ändå. I det fallet är det något eleven inte rikrigt har kunnat påverka själv.

    Det är klart, om det underkända betyget beror på att eleven totalt skiter i läraren och struntar i allt i skolan hade det blivet mer rimligt igen. Det kunde man ha avgjort med ett betyg i uppförande och ordning.
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    i prioncipär det rätt att sätta sådana krav, ja.
    Men det ska kunna finna möjlighet att göra undantag, tex vid sjukdom, eller om en elev har det svårt med plugget, man ser att hen kämpat men ändå fått F i något ämne.

    I grundskolan kan man inte göra så på samma sätt, den är obligatorisk. Och även om man även där kan säga att eleven istället ska sitta i skolan och komma ikapp det som hen missat, så tycker jag man ska vara generösare då. Just eftersom det är grundskola
  20. 10
    i prioncipär det rätt att sätta sådana krav, ja.
    Men det ska kunna finna möjlighet att göra undantag, tex vid sjukdom, eller om en elev har det svårt med plugget, man ser att hen kämpat men ändå fått F i något ämne.

    I grundskolan kan man inte göra så på samma sätt, den är obligatorisk. Och även om man även där kan säga att eleven istället ska sitta i skolan och komma ikapp det som hen missat, så tycker jag man ska vara generösare då. Just eftersom det är grundskola
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Att resan kan vara villkorad känns helt normalt, sedan får man väl se hur prövningen sker. Har man varit sjuk är det en sak - skolkar man är det en annan...
  22. 11
    Att resan kan vara villkorad känns helt normalt, sedan får man väl se hur prövningen sker. Har man varit sjuk är det en sak - skolkar man är det en annan...
  23. Medlem sedan
    Jul 2006
    #12
    Tror du inte att eleverna hade upplevt det som fruktansvärt orättvist om vissa med F fått följa med? Att de som inte fick följa med känt sig väldigt utpekade av läraren som "glidare"? Jag hade nog in i det allra längsta undvikit att göra en egen subjektiv bedömning av vilka som var "värda" att få följa med, det känns som att man kan hamna i vilket gungfly som helst.
  24. 12
    Tror du inte att eleverna hade upplevt det som fruktansvärt orättvist om vissa med F fått följa med? Att de som inte fick följa med känt sig väldigt utpekade av läraren som "glidare"? Jag hade nog in i det allra längsta undvikit att göra en egen subjektiv bedömning av vilka som var "värda" att få följa med, det känns som att man kan hamna i vilket gungfly som helst.
  25. Medlem sedan
    Jul 2006
    #13
    Ja, jag funderar mest utifrån att skolan ju faktiskt finansierar resan och att den därmed ingår i undervisningen eller programplanen eller vad man ska säga. Det är inte att räkna som att eleven nekas att delta i en del av undervisningen? Det kanske är ok om eleven får undervisning i skolan i stället. Moraliskt och signalmässigt tycker jag att det känns helt rätt.
  26. 13
    Ja, jag funderar mest utifrån att skolan ju faktiskt finansierar resan och att den därmed ingår i undervisningen eller programplanen eller vad man ska säga. Det är inte att räkna som att eleven nekas att delta i en del av undervisningen? Det kanske är ok om eleven får undervisning i skolan i stället. Moraliskt och signalmässigt tycker jag att det känns helt rätt.
  27. Medlem sedan
    Jul 2006
    #14
    Ja dokumenterad sjukdom tycker jag också ska undantas. Självklart. Och den sjukdomen kan ju både vara av fysisk eller psykisk art (t ex depression).
  28. 14
    Ja dokumenterad sjukdom tycker jag också ska undantas. Självklart. Och den sjukdomen kan ju både vara av fysisk eller psykisk art (t ex depression).
  29. Medlem sedan
    Aug 2010
    #15
    Med mitt resonemang finns det ingen F-gräns över huvud taget så då är inte frågan relevant.

    Ett krav på uppförande och att inte ha ogiltig frånvaro skulle jag kunna tänka mig istället.

    Jag menar såklart inte att det ska pekas ut någon ifall det är kraven som du skrev. Däremot att utforma kraven på annat sätt så att eleverna själv kan ta sitt beslut om hur viktig resan är för dem.
  30. 15
    Med mitt resonemang finns det ingen F-gräns över huvud taget så då är inte frågan relevant.

    Ett krav på uppförande och att inte ha ogiltig frånvaro skulle jag kunna tänka mig istället.

    Jag menar såklart inte att det ska pekas ut någon ifall det är kraven som du skrev. Däremot att utforma kraven på annat sätt så att eleverna själv kan ta sitt beslut om hur viktig resan är för dem.
  31. Medlem sedan
    Jul 2006
    #16
    Jag utgår från att om man har en dokumenterad sjukdom som medför att man har hög frånvaro och låga betyg så undantas man från regeln. Allt annat vore jättekonstigt.
  32. 16
    Jag utgår från att om man har en dokumenterad sjukdom som medför att man har hög frånvaro och låga betyg så undantas man från regeln. Allt annat vore jättekonstigt.
  33. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #17

    Ja, det förutsatte jag

    Att de elever som inte får resa med går i skolan i stället den veckan alltså.
    Gränsen är dock inte självklart enkel att dra mellan vilka som skall utestängas och vilka som skall få följa med. Den måste vara väldefinierad och ha meddelats mycket tidigt under läsåret så att eleverna vet vad som gäller.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  34. 17
    Ja, det förutsatte jag Att de elever som inte får resa med går i skolan i stället den veckan alltså.
    Gränsen är dock inte självklart enkel att dra mellan vilka som skall utestängas och vilka som skall få följa med. Den måste vara väldefinierad och ha meddelats mycket tidigt under läsåret så att eleverna vet vad som gäller.
  35. Medlem sedan
    Jul 2006
    #18
    Ju otydliga kraven är, desto mer diskussion och irritation tror jag att det blir. Att inte ha ogiltig frånvaro är ett väldigt tydligt krav. Men att visa kämpaglöd eller någon typ av "bra uppförande" eller att "man har i alla fall försökt" är ju väldigt subjektivt och luddigt. Det är olika saker för olika personer. Det är stor risk att eleven upplever sig utsatt för en orättvis bedömning av läraren om tolkningen av kraven är för öppen och oprecis. Då tror jag att signalen helt går förlorad och eleven blir bara förbannad.
  36. 18
    Ju otydliga kraven är, desto mer diskussion och irritation tror jag att det blir. Att inte ha ogiltig frånvaro är ett väldigt tydligt krav. Men att visa kämpaglöd eller någon typ av "bra uppförande" eller att "man har i alla fall försökt" är ju väldigt subjektivt och luddigt. Det är olika saker för olika personer. Det är stor risk att eleven upplever sig utsatt för en orättvis bedömning av läraren om tolkningen av kraven är för öppen och oprecis. Då tror jag att signalen helt går förlorad och eleven blir bara förbannad.
  37. Medlem sedan
    Aug 2011
    #19
    Visst är det så att det finns jobbigheter och omständigheter i allas liv, som KAN orsaka att man missköter sig en period eller kanske längre, till och med hela livet.

    Men jag tänker att här pratar vi om tonåringar, alltså inte fullvuxna människor. Visst, en artonåring är myndig i lagens namn, men det är fortfarande en ganska skör, ung vuxen i många fall.
    Jag tror att det ofta dessutom är ganska uppenbart vad det är som är vad - d v s om Kalle verkligen MÅR dåligt, eller om h*n bara är bekväm och lat.

    Gällande din jämförelse med hundar - det handlar ju inte om att klappa ungen på huvudet och låta henne/honom fortsätta skolka - förhoppningsvis HAR det skett, och SKER, ett arbete med att hjälpa ungen på rätt köl igen, oavsett anledning till hans/hennes beteende? Precis som man jobbar med en hund som bits. Men slutar inte att leka med hunden eller träna tricks med den, bara för att den bits - man jobbar med att få bort bitandet, men man går fortfarande på promenaderna och man leker med den och tränar med den. De två sakerna har liksom inte med varandra att göra på det viset. Tvärtom kan det ju få en negativ effekt om man straffar hunden med uteblivna långpromenader. Precis som jag tror att det kan få hos en tonåring som inte får följa med övriga klassen på skolresa.

    Det är egentligen bara om tonåringen beter sig på ett vis som kan vara en risk för övriga elever under resan, som det kan vara motiverat att h*n får stanna hemma. Då kan man ju också förklara på ett bra sätt att det är en (tråkig) konsekvens - "Eftersom du kommit drogpåverkad till skolan flera gånger nu, så kan du tyvärr inte följa med på resan eftersom vi inte kan ta det ansvar för dig där som vi skulle vilja och behöva. Tyvärr, jag är jätteledsen för det för det hade varit roligt att ha med dig, men det går inte. ", t ex.

    Jag tror helt enkelt mer på medmänsklighet och empati och att inkludera ungar som inte mår bra, än att utesluta dem. I längden. Det betyder inte att man daltar med dem, absolut inte. Det finns ju massor av sätt man kan jobba med deras beteende på, utan att för den skull utestänga dem ur gemenskapen.
  38. 19
    Visst är det så att det finns jobbigheter och omständigheter i allas liv, som KAN orsaka att man missköter sig en period eller kanske längre, till och med hela livet.

    Men jag tänker att här pratar vi om tonåringar, alltså inte fullvuxna människor. Visst, en artonåring är myndig i lagens namn, men det är fortfarande en ganska skör, ung vuxen i många fall.
    Jag tror att det ofta dessutom är ganska uppenbart vad det är som är vad - d v s om Kalle verkligen MÅR dåligt, eller om h*n bara är bekväm och lat.

    Gällande din jämförelse med hundar - det handlar ju inte om att klappa ungen på huvudet och låta henne/honom fortsätta skolka - förhoppningsvis HAR det skett, och SKER, ett arbete med att hjälpa ungen på rätt köl igen, oavsett anledning till hans/hennes beteende? Precis som man jobbar med en hund som bits. Men slutar inte att leka med hunden eller träna tricks med den, bara för att den bits - man jobbar med att få bort bitandet, men man går fortfarande på promenaderna och man leker med den och tränar med den. De två sakerna har liksom inte med varandra att göra på det viset. Tvärtom kan det ju få en negativ effekt om man straffar hunden med uteblivna långpromenader. Precis som jag tror att det kan få hos en tonåring som inte får följa med övriga klassen på skolresa.

    Det är egentligen bara om tonåringen beter sig på ett vis som kan vara en risk för övriga elever under resan, som det kan vara motiverat att h*n får stanna hemma. Då kan man ju också förklara på ett bra sätt att det är en (tråkig) konsekvens - "Eftersom du kommit drogpåverkad till skolan flera gånger nu, så kan du tyvärr inte följa med på resan eftersom vi inte kan ta det ansvar för dig där som vi skulle vilja och behöva. Tyvärr, jag är jätteledsen för det för det hade varit roligt att ha med dig, men det går inte. ", t ex.

    Jag tror helt enkelt mer på medmänsklighet och empati och att inkludera ungar som inte mår bra, än att utesluta dem. I längden. Det betyder inte att man daltar med dem, absolut inte. Det finns ju massor av sätt man kan jobba med deras beteende på, utan att för den skull utestänga dem ur gemenskapen.
  39. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #20
    Jag tycker man ska även se till orsaken till F och varför eleven inte varit närvarande. Är det en godkänd anledning så borde man överse med detta, en student som kämpat eller varit mycket sjuk
    Är det lathet och lojhet så är det väl inga orimliga krav
  40. 20
    Jag tycker man ska även se till orsaken till F och varför eleven inte varit närvarande. Är det en godkänd anledning så borde man överse med detta, en student som kämpat eller varit mycket sjuk
    Är det lathet och lojhet så är det väl inga orimliga krav
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar