veg-biffar recept
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    veg-biffar recept

    Letar efter ett bra recept på veg-biffar. Igår provade vi att göra kikärtsbiffar efter recept i senaste Mer Smak (Coop). Det var baserat på kikärtor, (kokt) potatis, lite gul lök, soltorkade tomater, vitlök, lite olivolja, salt och peppar (om jag nu kommer ihåg allt). Problemet var att smeten blev rätt så lös och inte höll ihop så bra när vi skulle steka. Vi lyckades någorlunda ändå men de sög verkligen upp fett och blev lite platta och påminde i konsistens och delvis också i smaken snarare potatisrösti än biffar. Rätt gott i alla fall, men inte riktigt som jag hade tänkt mig.

    Ska ev. prova igen med potatis som inte är helt nykokt. Det brukar nämligen inte bli så bra när jag gör gnocchi heller. Tror att det leder till för mycket vätska i smeten.

    Någon som har tips på ett bra recept av den typen?
  2. 1
    veg-biffar recept Letar efter ett bra recept på veg-biffar. Igår provade vi att göra kikärtsbiffar efter recept i senaste Mer Smak (Coop). Det var baserat på kikärtor, (kokt) potatis, lite gul lök, soltorkade tomater, vitlök, lite olivolja, salt och peppar (om jag nu kommer ihåg allt). Problemet var att smeten blev rätt så lös och inte höll ihop så bra när vi skulle steka. Vi lyckades någorlunda ändå men de sög verkligen upp fett och blev lite platta och påminde i konsistens och delvis också i smaken snarare potatisrösti än biffar. Rätt gott i alla fall, men inte riktigt som jag hade tänkt mig.

    Ska ev. prova igen med potatis som inte är helt nykokt. Det brukar nämligen inte bli så bra när jag gör gnocchi heller. Tror att det leder till för mycket vätska i smeten.

    Någon som har tips på ett bra recept av den typen?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Ägg? Då håller det ju ihop bättre. Eller ska det vara helt vegetariskt? Jag har haft i ett ägg, men utan potatis.
  4. 2
    Ägg? Då håller det ju ihop bättre. Eller ska det vara helt vegetariskt? Jag har haft i ett ägg, men utan potatis.
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    Har ett par bra men ska i väg på möte nu, kan maila dem till dig i kväll (eller lägga ut här om fler skulle vara intresserade)
  6. 3
    Har ett par bra men ska i väg på möte nu, kan maila dem till dig i kväll (eller lägga ut här om fler skulle vara intresserade)
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Ja kanske, fast just här är jag tveksam om det hade hjälpt så mycket. Smeten blev helt enkelt lite för lös tror jag, snarare än att det behövde bindas ihop bättre - eller jo, min man tröttnade till slut och hade i en del potatismjöl, vilket gjorde moset mer lättstekt.
  8. 4
    Ja kanske, fast just här är jag tveksam om det hade hjälpt så mycket. Smeten blev helt enkelt lite för lös tror jag, snarare än att det behövde bindas ihop bättre - eller jo, min man tröttnade till slut och hade i en del potatismjöl, vilket gjorde moset mer lättstekt.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Jättesnällt om du ville dela med dig av någon favorit vid tillfälle!
  10. 5
    Jättesnällt om du ville dela med dig av någon favorit vid tillfälle!
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Jag har alltid ägg i mina falafel...
  12. 6
    Jag har alltid ägg i mina falafel...
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Ok. kanske får prova det i alla fall.

    Mosar du för hand eller i matberedare eller hur gör du? Jag funderar på om det kan påverkar att jag bara lade alla ingredienser i matberedaren och tryckte på knappen - smidigt, tills jag skulle börja forma biffar av moset
  14. 7
    Ok. kanske får prova det i alla fall.

    Mosar du för hand eller i matberedare eller hur gör du? Jag funderar på om det kan påverkar att jag bara lade alla ingredienser i matberedaren och tryckte på knappen - smidigt, tills jag skulle börja forma biffar av moset
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    Mosar för hand - jag vill ha det grovt.
  16. 8
    Mosar för hand - jag vill ha det grovt.
  17. Medlem sedan
    Oct 2006
    #9
    lalalalalala bingolingo..
    Det där läste jag inte, du ska ju vara rekorderlig!
  18. 9
    lalalalalala bingolingo..
    Det där läste jag inte, du ska ju vara rekorderlig!
  19. Medlem sedan
    Apr 2001
    #10
    Här är ett par, en del kvalar inte in som biffar ens men de är goda

    Grönsaksplättar
    2 dl var av blomkål, morötter, potatis (mycket grovt rivna)
    1 dl rostade solroskärnor
    1 dl majs
    1/2 dl bovetemjöl
    lite bikarbonat (någon nypa bara)

    salt efter smak
    en nypa gurkmeja
    svartpeppar, chili efter smak
    1 tsk curry

    Mixa allt, vänd plättarna i sesamfrö eller vallmofrö och stek

    Bundis
    1 dl kikärtsmjöl eller bovetemjöl
    1 dl kallt vatten
    en nypa bakpulver
    en nypa chili
    en nypa gurkmeja
    kanske 1/2 tsk salt
    (ibland har jag i ingefära också)

    Mixa till en ganska tjock smet och fritera teskedstora klickar. När de är klara äter man dem med en yoghurtröra som du kan krydda som du vill. Jag brukar ha i lite spiskummin, chili, paprika och salt.

    Kikärtsplättar
    En burk kikärtor
    En liten lök
    1/2 dl mjölk
    Majsstärkelse så att de håller ihop
    Persilja, vitlök, spiskummin, svartpeppar, paprika, salt efter smak

    Jag tycker att ett av bekymren med grönsaksplättar är att de ofta trillar sönder. Man får testa sig fram och se vad som funkar bäst. Havregryn, bovetemjöl, potatis, majsmjöl är olika saker jag har haft i när de trilskat för mycket. Eller ägg också för den delen men en period var sonens bästa kompis så himla allergisk mot det mesta så man fick komma på ägglösa rätter.
  20. 10
    Här är ett par, en del kvalar inte in som biffar ens men de är goda

    Grönsaksplättar
    2 dl var av blomkål, morötter, potatis (mycket grovt rivna)
    1 dl rostade solroskärnor
    1 dl majs
    1/2 dl bovetemjöl
    lite bikarbonat (någon nypa bara)

    salt efter smak
    en nypa gurkmeja
    svartpeppar, chili efter smak
    1 tsk curry

    Mixa allt, vänd plättarna i sesamfrö eller vallmofrö och stek

    Bundis
    1 dl kikärtsmjöl eller bovetemjöl
    1 dl kallt vatten
    en nypa bakpulver
    en nypa chili
    en nypa gurkmeja
    kanske 1/2 tsk salt
    (ibland har jag i ingefära också)

    Mixa till en ganska tjock smet och fritera teskedstora klickar. När de är klara äter man dem med en yoghurtröra som du kan krydda som du vill. Jag brukar ha i lite spiskummin, chili, paprika och salt.

    Kikärtsplättar
    En burk kikärtor
    En liten lök
    1/2 dl mjölk
    Majsstärkelse så att de håller ihop
    Persilja, vitlök, spiskummin, svartpeppar, paprika, salt efter smak

    Jag tycker att ett av bekymren med grönsaksplättar är att de ofta trillar sönder. Man får testa sig fram och se vad som funkar bäst. Havregryn, bovetemjöl, potatis, majsmjöl är olika saker jag har haft i när de trilskat för mycket. Eller ägg också för den delen men en period var sonens bästa kompis så himla allergisk mot det mesta så man fick komma på ägglösa rätter.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Tack! Det låter som jag har en del experimenterande framför mig

    Men det är väl som med gnocchisarna som jag lite då och då har fått halvt nervsammanbrott över (hålla på med kladd är inte min grej), medan de andra gånger har fått perfekt konsistens trots att jag alltid följt samma simpla receptet. Där är jag tämligen säker på att det hänger på hur mycket vätska som följer med potatisen.

    Bra tips där att jobba med havregryn, majsmjöl mm. Sedan kan det kanske funka med lite kladd ändå när man kan klicka ut smeten med sked. Ja det får bli ett nytt försök snart igen.
  22. 11
    Tack! Det låter som jag har en del experimenterande framför mig

    Men det är väl som med gnocchisarna som jag lite då och då har fått halvt nervsammanbrott över (hålla på med kladd är inte min grej), medan de andra gånger har fått perfekt konsistens trots att jag alltid följt samma simpla receptet. Där är jag tämligen säker på att det hänger på hur mycket vätska som följer med potatisen.

    Bra tips där att jobba med havregryn, majsmjöl mm. Sedan kan det kanske funka med lite kladd ändå när man kan klicka ut smeten med sked. Ja det får bli ett nytt försök snart igen.
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    Det är ju lite kul med experimenterande också

    Jag kan tycka att en del veggorecept är så förfärligt tråkigt och fantasilöst kryddade. Några som är rätt skojiga att kolla på där är faktiskt Krishnarörelsen, religiöst sett må de vara väldigt udda men maten, den är emellanåt helt sagolik!
  24. 12
    Det är ju lite kul med experimenterande också

    Jag kan tycka att en del veggorecept är så förfärligt tråkigt och fantasilöst kryddade. Några som är rätt skojiga att kolla på där är faktiskt Krishnarörelsen, religiöst sett må de vara väldigt udda men maten, den är emellanåt helt sagolik!
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Jag är mer konservativ när det gäller SPANSK mat, vettu
  26. 13
    Jag är mer konservativ när det gäller SPANSK mat, vettu
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar