Hur SD röstat i riksdagen
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2012
    #1

    Hur SD röstat i riksdagen

    Högaktuella siffror kring hur SD röstat de senaste åren. Som synes är de i stort sett ett rent stödparti till Alliansen:

    http://blogg.dn.se/sundellssiffror/2...134.1409214443
  2. 1
    Hur SD röstat i riksdagen Högaktuella siffror kring hur SD röstat de senaste åren. Som synes är de i stort sett ett rent stödparti till Alliansen:

    http://blogg.dn.se/sundellssiffror/2...134.1409214443
  3. Gretah
    #2
    Vilket jag inte tror majoriteten av sdröstarna fattar.
  4. 2
    Vilket jag inte tror majoriteten av sdröstarna fattar.
  5. Medlem sedan
    Apr 2012
    #3
    Varför tror du inte det? Höger som höger, tror jag att många tänker.
  6. 3
    Varför tror du inte det? Höger som höger, tror jag att många tänker.
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Jag tror att du har fel Emmylou. Om man läser SDs partiprogram är mycket av de socialpolitiska förslagen ganska "vänsterorienterade" (stark stat, statlig sjukvård, statliga skolor, osv) det är mer finansieringen av det hela som stinker. Högerspöket och SD är inte samma sak, även om det ju vore enkelt och praktiskt. Min gissning är att SD rekryterar fler arga unga män från sossarna än arga unga män från moderaterna.
  8. 4
    Jag tror att du har fel Emmylou. Om man läser SDs partiprogram är mycket av de socialpolitiska förslagen ganska "vänsterorienterade" (stark stat, statlig sjukvård, statliga skolor, osv) det är mer finansieringen av det hela som stinker. Högerspöket och SD är inte samma sak, även om det ju vore enkelt och praktiskt. Min gissning är att SD rekryterar fler arga unga män från sossarna än arga unga män från moderaterna.
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Nej nej, många av de jag "känner" tror att Sd är som S, men med begränsad invandring. De säger att de hade röstat på arbetargrabben Löfvén om det inte vore för det där med invandringen, men Åkesson är ju också arbetargrabb.
    Man baxnar hur kort folk ens kollar upp saker.
    De kan ju känna sig fett lurade. Tack för bilden, har delat den.
  10. 5
    Nej nej, många av de jag "känner" tror att Sd är som S, men med begränsad invandring. De säger att de hade röstat på arbetargrabben Löfvén om det inte vore för det där med invandringen, men Åkesson är ju också arbetargrabb.
    Man baxnar hur kort folk ens kollar upp saker.
    De kan ju känna sig fett lurade. Tack för bilden, har delat den.
  11. Medlem sedan
    Apr 2012
    #6
    Fast just i den här frågan sitter jag inte och tror utan i länken ser du hur rösterna har fördelat sig på alla förslag i riksdagen. Det är hårda siffror, inget tyckande.
  12. 6
    Fast just i den här frågan sitter jag inte och tror utan i länken ser du hur rösterna har fördelat sig på alla förslag i riksdagen. Det är hårda siffror, inget tyckande.
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Fast det är ju inte så de röstar i riksdagen, och det är det som räknas (för det är det som ger effekt, vad de gör, inte vad de säger).
  14. 7
    Fast det är ju inte så de röstar i riksdagen, och det är det som räknas (för det är det som ger effekt, vad de gör, inte vad de säger).
  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8
    Jag vet, jag läste DN i morse. Jag pratar om den politik de går till val på, den är inte särskilt högerinriktad.
  16. 8
    Jag vet, jag läste DN i morse. Jag pratar om den politik de går till val på, den är inte särskilt högerinriktad.
  17. Medlem sedan
    Apr 2012
    #9
    Fast vad det står i deras manifest är nog mest bara luft. Särskilt så i deras fall jämfört med andras eftersom de är rena populister. Vi sitter ju iom de här siffrorna på facit för vad de egentligen tycker.
  18. 9
    Fast vad det står i deras manifest är nog mest bara luft. Särskilt så i deras fall jämfört med andras eftersom de är rena populister. Vi sitter ju iom de här siffrorna på facit för vad de egentligen tycker.
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    Nej, det är den inte. Iaf inte i sociala och ekonomiska frågor. Men det var den inte förra gången heller. Så vad de säger sig vilja göra spelar ju ingen roll utan vad de faktiskt gör.
    En handling säger mer än tusen ord. Och det där var många handlingar.
  20. 10
    Nej, det är den inte. Iaf inte i sociala och ekonomiska frågor. Men det var den inte förra gången heller. Så vad de säger sig vilja göra spelar ju ingen roll utan vad de faktiskt gör.
    En handling säger mer än tusen ord. Och det där var många handlingar.
  21. Medlem sedan
    Apr 2012
    #11
    Ojdå, är det så? Det låter ju tyvärr ganska troligt när du beskriver det. Sorgligt.
  22. 11
    Ojdå, är det så? Det låter ju tyvärr ganska troligt när du beskriver det. Sorgligt.
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Ett vinklat urval.

    När man bara tar med de frågor där (s) och (m) är oense så har man i princip enbart tagit med blockskiljande frågor och urvalet är vinklat redan där. (m) lär inte rösta emot resten av regeringen och det lär inte finnas någora frågor där (v) är överens med (m) när (s) inte är det. Det enda som skiljer detta från formellt blockskiljade frågor är att det skulle kunna finnas fall där regeringen har gjort upp med (mp) trots att (s) har varit emot förslaget men det lär inte heller vara särskilt många frågor.

    Så i praktiken är det de blockskiljande frågorna igen, de som gav upphov till slagordet om att "(sd) röstar med regeringen i 9 fall av 10" som är praktiskt att ta till när folk inte tänker efter ett dugg själva: Om nu regeringen får indikationer på att hela oppositionen kommer att rösta emot den, lägger den då fram förslaget inför riksdagen och ber om att få förlora eller arbetar den om förslaget, t.ex. genom att söka stöd hos (s)?

    Det hade varit intressant att se statistik på samtliga omröstningar i riksdagen och inte bara ett visst urval. Om vi skulle få en rödgrön regering med (sd) som fortsatt vågmästare kommer vi att få ett liknande resultat, just pga den filtreringsprocess som föregår en omröstning i riksdagen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  24. 12
    Ett vinklat urval. När man bara tar med de frågor där (s) och (m) är oense så har man i princip enbart tagit med blockskiljande frågor och urvalet är vinklat redan där. (m) lär inte rösta emot resten av regeringen och det lär inte finnas någora frågor där (v) är överens med (m) när (s) inte är det. Det enda som skiljer detta från formellt blockskiljade frågor är att det skulle kunna finnas fall där regeringen har gjort upp med (mp) trots att (s) har varit emot förslaget men det lär inte heller vara särskilt många frågor.

    Så i praktiken är det de blockskiljande frågorna igen, de som gav upphov till slagordet om att "(sd) röstar med regeringen i 9 fall av 10" som är praktiskt att ta till när folk inte tänker efter ett dugg själva: Om nu regeringen får indikationer på att hela oppositionen kommer att rösta emot den, lägger den då fram förslaget inför riksdagen och ber om att få förlora eller arbetar den om förslaget, t.ex. genom att söka stöd hos (s)?

    Det hade varit intressant att se statistik på samtliga omröstningar i riksdagen och inte bara ett visst urval. Om vi skulle få en rödgrön regering med (sd) som fortsatt vågmästare kommer vi att få ett liknande resultat, just pga den filtreringsprocess som föregår en omröstning i riksdagen.
  25. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #13

    Vilket är fullt rimligt

    (sd) är som jag ser det rätt mycket Per Albin Hansson-nostalgiker, ett intryck som stärks av Jimmie Åkesson själv när han intervjuas av Aftonbladet ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19354248.ab )

    Där säger han: "När det gäller fördelningspolitik är jag lite vänster, när det gäller värdefrågor är jag kanske lite mer höger."
    Byt ut "fördelningspolitik" mot "ekonomisk politik" så är det just så jag brukar kategorisera (sd).

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  26. 13
    Vilket är fullt rimligt (sd) är som jag ser det rätt mycket Per Albin Hansson-nostalgiker, ett intryck som stärks av Jimmie Åkesson själv när han intervjuas av Aftonbladet ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19354248.ab )

    Där säger han: "När det gäller fördelningspolitik är jag lite vänster, när det gäller värdefrågor är jag kanske lite mer höger."
    Byt ut "fördelningspolitik" mot "ekonomisk politik" så är det just så jag brukar kategorisera (sd).
  27. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14
    Ffa inte vad de säger sig vara för som räknas, utan hur de omsätter det i praktiken. Voteringen talar klarspråk i den frågan.
  28. 14
    Ffa inte vad de säger sig vara för som räknas, utan hur de omsätter det i praktiken. Voteringen talar klarspråk i den frågan.
  29. Medlem sedan
    Oct 2006
    #15
    Men vill man kolla om ett parti är mer blått eller mer rött, faller det sig naturligt att kolla just där inte S och M är ense (där de är ense, går det ju inte att särskilja vilka Sd mest röstar lika som).
  30. 15
    Men vill man kolla om ett parti är mer blått eller mer rött, faller det sig naturligt att kolla just där inte S och M är ense (där de är ense, går det ju inte att särskilja vilka Sd mest röstar lika som).
  31. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #16

    Jo, det kan man tycka

    Men då missar man den faktor jag nyss beskrev, att det sker en filtreringsprocess innan ett förslag över huvud taget läggs fram inför riksdagen. Inte sant?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  32. 16
    Jo, det kan man tycka Men då missar man den faktor jag nyss beskrev, att det sker en filtreringsprocess innan ett förslag över huvud taget läggs fram inför riksdagen. Inte sant?
  33. Medlem sedan
    Nov 2002
    #17
    Finns en här, visserligen inte uppdaterad sedan 2013 någon gång, men ändå en indikation.

    http://politologerna.wordpress.com/2...gar-2002-2012/
  34. 17
    Finns en här, visserligen inte uppdaterad sedan 2013 någon gång, men ändå en indikation.

    http://politologerna.wordpress.com/2...gar-2002-2012/
  35. Medlem sedan
    Oct 2013
    #18
    Jaha? Och ett parti som SD måste man prompt tycka tvärtemot i varje enskild fråga? Så om Alliansen lägger ett förslag om högre lärarlöner så måste man till varje pris tycka tvärtemot om SD håller med? Så oerhört barnslig inställning.
  36. 18
    Jaha? Och ett parti som SD måste man prompt tycka tvärtemot i varje enskild fråga? Så om Alliansen lägger ett förslag om högre lärarlöner så måste man till varje pris tycka tvärtemot om SD håller med? Så oerhört barnslig inställning.
  37. Medlem sedan
    Jul 2006
    #19
    Jag kan inte annat än hålla med. Det är nån sorts SD-panik i samhället vars like man bara kan koppla till McCartney-tiden i USA och den kommunistpanik som då rådde. Råder iofs fortfarande till stor del i USA, men då var det ju extremt. Likadant med SD nu. ALLT de säger och gör måste vara fel, inkl partiledaren. Tar de upp flykting- och invandringspolitiken så är det rasism. Som häxprocesserna på 1600-talet, det är nån sorts masspsykos i samhället.
  38. 19
    Jag kan inte annat än hålla med. Det är nån sorts SD-panik i samhället vars like man bara kan koppla till McCartney-tiden i USA och den kommunistpanik som då rådde. Råder iofs fortfarande till stor del i USA, men då var det ju extremt. Likadant med SD nu. ALLT de säger och gör måste vara fel, inkl partiledaren. Tar de upp flykting- och invandringspolitiken så är det rasism. Som häxprocesserna på 1600-talet, det är nån sorts masspsykos i samhället.
  39. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #20

    Tack, just vad jag var ute efter

    Så senaste mandatperioden har alltså (sd) röstat med regeringen i 60% av omröstningarna ((s) 41%) och då skall man ha i bakhuvudet den filtreringsprocess av vilka förslag som kommer till riksdagen för omröstning som jag har nämnt.

    "Rent stödparti"? Uppenbarligen inte.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  40. 20
    Tack, just vad jag var ute efter Så senaste mandatperioden har alltså (sd) röstat med regeringen i 60% av omröstningarna ((s) 41%) och då skall man ha i bakhuvudet den filtreringsprocess av vilka förslag som kommer till riksdagen för omröstning som jag har nämnt.

    "Rent stödparti"? Uppenbarligen inte.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar