Sonen har födelsedag...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Sonen har födelsedag...

    ... och har därför fått önska sig middagsmaten. Det blidde cheeseburgare och pommes från McDonalds. Hmm.... jaja, han är väl ett barn av sin tid antar jag. Om DU fått önska dig middagen på din födelsedag, vad hade du valt då om det
    a) skulle vara hemmalagat av dig själv,
    b) skulle vara hemmalagat av din partner eller ditt/dina barn samt
    c) skulle vara från restaurang eller snabbmatshak eller frysdisk for all I care.... ?
  2. 1
    Sonen har födelsedag... ... och har därför fått önska sig middagsmaten. Det blidde cheeseburgare och pommes från McDonalds. Hmm.... jaja, han är väl ett barn av sin tid antar jag. Om DU fått önska dig middagen på din födelsedag, vad hade du valt då om det
    a) skulle vara hemmalagat av dig själv,
    b) skulle vara hemmalagat av din partner eller ditt/dina barn samt
    c) skulle vara från restaurang eller snabbmatshak eller frysdisk for all I care.... ?
  3. Medlem sedan
    Aug 2010
    #2
    Vilket härligt val! Min son önskade sig kåldolmar sist och när mannen fyller 50 om en månad önskar han sig....kåldolmar! Som present och allt, det enda han vill ha säger han..?? Tur för sonen att de dessutom fyller samma dag och får bli nöjda båda två.

    Jag då..
    a) Min goda kyckling/sparrisgryta med currylöv, ungsrostade grönsaker och fetaostkräm.
    b) Ungefär detsamma, antingen lagat av mannen eller sonen.
    c) En god pepparstek på Athena i Östersund!
  4. 2
    Vilket härligt val! Min son önskade sig kåldolmar sist och när mannen fyller 50 om en månad önskar han sig....kåldolmar! Som present och allt, det enda han vill ha säger han..?? Tur för sonen att de dessutom fyller samma dag och får bli nöjda båda två.

    Jag då..
    a) Min goda kyckling/sparrisgryta med currylöv, ungsrostade grönsaker och fetaostkräm.
    b) Ungefär detsamma, antingen lagat av mannen eller sonen.
    c) En god pepparstek på Athena i Östersund!
  5. Salander
    #3
    Av mig själv då skulle det bli typ köpta räkor, aioli och baugette för jag gillar ju inte att laga mat
    Min man skulle gärna få göra köttbullar i gräddsås och pressad potatis och en klick lingonsylt. Till det en god öl.
    jag skulle gärna äta libanesiska smårätter, helst på plats på restauranten.
  6. 3
    Av mig själv då skulle det bli typ köpta räkor, aioli och baugette för jag gillar ju inte att laga mat
    Min man skulle gärna få göra köttbullar i gräddsås och pressad potatis och en klick lingonsylt. Till det en god öl.
    jag skulle gärna äta libanesiska smårätter, helst på plats på restauranten.
  7. mandelblomma
    #4
    det var länge sen maken och jag gjorde något själva så jag hade önskat mig en middag med han på någon mysig restaurang OCH en födelsedagsmiddag hemma med barnen och han som jag gärna kunde laga själv
    A min fisksoppa med saffran och vitlök
    B något grillat
    C en mysig restaurang i Öregrund kanske!
  8. 4
    det var länge sen maken och jag gjorde något själva så jag hade önskat mig en middag med han på någon mysig restaurang OCH en födelsedagsmiddag hemma med barnen och han som jag gärna kunde laga själv
    A min fisksoppa med saffran och vitlök
    B något grillat
    C en mysig restaurang i Öregrund kanske!
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    Jag får alltid önska mig middagen på min födelsedag och det är definitivt inget jag själv lagat. Skulle det vara något jag lagat själv hade det blivit bruna bönor och fläsk, det är det godaste jag vet men ingen i familjen delar den förtjusningen.
    Min man kan laga mat men jag är inte så förtjust i hans mat (han har andra fördelar men hans matlagning gillar jag inte,han konstrar alltid till det med märkliga smaksättningar som sällan är lyckade).
    Barnens matlagningskunskaper är sådär, 16-åringen är visserligen drottningen av omeletter, men det känns inte som födelsedagsmat.
    Alltså blir det restaurangmat, antingen på plats eller hemhämtad.

    När min man fyller år brukar han önska sig isterband och dillstuvad potatis, äldsta dottern vill ha ärtsoppa och pannkakor, mellandottern vill ha oxfile och minstingen vill oftast ha varmrökt lax, potatis och örtsås.
  10. 5
    Jag får alltid önska mig middagen på min födelsedag och det är definitivt inget jag själv lagat. Skulle det vara något jag lagat själv hade det blivit bruna bönor och fläsk, det är det godaste jag vet men ingen i familjen delar den förtjusningen.
    Min man kan laga mat men jag är inte så förtjust i hans mat (han har andra fördelar men hans matlagning gillar jag inte,han konstrar alltid till det med märkliga smaksättningar som sällan är lyckade).
    Barnens matlagningskunskaper är sådär, 16-åringen är visserligen drottningen av omeletter, men det känns inte som födelsedagsmat.
    Alltså blir det restaurangmat, antingen på plats eller hemhämtad.

    När min man fyller år brukar han önska sig isterband och dillstuvad potatis, äldsta dottern vill ha ärtsoppa och pannkakor, mellandottern vill ha oxfile och minstingen vill oftast ha varmrökt lax, potatis och örtsås.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Äpplet faller inte långt från... kåldolmsträdet??
  12. 6
    Äpplet faller inte långt från... kåldolmsträdet??
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Om jag själv lagar / eller familjen lagar åt mig spelar nog ingen roll för vad jag väljer: jag kan tänka mig en grillmiddag, en bit lax i ugnen, om det är väldigt varmt gärna bara ett stort salladsfat med avokado och annat gott, eller något helt annat. Inte så noga längre att få "rätt" mat till födelsedagen, men som barn var det där verkligen viktigt.

    Om vi hämtar: så skulle jag inte tacka nej till lite sushi eller hämtmat från favorit-thai-stället. Inte så festligt kanske men av olika anledningar (läs andra i familjen äter inte detta) så blir det inte så ofta att jag äter dessa saker.
  14. 7
    Om jag själv lagar / eller familjen lagar åt mig spelar nog ingen roll för vad jag väljer: jag kan tänka mig en grillmiddag, en bit lax i ugnen, om det är väldigt varmt gärna bara ett stort salladsfat med avokado och annat gott, eller något helt annat. Inte så noga längre att få "rätt" mat till födelsedagen, men som barn var det där verkligen viktigt.

    Om vi hämtar: så skulle jag inte tacka nej till lite sushi eller hämtmat från favorit-thai-stället. Inte så festligt kanske men av olika anledningar (läs andra i familjen äter inte detta) så blir det inte så ofta att jag äter dessa saker.
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Då kan jag förstå det valet Nåt man tycker om men inte äter så ofta blir ju speciellt...
  16. 8
    Då kan jag förstå det valet Nåt man tycker om men inte äter så ofta blir ju speciellt...
  17. Medlem sedan
    Aug 2010
    #9
    Haha, konstigt nog är de SÅ lika varandra i allt, trots att han inte är den riktiga pappan
  18. 9
    Haha, konstigt nog är de SÅ lika varandra i allt, trots att han inte är den riktiga pappan
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #10
    Sonen fyller ju år i maj och han brukar önska sig något grillat.

    Jag bestämmer självklart vad jag vill ha när jag fyller år och föredrar det lagat av mig själv helst
    För det mesta blir det en köttbit, men jag funderar om jag inte ska slå till med fisk nästa år, eftersom sonen nu börjat äta det äntligen
  20. 10
    Sonen fyller ju år i maj och han brukar önska sig något grillat.

    Jag bestämmer självklart vad jag vill ha när jag fyller år och föredrar det lagat av mig själv helst
    För det mesta blir det en köttbit, men jag funderar om jag inte ska slå till med fisk nästa år, eftersom sonen nu börjat äta det äntligen
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Haha, bra val av honom. Det är ju hans födelsedag.

    a) skulle vara hemmalagat av dig själv,
    Inget jag tänker på nu. Det blir väl något jag är sugen på då i så fall. Kanske jordärtskockssoppa och rökt reninnanlår med potatisgratäng.

    b) skulle vara hemmalagat av din partner eller ditt/dina barn samt
    Senast beställde jag smörgåstårta och fick två riktigt smaskiga sådana.

    c) skulle vara från restaurang eller snabbmatshak eller frysdisk for all I care.... ?
    Vet inte på rak arm heller. Här finns ju sådant utbud. Kanske jag skulle spana lite på något från någon av saluhallarna.
  22. 11
    Haha, bra val av honom. Det är ju hans födelsedag.

    a) skulle vara hemmalagat av dig själv,
    Inget jag tänker på nu. Det blir väl något jag är sugen på då i så fall. Kanske jordärtskockssoppa och rökt reninnanlår med potatisgratäng.

    b) skulle vara hemmalagat av din partner eller ditt/dina barn samt
    Senast beställde jag smörgåstårta och fick två riktigt smaskiga sådana.

    c) skulle vara från restaurang eller snabbmatshak eller frysdisk for all I care.... ?
    Vet inte på rak arm heller. Här finns ju sådant utbud. Kanske jag skulle spana lite på något från någon av saluhallarna.
  23. Pyssling
    #12
    Härlig födelsedagsmat i den åldern och ett ganska vanligt födelsedagsmatval bland barn har jag förstått! :-)

    Om jag skulle laga en födelsedagsmiddag till min egen födelsedag, skulle jag nog fixa småplock: lufttorkad skinka, oliver, goda ostar, såna där exklusiva knäcke, gott bröd och marinerad vitlök o paprika o kronärtskockor och massa mer ...... nu blev jag hungrig! :-)

    Om min man skulle lagat skulle jag önskat en fin bit stekt eller grillat kött (fyller i november så antagligen stekt men ibland kan man ju grilla även i november) med hemmagjord potatisgratäng och hemslagen bea, han är duktig på att laga allt av det.

    Om maten skulle vara köpt skulle jag valt sushi eller thai, älskar det! :-)
  24. 12
    Härlig födelsedagsmat i den åldern och ett ganska vanligt födelsedagsmatval bland barn har jag förstått! :-)

    Om jag skulle laga en födelsedagsmiddag till min egen födelsedag, skulle jag nog fixa småplock: lufttorkad skinka, oliver, goda ostar, såna där exklusiva knäcke, gott bröd och marinerad vitlök o paprika o kronärtskockor och massa mer ...... nu blev jag hungrig! :-)

    Om min man skulle lagat skulle jag önskat en fin bit stekt eller grillat kött (fyller i november så antagligen stekt men ibland kan man ju grilla även i november) med hemmagjord potatisgratäng och hemslagen bea, han är duktig på att laga allt av det.

    Om maten skulle vara köpt skulle jag valt sushi eller thai, älskar det! :-)
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Småplock är trevligt
  26. 13
    Småplock är trevligt
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    b) vore ju spännande

    Fast eftersom jag inte har någon partner och det killarna har lärt sig laga är någon av ca 4-5 rätter som jag redan är dödligt trött på så är det nog lika bra att jag gör som jag gjort de senaste 20+ åren: Lagar något gott själv!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    b) vore ju spännande Fast eftersom jag inte har någon partner och det killarna har lärt sig laga är någon av ca 4-5 rätter som jag redan är dödligt trött på så är det nog lika bra att jag gör som jag gjort de senaste 20+ åren: Lagar något gott själv!
  29. Medlem sedan
    Aug 2010
    #15
    Det låter som att det vore ett bra val av dig
  30. 15
    Det låter som att det vore ett bra val av dig
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar