Oro för ebola
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Oro för ebola

    Hörde idag på nyheterna att man har ett misstänkt ebolafall i SVerige (sthlm). Sonen (11 år) har så mycket frågor kring ebola och verkar orolig för att det ska komma hit. Hittills har jag sagt att det är liten risk att drabbas i Sverige och att vi har mycket bättre sjukvård, men han är ändå orolig. Hur bör man hantera sonens oro? Är ni själva oroliga?
  2. 1
    Oro för ebola Hörde idag på nyheterna att man har ett misstänkt ebolafall i SVerige (sthlm). Sonen (11 år) har så mycket frågor kring ebola och verkar orolig för att det ska komma hit. Hittills har jag sagt att det är liten risk att drabbas i Sverige och att vi har mycket bättre sjukvård, men han är ändå orolig. Hur bör man hantera sonens oro? Är ni själva oroliga?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Inte särskilt

    Det smittar inte genom luften utan genom att man rör vid smittade personer. Se till att han tvättar händerna innan han äter något, det kan vara bra på andra sätt också!

    Skulle vi få tusentals fall i Sverige kan man fundera på att bli orolig, än så länge är jag inte det. Fast jag skrev på OäF om utbrottet tidigt i våras faktiskt, när smittan hade nått miljonstaden Conakry. Då tyckte jag att det var dags att uppmärksamma vad som hände. Jag verkar ha varit tidigt ute.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Inte särskilt Det smittar inte genom luften utan genom att man rör vid smittade personer. Se till att han tvättar händerna innan han äter något, det kan vara bra på andra sätt också!

    Skulle vi få tusentals fall i Sverige kan man fundera på att bli orolig, än så länge är jag inte det. Fast jag skrev på OäF om utbrottet tidigt i våras faktiskt, när smittan hade nått miljonstaden Conakry. Då tyckte jag att det var dags att uppmärksamma vad som hände. Jag verkar ha varit tidigt ute.
  5. mandelblomma
    #3
    inte orolig alls och då jobbar jag inom vården och skulle hypotetiskt kunna ta emot en sådan patient på akuten.
    Men risken är dels minimal och om vi får fall hör kommer sjukdomen inte få samma spridning som i ett fattigt land i Afrika med andra traditioner om ex hantering av de döda samt en undermålig sjukvård.
  6. 3
    inte orolig alls och då jobbar jag inom vården och skulle hypotetiskt kunna ta emot en sådan patient på akuten.
    Men risken är dels minimal och om vi får fall hör kommer sjukdomen inte få samma spridning som i ett fattigt land i Afrika med andra traditioner om ex hantering av de döda samt en undermålig sjukvård.
  7. Medlem sedan
    Apr 2012
    #4
    Jag känner oro; det är en hemskt farligt sjukdom och just nu verkar det inte riktigt under kontroll.

    Jag tycker att ni ska sitta ner och prata du och sonen, gärna flera gånger. Kanske framförallt om vad det är han är orolig för så kan du säkert sticka hål på de flesta orosbubblorna.
  8. 4
    Jag känner oro; det är en hemskt farligt sjukdom och just nu verkar det inte riktigt under kontroll.

    Jag tycker att ni ska sitta ner och prata du och sonen, gärna flera gånger. Kanske framförallt om vad det är han är orolig för så kan du säkert sticka hål på de flesta orosbubblorna.
  9. Gretah
    #5
    Ta reda på så mycket fakta du kan och försök förklara för sonen, det är bättre du diskuterar med honom än att vifta bort otäckheter som vuxna alltid gjorde runt mej. ( jag menar alltså inte att du skulle ha viftat bort oron för din son)
    Själv är jag inte orolig, än. Jag har full sjå med ångest över cancer.
  10. 5
    Ta reda på så mycket fakta du kan och försök förklara för sonen, det är bättre du diskuterar med honom än att vifta bort otäckheter som vuxna alltid gjorde runt mej. ( jag menar alltså inte att du skulle ha viftat bort oron för din son)
    Själv är jag inte orolig, än. Jag har full sjå med ångest över cancer.
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #6
    Inte alls orolig, den är i sig smittsam. Men samtidigt så har vi en helt annan sjukvård i Sverige, som gör att man kan isolera patienter med svåra, smittsamma infektioner.
    Men du kan förklara att vi lever in så nära varandra som man gör i dessa länder, är någon sjuk, så kan man isolera persoen och att även om det är en smittsam sjukdom, men det är inte, vad jag förstått, smittsamt på samma sätt som förkylningar, utan man måste utsättas för viruset mer aktivt.
  12. 6
    Inte alls orolig, den är i sig smittsam. Men samtidigt så har vi en helt annan sjukvård i Sverige, som gör att man kan isolera patienter med svåra, smittsamma infektioner.
    Men du kan förklara att vi lever in så nära varandra som man gör i dessa länder, är någon sjuk, så kan man isolera persoen och att även om det är en smittsam sjukdom, men det är inte, vad jag förstått, smittsamt på samma sätt som förkylningar, utan man måste utsättas för viruset mer aktivt.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Är inte ett skit orolig...

    blir det lite större i västvärlden så kommer man garanterat ta fram medicin rätt snart tror jag. Nu är utbrotten i fattiga afrikaländer och då är det inte intressant att ta fram medicin till länder som ändå inte har råd att betala för den.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  14. 7
    Är inte ett skit orolig... blir det lite större i västvärlden så kommer man garanterat ta fram medicin rätt snart tror jag. Nu är utbrotten i fattiga afrikaländer och då är det inte intressant att ta fram medicin till länder som ändå inte har råd att betala för den.
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    Nä inte i dagsläget

    För vad jag förstått så smittar inte ebola sådär väldans enkelt ens och att det skulle ta sig ända hit upp till norrland utan att halva södra sverige åkt dit tror jag är ytterst liten risk.

    Men om skiten muterar och börjar spridas mycket lättare ja då blir det ju lite otrevligt för det är ju ingen snäll sjukdom. Men nä i dagsläget är jag betydligt mer bekymrad över en del annat elände i världen än risken att smittas av ebola här.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  16. 8
    Nä inte i dagsläget För vad jag förstått så smittar inte ebola sådär väldans enkelt ens och att det skulle ta sig ända hit upp till norrland utan att halva södra sverige åkt dit tror jag är ytterst liten risk.

    Men om skiten muterar och börjar spridas mycket lättare ja då blir det ju lite otrevligt för det är ju ingen snäll sjukdom. Men nä i dagsläget är jag betydligt mer bekymrad över en del annat elände i världen än risken att smittas av ebola här.
  17. Medlem sedan
    Aug 2002
    #9
    Inte ett dugg orolig. Om mina barn var oroliga skulle jag förklara hur pass svårt det är att bli smittad och vilken beredskap vi har i Sverige jämfört med de länder där eboka sprids just nu.
  18. 9
    Inte ett dugg orolig. Om mina barn var oroliga skulle jag förklara hur pass svårt det är att bli smittad och vilken beredskap vi har i Sverige jämfört med de länder där eboka sprids just nu.
  19. Medlem sedan
    Jun 2004
    #10
    Nej ännu är jag inte orolig alls. Mkt liten risk för spridning i Sverige.
  20. 10
    Nej ännu är jag inte orolig alls. Mkt liten risk för spridning i Sverige.
  21. Medlem sedan
    Jun 2004
    #11
    Stod nu att det inte var ebola.
  22. 11
    Stod nu att det inte var ebola.
  23. Salander
    #12
    Nej inte ett dugg. Finns ingen anledning i nuläget. Det smittar ju via kroppsvätskor så det är lätt att undvika.
  24. 12
    Nej inte ett dugg. Finns ingen anledning i nuläget. Det smittar ju via kroppsvätskor så det är lätt att undvika.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar