Och så en annan sak
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Och så en annan sak

    Beröring! Viktigare än man kanske kan ana.

    http://www.dn.se/insidan/omsint-bero...pen-att-jubla/

    Men även där är vi ju olika som individer. Jag är väldigt beroende av beröring, spinner som en katt bara min sambo petar mig i håret eller klappar mig lite på armen. Jag skulle gärna få massage timmar i sträck, eller bara någon som klappar mig över ryggen en halv dag

    Är du mycket för beröring? Är du "fysisk" av dig som person, alltså att du gärna rör vid människor?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  2. 1
    Och så en annan sak Beröring! Viktigare än man kanske kan ana.

    http://www.dn.se/insidan/omsint-bero...pen-att-jubla/

    Men även där är vi ju olika som individer. Jag är väldigt beroende av beröring, spinner som en katt bara min sambo petar mig i håret eller klappar mig lite på armen. Jag skulle gärna få massage timmar i sträck, eller bara någon som klappar mig över ryggen en halv dag

    Är du mycket för beröring? Är du "fysisk" av dig som person, alltså att du gärna rör vid människor?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Har fått vänja mig av med det

    De få tillfällen i livet då jag har haft förmånen att njuta av det har jag gjort det men det var länge sedan nu.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Har fått vänja mig av med det De få tillfällen i livet då jag har haft förmånen att njuta av det har jag gjort det men det var länge sedan nu.
  5. mandelblomma
    #3
    människor mår bra av det! Du känner väl till den där berättelsen ( skröna, vet ej) o barnet som låg närmast dörren på ett barnhem i något U-land.
    Den platsen hade barn, alltid högre frekvens av att barnen överlevde än i de andra sängarna. Det visade sig att nattstäderskan alltid tog upp det barnet på sin rast och gosade. Alltså inte alltid samma barn, utan olika barn som låg i den sängen.

    När jag blev ensam så hade jag ju två gosiga barn att krama och så gick regelbundet på massage!
  6. 3
    människor mår bra av det! Du känner väl till den där berättelsen ( skröna, vet ej) o barnet som låg närmast dörren på ett barnhem i något U-land.
    Den platsen hade barn, alltid högre frekvens av att barnen överlevde än i de andra sängarna. Det visade sig att nattstäderskan alltid tog upp det barnet på sin rast och gosade. Alltså inte alltid samma barn, utan olika barn som låg i den sängen.

    När jag blev ensam så hade jag ju två gosiga barn att krama och så gick regelbundet på massage!
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Ja jag är beroende av beröring.

    Däremot inte med okända
  8. 4
    Ja jag är beroende av beröring.

    Däremot inte med okända
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Skriver bara under här då.
  10. 5
    Skriver bara under här då.
  11. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    Tråkigt!
    Jag skulle nog aldrig riktigt vänja av mig. Kanske lyckas förtränga till viss del, men sakna skulle jag alltid göra. Tror jag.
  12. 6
    Tråkigt!
    Jag skulle nog aldrig riktigt vänja av mig. Kanske lyckas förtränga till viss del, men sakna skulle jag alltid göra. Tror jag.
  13. Medlem sedan
    Aug 2011
    #7
    Ja, jag tror faktiskt (och det finns ju även vetenskapliga belägg för det) att beröring är livsnödvändigt för barn.

    När jag var ensam så hade jag också två barn att krama på, och få kramar av. Och de tyckte om att borsta mitt hår och att "rita" med fingret på min rygg, så där fick jag en rejäl dos beröring
    Och så har/hade jag vänner som kändes lättare att beröra än andra. Det är ju liksom inte nåt man gör med vem som helst (och nu pratar jag inte om sex, utan om just beröring). Eller i alla fall inte jag.
  14. 7
    Ja, jag tror faktiskt (och det finns ju även vetenskapliga belägg för det) att beröring är livsnödvändigt för barn.

    När jag var ensam så hade jag också två barn att krama på, och få kramar av. Och de tyckte om att borsta mitt hår och att "rita" med fingret på min rygg, så där fick jag en rejäl dos beröring
    Och så har/hade jag vänner som kändes lättare att beröra än andra. Det är ju liksom inte nåt man gör med vem som helst (och nu pratar jag inte om sex, utan om just beröring). Eller i alla fall inte jag.
  15. Medlem sedan
    Aug 2011
    #8
    Det är samma för mig på sätt och vis, men på ett annat sätt inte.

    Jag skulle kunna gilla beröring av okända, men verkligen långt ifrån alla. Men å andra sidan skulle jag inte gilla beröring från alla jag känner heller .
  16. 8
    Det är samma för mig på sätt och vis, men på ett annat sätt inte.

    Jag skulle kunna gilla beröring av okända, men verkligen långt ifrån alla. Men å andra sidan skulle jag inte gilla beröring från alla jag känner heller .
  17. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9

    Man vänjer sig vid allt

    Vem har sagt att jag inte saknar något? Jag kan minnas nätter då jag inte ville sova för att jag njöt för mycket av att känna hennes hud mot min längs hela kroppen.

    Men har man inte det får man klara sig ändå.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  18. 9
    Man vänjer sig vid allt Vem har sagt att jag inte saknar något? Jag kan minnas nätter då jag inte ville sova för att jag njöt för mycket av att känna hennes hud mot min längs hela kroppen.

    Men har man inte det får man klara sig ändå.
  19. Medlem sedan
    Aug 2011
    #10
    Nej, och vem har sagt att du har sagt det?...
    Jag tror säkert att man saknar det när man inte har det.

    Det är nog därför jag aldrig skulle vänja mig...
  20. 10
    Nej, och vem har sagt att du har sagt det?...
    Jag tror säkert att man saknar det när man inte har det.

    Det är nog därför jag aldrig skulle vänja mig...
  21. Gretah
    #11
    Gärna massage i timtal, eller bli killad på ryggen, men kramar har jag mycket svårt för.
  22. 11
    Gärna massage i timtal, eller bli killad på ryggen, men kramar har jag mycket svårt för.
  23. Medlem sedan
    Aug 2011
    #12
    Även när det gäller din man?...
  24. 12
    Även när det gäller din man?...
  25. Gretah
    #13
    Att krama ja, jag kan inte andas :/
  26. 13
    Att krama ja, jag kan inte andas :/
  27. Medlem sedan
    Aug 2011
    #14
    Usch, jobbig känsla ....
    Men vilken tur att det finns andra sätt att ge och få beröring på
  28. 14
    Usch, jobbig känsla ....
    Men vilken tur att det finns andra sätt att ge och få beröring på
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #15
    Jag är inte fysisk som person och upplever det obehagligt om fel person berör mig. Men visst gillar jag kramar och gos med min sambo, absolut. Men som barn var jag inte den som ville kramars eller mysa, utan drog mig undan om någon vill krama mig.
    Sonen är likadan som jag, han har inte varit kramig (men tankade närhet eftersom han gillade att samsova)
    Han avskydde när de hade massage i skolan.
  30. 15
    Jag är inte fysisk som person och upplever det obehagligt om fel person berör mig. Men visst gillar jag kramar och gos med min sambo, absolut. Men som barn var jag inte den som ville kramars eller mysa, utan drog mig undan om någon vill krama mig.
    Sonen är likadan som jag, han har inte varit kramig (men tankade närhet eftersom han gillade att samsova)
    Han avskydde när de hade massage i skolan.
  31. Medlem sedan
    Apr 2012
    #16
    Jag har alltid varit väldigt fysisk, tagit på folk, gillat att kramas osv. Förr. Nu har jag nästan blivit tvärtom. Har väldigt stort integritetsutrymme och har svårt när okända kommer för nära. Tror att det är sedan jag började jobba i vården - där det å andra sidan inte är svårt för mig att vara nära. Tur det .

    Men med min familj och min partner tycker jag mycket om beröring. Sonen är fortfarande okej att kramas med trots att han blivit tonåring. Det är fint!

    Jag är ganska nyförälskad just nu så då står ju beröring ofta i ganska stort fokus, om man säger så. Det gör inget alls
  32. 16
    Jag har alltid varit väldigt fysisk, tagit på folk, gillat att kramas osv. Förr. Nu har jag nästan blivit tvärtom. Har väldigt stort integritetsutrymme och har svårt när okända kommer för nära. Tror att det är sedan jag började jobba i vården - där det å andra sidan inte är svårt för mig att vara nära. Tur det .

    Men med min familj och min partner tycker jag mycket om beröring. Sonen är fortfarande okej att kramas med trots att han blivit tonåring. Det är fint!

    Jag är ganska nyförälskad just nu så då står ju beröring ofta i ganska stort fokus, om man säger så. Det gör inget alls
  33. Medlem sedan
    Aug 2011
    #17
    Massage i skolan tycker jag är en bra grej (det har ju många bra effekter).
    Men då måste ju personalen också vara väldigt lyhörda för varje individ - det är ju hemskt om någon ska behöva våndas inför det ... Så integritetskränkande!
  34. 17
    Massage i skolan tycker jag är en bra grej (det har ju många bra effekter).
    Men då måste ju personalen också vara väldigt lyhörda för varje individ - det är ju hemskt om någon ska behöva våndas inför det ... Så integritetskränkande!
  35. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #18
    De enda gångerna jag tycker om massage är när jag har ont någonstans. Det där småmasserande och killande på ryggen blir jag bara irriterad av.
    Men jag tycker det är jättemysigt att ligga halvlutad mot sambon och det bästa jag vet när vi sover ihop är när han har handen på min höft, men ligga sked, aldrig
  36. 18
    De enda gångerna jag tycker om massage är när jag har ont någonstans. Det där småmasserande och killande på ryggen blir jag bara irriterad av.
    Men jag tycker det är jättemysigt att ligga halvlutad mot sambon och det bästa jag vet när vi sover ihop är när han har handen på min höft, men ligga sked, aldrig
  37. Medlem sedan
    Apr 2012
    #19
    . Skulle det ju såklart vara. tom!
  38. 19
    . Skulle det ju såklart vara. tom!
  39. Medlem sedan
    Dec 2005
    #20
    Jag känner nu när barnen är så pass stora att de sover hela nätterna i egen säng att jag saknar känslan av att ha ett sovande barn brevid mig. Jag sover dock bättre.
  40. 20
    Jag känner nu när barnen är så pass stora att de sover hela nätterna i egen säng att jag saknar känslan av att ha ett sovande barn brevid mig. Jag sover dock bättre.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar