Är det inte orättvisst?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2013
    #1

    Är det inte orättvisst?

    I Stockholm får man Gardasil gratis upp till 26 års ålder, men bor jag i Uppsala får jag det bra till rabatterat pris, hur är det i ditt ladsting?
  2. 1
    Är det inte orättvisst? I Stockholm får man Gardasil gratis upp till 26 års ålder, men bor jag i Uppsala får jag det bra till rabatterat pris, hur är det i ditt ladsting?
  3. Medlem sedan
    Jul 2006
    #2
    Landstingen tar ju ut olika hög landstingsskatt, styrs av olika färg på politikerna så det är skillnad mellan landstingen. Det är samma sak med kommuner, olika saker gäller i olika kommuner. Jag bor i Stockholm odör vi har gratis gardasil upp till 26 år. Men vi har också högst landstingsskatt i landet :/
  4. 2
    Landstingen tar ju ut olika hög landstingsskatt, styrs av olika färg på politikerna så det är skillnad mellan landstingen. Det är samma sak med kommuner, olika saker gäller i olika kommuner. Jag bor i Stockholm odör vi har gratis gardasil upp till 26 år. Men vi har också högst landstingsskatt i landet :/
  5. Salander
    #3
    Och i de områden där fästingar finns så får vi betala all vaccinering själva. Jo Landstingen prioriterar olika, så är det.
  6. 3
    Och i de områden där fästingar finns så får vi betala all vaccinering själva. Jo Landstingen prioriterar olika, så är det.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Regionalt självstyre

    Landstingen är självständiga enheter och beslutar på egen hand om exakt hur de skall sköta sin verksamhet. Kollektivtrafiken har olika taxor i olika län också.

    Men visst, men kunde slopa regionerna och förstatliga sjukvården. Då skulle man säkert slopa dessa skillnader och det höjs ju en del röster för att man skall göra det också. Det kommer knappast att hända särskilt snart dock, om någonsin.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Regionalt självstyre Landstingen är självständiga enheter och beslutar på egen hand om exakt hur de skall sköta sin verksamhet. Kollektivtrafiken har olika taxor i olika län också.

    Men visst, men kunde slopa regionerna och förstatliga sjukvården. Då skulle man säkert slopa dessa skillnader och det höjs ju en del röster för att man skall göra det också. Det kommer knappast att hända särskilt snart dock, om någonsin.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5
    Jag kan tycka att det är konstigt att det är rabatterat över huvudet taget. Så länge det inte ingår i allmänna vaccinationsprogrammet kan man gott betala själv.

    Det finns saker med sjukvården (landstingen) som stör mig betydligt mer, tex olika vård vid cancer och andra allvarliga sjukdomar, beroende på var du bor.
  10. 5
    Jag kan tycka att det är konstigt att det är rabatterat över huvudet taget. Så länge det inte ingår i allmänna vaccinationsprogrammet kan man gott betala själv.

    Det finns saker med sjukvården (landstingen) som stör mig betydligt mer, tex olika vård vid cancer och andra allvarliga sjukdomar, beroende på var du bor.
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Här är det kostnadsfritt om man är född 93 eller senare. Ja, det är mycket som är orättvist och därför tror jag det vore bättre om man i framtiden avskaffade landstinget helt.
  12. 6
    Här är det kostnadsfritt om man är född 93 eller senare. Ja, det är mycket som är orättvist och därför tror jag det vore bättre om man i framtiden avskaffade landstinget helt.
  13. mandelblomma
    #7
    just nu vet jag inte. Vi betalde det själva till båda tjejerna.
    samma då våra tvillingar föddes en månad för tidigt. Då föddes de på fel sida om införandedatumet av pneumokockvaccinet ( som de som prematura tvillingar verkligen behövde!) och vi fick betala det själva över 2000kr.
    Olika i olika Landsting helt enkelt
  14. 7
    just nu vet jag inte. Vi betalde det själva till båda tjejerna.
    samma då våra tvillingar föddes en månad för tidigt. Då föddes de på fel sida om införandedatumet av pneumokockvaccinet ( som de som prematura tvillingar verkligen behövde!) och vi fick betala det själva över 2000kr.
    Olika i olika Landsting helt enkelt
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar