Okända syskon inte så ovanligt
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Okända syskon inte så ovanligt

    En dag satt jag och pratade med en person som jobbat i många år (personen är över 60) med bouppteckningar. H*n berättade att det var vanligare än man tror att det, särskilt när män dör, dyker upp okända syskon när man kollar upp det. De man hittar är ju då bara de som har fått faderskapet fastställt förstås. De andra förblir okända. H*n hade varit med om detta många gånger och hade några ganska fascinerande exempel. Bland annat fanns en man som under mer än tio års tid haft två familjer i två olika städer som inte ligger så långt ifrån varandra. Snacka om livspussel.

    Trodde ni att det var ganska vanligt? Har ni någon sådan historia i släkten kanske?
    Man blir inte vuxen, man lär sig bara att uppföra sig.
  2. 1
    Okända syskon inte så ovanligt En dag satt jag och pratade med en person som jobbat i många år (personen är över 60) med bouppteckningar. H*n berättade att det var vanligare än man tror att det, särskilt när män dör, dyker upp okända syskon när man kollar upp det. De man hittar är ju då bara de som har fått faderskapet fastställt förstås. De andra förblir okända. H*n hade varit med om detta många gånger och hade några ganska fascinerande exempel. Bland annat fanns en man som under mer än tio års tid haft två familjer i två olika städer som inte ligger så långt ifrån varandra. Snacka om livspussel.

    Trodde ni att det var ganska vanligt? Har ni någon sådan historia i släkten kanske?
  3. Medlem sedan
    Jun 2014
    #2
    Ja jag visste att det var vanligt. Men jag tror att det är ÄNNU mer vanligt, att barn växer upp med fel far. Och att det aldrig avslöjas. Utan de ärver en man som de egentligen inte har någon arvsrätt efter, och hans ev. släktgård etc. går till oskylda...
  4. 2
    Ja jag visste att det var vanligt. Men jag tror att det är ÄNNU mer vanligt, att barn växer upp med fel far. Och att det aldrig avslöjas. Utan de ärver en man som de egentligen inte har någon arvsrätt efter, och hans ev. släktgård etc. går till oskylda...
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Ja jag tror..

    det inte är helt ovanligt, kanske inte jättevanligt men inte helt ovanligt.

    Vad drar man gränsen för okända? jag t ex vet att jag har troligen har halvsyskon men har ingen aning om vart de finns eller heter.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  6. 3
    Ja jag tror.. det inte är helt ovanligt, kanske inte jättevanligt men inte helt ovanligt.

    Vad drar man gränsen för okända? jag t ex vet att jag har troligen har halvsyskon men har ingen aning om vart de finns eller heter.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Okänd kan ju antingen vara att de inte finns så att man kan hitta dem om man gör en så kallad släktutredning,alltså kollar i folkbokföringen eller att man helt enkelt inte känner till om de finns.

    Har du kollat med folkbokföringen någon gång om du har något halvsyskon?
  8. 4
    Okänd kan ju antingen vara att de inte finns så att man kan hitta dem om man gör en så kallad släktutredning,alltså kollar i folkbokföringen eller att man helt enkelt inte känner till om de finns.

    Har du kollat med folkbokföringen någon gång om du har något halvsyskon?
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Nej har aldrig kollat....

    det.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Nej har aldrig kollat.... det.
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Per Albin Hansson, eller?



    På den tiden var pressen litet mer respektfull och skrev inte om sådana saker. Det är klart att det kan förekomma men så avancerat som två separata familjer tror jag är väldigt ovanligt numera, i vår tid av att man ständigt kan nås överallt.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Per Albin Hansson, eller?

    På den tiden var pressen litet mer respektfull och skrev inte om sådana saker. Det är klart att det kan förekomma men så avancerat som två separata familjer tror jag är väldigt ovanligt numera, i vår tid av att man ständigt kan nås överallt.
  13. Medlem sedan
    Jun 2014
    #7
    Men - är du inte nyfiken??!

    Jag hade ett konstigt fall i min grundskoleklass. En tjej, vars mamma var skild. Tjejen hade en helsyster också. Flickornas pappa hade varit otrogen, därför blev det skilsmässa - och pappan flyttade till den andra kvinnan. Han gifte om sig med henne och fick två barn till.

    De båda familjerna bodde i Stockholm i alla år, men min klasskamrat och hennes syster träffade aldrig mer sin pappa innan han dog (då var de vuxna och hade kunnat träffa honom utan att mamman visste). Och de träffade heller aldrig sina halvsyskon under hela uppväxten! Fast de har visst haft lite kontakt nu i medelåldern.

    Jättekonstigt tycker jag - för de nya BARNEN var ju oskyldiga till pappans svek.
  14. 7
    Men - är du inte nyfiken??!

    Jag hade ett konstigt fall i min grundskoleklass. En tjej, vars mamma var skild. Tjejen hade en helsyster också. Flickornas pappa hade varit otrogen, därför blev det skilsmässa - och pappan flyttade till den andra kvinnan. Han gifte om sig med henne och fick två barn till.

    De båda familjerna bodde i Stockholm i alla år, men min klasskamrat och hennes syster träffade aldrig mer sin pappa innan han dog (då var de vuxna och hade kunnat träffa honom utan att mamman visste). Och de träffade heller aldrig sina halvsyskon under hela uppväxten! Fast de har visst haft lite kontakt nu i medelåldern.

    Jättekonstigt tycker jag - för de nya BARNEN var ju oskyldiga till pappans svek.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Ser man på. Det hade jag missat. Nej, numera är det nog svårt att ha två familjer, men jag känner till ett fall för lite drygt tio år sedan. Det här kan ha varit längre tillbaka. Jag fick inte den sortens detaljer.
  16. 8
    Ser man på. Det hade jag missat. Nej, numera är det nog svårt att ha två familjer, men jag känner till ett fall för lite drygt tio år sedan. Det här kan ha varit längre tillbaka. Jag fick inte den sortens detaljer.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Ja det är olika..

    för alla, en del vill grotta ner sig i sitt okända.

    Jo jag kan vara nyfiken ibland men man vet ju inte vad man får på halsen om man tar kontakt. Vet iof inte vart mina föräldrar finns heller, vet vad morsan heter men inte min pappa.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    Ja det är olika.. för alla, en del vill grotta ner sig i sitt okända.

    Jo jag kan vara nyfiken ibland men man vet ju inte vad man får på halsen om man tar kontakt. Vet iof inte vart mina föräldrar finns heller, vet vad morsan heter men inte min pappa.
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10
    Jupp, tror inte heller det är helt ovanligt och har flera fall inom nära håll.
  20. 10
    Jupp, tror inte heller det är helt ovanligt och har flera fall inom nära håll.
  21. Salander
    #11
    Ja det finns en sån historia i min släkt. En historia där en man hade två familjer som inte kände till varandra. Det uppdagades på hans begravning. Dock fanns det inga pengar att slåss om och de hade heller inga såna krav. Den försmådda kvinnan var då död och begraven med så det blev ingen stor skandal men förvåning.
  22. 11
    Ja det finns en sån historia i min släkt. En historia där en man hade två familjer som inte kände till varandra. Det uppdagades på hans begravning. Dock fanns det inga pengar att slåss om och de hade heller inga såna krav. Den försmådda kvinnan var då död och begraven med så det blev ingen stor skandal men förvåning.
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12
    Ibland är det kanske bara den som blir mamma som vet det. Fadern som har okända barn får inget veta. Särskilt var det nog vanligare förr när det var en hel del skam runt oäkta barn och så.
  24. 12
    Ibland är det kanske bara den som blir mamma som vet det. Fadern som har okända barn får inget veta. Särskilt var det nog vanligare förr när det var en hel del skam runt oäkta barn och så.
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13
    Det är bra när folk kan ta det med ro. Den jag pratade med berättade att det kunde bli både jättebesvärligt men också om fall där det blivit lycka av det istället, där syskon blivit glada åt varandra och så.
  26. 13
    Det är bra när folk kan ta det med ro. Den jag pratade med berättade att det kunde bli både jättebesvärligt men också om fall där det blivit lycka av det istället, där syskon blivit glada åt varandra och så.
  27. Salander
    #14
    Jo det var en snackis ett tag men inte mer. De okända syskonen hade nog aldrig dykt upp och tagit farväl av sin far om hans "första" kvinna levt. De ville inte skapa osämja, de hade vetat hela tiden. Plötsligt var de tio syskon i stället för sex De har inte haft någon kontakt efter det. Men en märklig historia är det ju ändå. Sånt som bara händer på film.
  28. 14
    Jo det var en snackis ett tag men inte mer. De okända syskonen hade nog aldrig dykt upp och tagit farväl av sin far om hans "första" kvinna levt. De ville inte skapa osämja, de hade vetat hela tiden. Plötsligt var de tio syskon i stället för sex De har inte haft någon kontakt efter det. Men en märklig historia är det ju ändå. Sånt som bara händer på film.
  29. Medlem sedan
    Dec 2001
    #15
    Ja jag har en storasyster jag aldrig har träffat, hon är bort adopterad och vi vet inte om hon vet att vi finns men hon har ingen laglig rätt till vårt arv.
  30. 15
    Ja jag har en storasyster jag aldrig har träffat, hon är bort adopterad och vi vet inte om hon vet att vi finns men hon har ingen laglig rätt till vårt arv.
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16
    Det sägs ju att verkligheten överträffar dikten.
  32. 16
    Det sägs ju att verkligheten överträffar dikten.
  33. Medlem sedan
    Jul 2003
    #17
    Vanligt och vanligt, men säkert förekommer det. Inte i släkten vad jag vet dock (och håller det för tämligen osannolik).
  34. 17
    Vanligt och vanligt, men säkert förekommer det. Inte i släkten vad jag vet dock (och håller det för tämligen osannolik).
  35. Medlem sedan
    Apr 2001
    #18
    Jag har hört en skrämmande hög siffra i samband med organ-donation, dvs när man kollar lämpliga donatorer så är det skrämmande många som inte är lämpliga eftersom det visar sig att de öht inte är släkt!
    I much prefer whining to counting my blessings!
  36. 18
    Jag har hört en skrämmande hög siffra i samband med organ-donation, dvs när man kollar lämpliga donatorer så är det skrämmande många som inte är lämpliga eftersom det visar sig att de öht inte är släkt!
  37. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #19

    Mater semper certa est

    Pater non certa est!

    Just det är nog hyfsat vanligt, ja. Dubbla familjer däremot tror jag inte är det numera.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  38. 19
    Mater semper certa est Pater non certa est!

    Just det är nog hyfsat vanligt, ja. Dubbla familjer däremot tror jag inte är det numera.
  39. Medlem sedan
    Apr 2001
    #20
    Japp. Min pappa är adopterad i slutet på fyrtiotalet och på den tiden fanns det ju så kallade svaga adoptioner med allt vad det innebar med sämre arvsrätt i jämförelse med eventuella syskon i adoptivfamiljen och annat mög (adoptionen kunde upphävas t.ex.). Han fick ett arv efter sin biologiska mor ca femton år senare och det var tydligen kopiöst röriga familjeförhållanden. Fast inga pengar eller annat att bråka om i alla fall.
  40. 20
    Japp. Min pappa är adopterad i slutet på fyrtiotalet och på den tiden fanns det ju så kallade svaga adoptioner med allt vad det innebar med sämre arvsrätt i jämförelse med eventuella syskon i adoptivfamiljen och annat mög (adoptionen kunde upphävas t.ex.). Han fick ett arv efter sin biologiska mor ca femton år senare och det var tydligen kopiöst röriga familjeförhållanden. Fast inga pengar eller annat att bråka om i alla fall.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar