Snälla, förklara det här för mig
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2012
    #1

    Snälla, förklara det här för mig

    Alliansen lovar nu en extra miljard till försvaret. Men var det inte i förra veckan som Hr Reinfeldt gick ut och sa att det inte kommer att finnas utrymme för några satsningar alls de närmaste åren p g a den kraftigt ökade flyktingströmmen? Nu strösslas det plötsligt pengar till både höger och vänster.

    http://www.dn.se/valet-2014/allianse...ill-forsvaret/
  2. 1
    Snälla, förklara det här för mig Alliansen lovar nu en extra miljard till försvaret. Men var det inte i förra veckan som Hr Reinfeldt gick ut och sa att det inte kommer att finnas utrymme för några satsningar alls de närmaste åren p g a den kraftigt ökade flyktingströmmen? Nu strösslas det plötsligt pengar till både höger och vänster.

    http://www.dn.se/valet-2014/allianse...ill-forsvaret/
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Valfläsk

    seriöst det går ju inte att lita på ngt de säger liksom.

    Socialdemokraterna vill ge pengar till vården..det säger de bara för att det ropas i alla medier om vården just nu så vill de locka med det
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  4. 2
    Valfläsk seriöst det går ju inte att lita på ngt de säger liksom.

    Socialdemokraterna vill ge pengar till vården..det säger de bara för att det ropas i alla medier om vården just nu så vill de locka med det
  5. Medlem sedan
    Apr 2012
    #3
    Fast det går ju inte att säga inga pengar ena dagen och massor av pengar nästa.

    Sossarna har väl alltid sagt mer pengar till vården. Det verkar alla aprtier säga just nu. Fördelen med S är att de också gått ut ganska tydligt och berättat hur det ska finansieras; genom skattehöjningar. Där går många andra back. Göran Hägglund står ju t ex och säger så fina saker om skolan och små barngrupper men han tillhör samtidigt en allians som sänkt skatterna så pass att det inte finns utrymme för några satsningar i välfärden längre. Knepigt.
  6. 3
    Fast det går ju inte att säga inga pengar ena dagen och massor av pengar nästa.

    Sossarna har väl alltid sagt mer pengar till vården. Det verkar alla aprtier säga just nu. Fördelen med S är att de också gått ut ganska tydligt och berättat hur det ska finansieras; genom skattehöjningar. Där går många andra back. Göran Hägglund står ju t ex och säger så fina saker om skolan och små barngrupper men han tillhör samtidigt en allians som sänkt skatterna så pass att det inte finns utrymme för några satsningar i välfärden längre. Knepigt.
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Allt känns knepigt

    Det är ju socialdemokraterna som vill ta bort alt sänka vissa avgifter i vården

    Det går ju liksom inte ihop rent ekonomiskt.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  8. 4
    Allt känns knepigt Det är ju socialdemokraterna som vill ta bort alt sänka vissa avgifter i vården

    Det går ju liksom inte ihop rent ekonomiskt.
  9. Medlem sedan
    Apr 2012
    #5
    Menar du patientavgifterna? De finaniserar inte vården, det är bara en spottstyver. Syftar mest till att styra patientflöden.
  10. 5
    Menar du patientavgifterna? De finaniserar inte vården, det är bara en spottstyver. Syftar mest till att styra patientflöden.
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Regeringen styr inte landstingsskatterna

    Redan där faller kritiken platt till marken. Det är landstingen själva som tar ut skatter för att driva sjukvården. Äldrevården hanteras av kommunerna som också har egen beskattningsrätt.

    Både landstingen och kommunernas skatteintäkter har ökat i reala termer sedan 2006.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Regeringen styr inte landstingsskatterna Redan där faller kritiken platt till marken. Det är landstingen själva som tar ut skatter för att driva sjukvården. Äldrevården hanteras av kommunerna som också har egen beskattningsrätt.

    Både landstingen och kommunernas skatteintäkter har ökat i reala termer sedan 2006.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Det var 1,3 miljarder uppdelat på fem år, 2014-2018.
  14. 7
    Det var 1,3 miljarder uppdelat på fem år, 2014-2018.
  15. Medlem sedan
    Apr 2012
    #8
    Ja, och? För några dagar sedan fanns noll och inga pengar. Det var det som var frågan. Den förstår jag att inte du heller kan svara på men jag är nyfiken på om någon kan tänka sig ha någon form av förklaring.
  16. 8
    Ja, och? För några dagar sedan fanns noll och inga pengar. Det var det som var frågan. Den förstår jag att inte du heller kan svara på men jag är nyfiken på om någon kan tänka sig ha någon form av förklaring.
  17. Gretah
    #9
    Det är väl lite lätt panik så här på slutspurten. Löften och siffror slängs hit och dit. Vem som än vinner valet kommer sen att säga att det finns inte pengar att genomföra än det ena än det andra.
  18. 9
    Det är väl lite lätt panik så här på slutspurten. Löften och siffror slängs hit och dit. Vem som än vinner valet kommer sen att säga att det finns inte pengar att genomföra än det ena än det andra.
  19. Medlem sedan
    Apr 2012
    #10
    Jag är så trött på den här valrörelsen att jag blir arg känner jag. Jag tycker att den är oschysst - det handlar väl inte om att "vinna" utan att presentera sin politik på ett så ärligt sätt som möjligt och hoppas att det är det folk vill ha.

    Tycker det är fult av det "Nya arbetarpartier" att mörka sin politik genom att linda in det i ord människor tycker om; fast det egentligen betyder något annat. I fallet arbetarpartiet handlar det ju om att man vill premiera människor som arbetar MEN på bekostnad av arbetslösa och sjukskrivna. Till exempel.
  20. 10
    Jag är så trött på den här valrörelsen att jag blir arg känner jag. Jag tycker att den är oschysst - det handlar väl inte om att "vinna" utan att presentera sin politik på ett så ärligt sätt som möjligt och hoppas att det är det folk vill ha.

    Tycker det är fult av det "Nya arbetarpartier" att mörka sin politik genom att linda in det i ord människor tycker om; fast det egentligen betyder något annat. I fallet arbetarpartiet handlar det ju om att man vill premiera människor som arbetar MEN på bekostnad av arbetslösa och sjukskrivna. Till exempel.
  21. Gretah
    #11
    Har faktiskt hört många som är väldigt trötta på årets valrörelse.
    Alla partier är mer eller mindre lika goda kålsupare i sina löften. Man kan tro att det kommer regna manna från himlen oavsett vilket parti/block det blir. Löften och pengar bara spys fram.
    Jag gillar inte S ett dugg bättre. Varför extra skattehöjningar? Ta bort jobbskatteavdrag och annat som Alliansen infört istället. Stå för den politik man för fram, annars blir det ju bara ett löjligt mishmash av två block.
  22. 11
    Har faktiskt hört många som är väldigt trötta på årets valrörelse.
    Alla partier är mer eller mindre lika goda kålsupare i sina löften. Man kan tro att det kommer regna manna från himlen oavsett vilket parti/block det blir. Löften och pengar bara spys fram.
    Jag gillar inte S ett dugg bättre. Varför extra skattehöjningar? Ta bort jobbskatteavdrag och annat som Alliansen infört istället. Stå för den politik man för fram, annars blir det ju bara ett löjligt mishmash av två block.
  23. Medlem sedan
    Apr 2012
    #12
    Ja jag är också trött på alla partier. Fast jag tyckte ändå om S förslag om skattehöjningar som inte drabbar "vanligt" folk utan höginkomsttagare osv,.
  24. 12
    Ja jag är också trött på alla partier. Fast jag tyckte ändå om S förslag om skattehöjningar som inte drabbar "vanligt" folk utan höginkomsttagare osv,.
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13
    Aha du menar till skillnad mot (s) och (mp) som säger att de ska regera ihop men inte vill säga något om vad de tillsammans vill åstadkomma efter valet..........?
  26. 13
    Aha du menar till skillnad mot (s) och (mp) som säger att de ska regera ihop men inte vill säga något om vad de tillsammans vill åstadkomma efter valet..........?
  27. Medlem sedan
    Jul 2006
    #14
    Nej, jag kan inte förklara hur pengarna ena dan är slut men nästa dag magiskt verkar finnas igen. Har kriget i Syrien plötsligt upphört eller har Reinfeldt stängt sitt hjärta? Har han kanske hittat Pojken med guldbyxorna:s byxor? Trovärdigheten är noll.
  28. 14
    Nej, jag kan inte förklara hur pengarna ena dan är slut men nästa dag magiskt verkar finnas igen. Har kriget i Syrien plötsligt upphört eller har Reinfeldt stängt sitt hjärta? Har han kanske hittat Pojken med guldbyxorna:s byxor? Trovärdigheten är noll.
  29. Gretah
    #15
    Tyvärr kommer det drabba oss också, det är oundvikligt, vi som inte är höginkomsttagare tillhör sen den stora massan folk och de får in mer pengar på oss i slutänden. Tror jag iallafall :/ Men självklart ska folk som tjänar väldigt mycket vara med och betala mer... Vilket de iofs redan gör också.
  30. 15
    Tyvärr kommer det drabba oss också, det är oundvikligt, vi som inte är höginkomsttagare tillhör sen den stora massan folk och de får in mer pengar på oss i slutänden. Tror jag iallafall :/ Men självklart ska folk som tjänar väldigt mycket vara med och betala mer... Vilket de iofs redan gör också.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar