Framtida obegripliga ord
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Framtida obegripliga ord

    "Telefonkatalog": Tjock bok som bara innehöll långa listor på telefonnummer. Man var tvungen att veta vilket riktnummerområde (se detta ord) som folk bodde i för att kunna leta i rätt del av katalogen eller, i värsta fall, i vilken telefonkatalog man skulle leta i!

    Jag misstänker att mina söner skulle behöva en sådan förklaring till många begrepp. Har ni några att föreslå?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Framtida obegripliga ord "Telefonkatalog": Tjock bok som bara innehöll långa listor på telefonnummer. Man var tvungen att veta vilket riktnummerområde (se detta ord) som folk bodde i för att kunna leta i rätt del av katalogen eller, i värsta fall, i vilken telefonkatalog man skulle leta i!

    Jag misstänker att mina söner skulle behöva en sådan förklaring till många begrepp. Har ni några att föreslå?
  3. Misell
    #2
    Telefonkiosk och en telefon med nummerskiva. (För att spinna vidare på telefon-temat då)
  4. 2
    Telefonkiosk och en telefon med nummerskiva. (För att spinna vidare på telefon-temat då)
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Åh ja, telefonkioskerna... De saknar jag lite. Och minns hur sur jag blev när kontantautomaterna försvann och man var tvungen att ha telefonkort.
  6. 3
    Åh ja, telefonkioskerna... De saknar jag lite. Och minns hur sur jag blev när kontantautomaterna försvann och man var tvungen att ha telefonkort.
  7. Medlem sedan
    Aug 2010
    #4
    Lägg till adressboken man skrev ner allas adresser i för att kunna skicka brev och julkort.

    Telefonkiosk, kassettband (blir nog aldrig retro som LP), Fröken Ur.
  8. 4
    Lägg till adressboken man skrev ner allas adresser i för att kunna skicka brev och julkort.

    Telefonkiosk, kassettband (blir nog aldrig retro som LP), Fröken Ur.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Sådana med roterande skiva har jag ju!

    Vill du antyda att jag är ett museiföremål? Svara inte på det, tack...

    Jo, telefonsladd lär väl också vara obegripligt snart. Jag använder i och för sig min fasta telefon fast hur stor andel av samtalen som går ut på att få min mobil att ringa så att jag kan hitta den vill jag nog helst inte veta.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Sådana med roterande skiva har jag ju! Vill du antyda att jag är ett museiföremål? Svara inte på det, tack...

    Jo, telefonsladd lär väl också vara obegripligt snart. Jag använder i och för sig min fasta telefon fast hur stor andel av samtalen som går ut på att få min mobil att ringa så att jag kan hitta den vill jag nog helst inte veta.
  11. Misell
    #6
    Är inte sladden redan obegriplig? Hmm, museiföremål var det ja
  12. 6
    Är inte sladden redan obegriplig? Hmm, museiföremål var det ja
  13. Medlem sedan
    Mar 2006
    #7
    Freestylebatterier fattar ungdomarna på jobbet inte alls vad det är när jag ber om det, solklart ju!
  14. 7
    Freestylebatterier fattar ungdomarna på jobbet inte alls vad det är när jag ber om det, solklart ju!
  15. Misell
    #8
    Du kanske kan hitta mer inspiration här: http://www.mama.nu/Artiklar/utmaning...mer-att-forsta
  16. 8
    Du kanske kan hitta mer inspiration här: http://www.mama.nu/Artiklar/utmaning...mer-att-forsta
  17. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9

    Tvärtom, den blir snart patenterad!

    Jag antar det i alla fall: Tänk vilken uppfinning, man kan haka fast telefonen i en sladd så kan man inte tappa bort den. Att ingen har kommit på det förut!?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  18. 9
    Tvärtom, den blir snart patenterad! Jag antar det i alla fall: Tänk vilken uppfinning, man kan haka fast telefonen i en sladd så kan man inte tappa bort den. Att ingen har kommit på det förut!?
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Nu blev jag ung igen!

    Har ingen aning om vad det är för batterier! Är det AA-storlek, eller?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Nu blev jag ung igen! Har ingen aning om vad det är för batterier! Är det AA-storlek, eller?
  21. Medlem sedan
    Mar 2006
    #11
    Precis
  22. 11
    Precis
  23. Medlem sedan
    Nov 2003
    #12
    Redan min äldsta (född 00) frågade mig " va ä dä?" När han fick se en telefon med nummerskiva första gången. Annan obegriplig sak: kassettbandspelare. Och stereostack.
  24. 12
    Redan min äldsta (född 00) frågade mig " va ä dä?" När han fick se en telefon med nummerskiva första gången. Annan obegriplig sak: kassettbandspelare. Och stereostack.
  25. Misell
    #13
    Gillar speciellt 25:an Ei saa peitää
  26. 13
    Gillar speciellt 25:an Ei saa peitää
  27. Misell
    #14
    Bergsprängaren borde kvalificera sig också
  28. 14
    Bergsprängaren borde kvalificera sig också
  29. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #15

    Där kände jag ju igen mig!

    Ja, nåja, i en del. Fast det där med Napster måste vara något modernt...?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  30. 15
    Där kände jag ju igen mig! Ja, nåja, i en del. Fast det där med Napster måste vara något modernt...?
  31. Misell
    #16
  32. Gretah
    #17
    VHS... Ordet är inte svårt, men VAD var det kommer de att undra. Stora tunga band man satte in i en stor tung apparat för att kolla på film
  33. 17
    VHS... Ordet är inte svårt, men VAD var det kommer de att undra. Stora tunga band man satte in i en stor tung apparat för att kolla på film
  34. Medlem sedan
    May 2005
    #18
    Hahaha. Jättebra!
  35. 18
    Hahaha. Jättebra!
  36. Medlem sedan
    May 2005
    #19
    Rolig fråga! Det finns nog många. Tidigare idag tänkte jag på att det knappast finns någon under pensionsåldern, om ens någon, som har ett checkhäfte.
  37. 19
    Rolig fråga! Det finns nog många. Tidigare idag tänkte jag på att det knappast finns någon under pensionsåldern, om ens någon, som har ett checkhäfte.
  38. Medlem sedan
    Aug 2013
    #20
    Har ni inte följt den här serien i SVT?

    http://www.svtplay.se/video/1396209/...ord/avsnitt-30

    Fast det är klart, dessa ord är från min barndom, inte från den moderna tid ni talar om.
  39. 20
    Har ni inte följt den här serien i SVT?

    http://www.svtplay.se/video/1396209/...ord/avsnitt-30

    Fast det är klart, dessa ord är från min barndom, inte från den moderna tid ni talar om.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar